از شگفتی های حوزه سلامت در این سال ها ماجرای همین مطالبات و بدهی هایی است که هنوز مشخص نیست در چرخه آن چه سازمان یا وزارتخانه ای ذی حق است.

وزارت رفاه تا ۲۰روز دیگر بدهی هایش را پرداخت می کند

قدس آنلاین - حالا دیگر چالش میان مردان دو وزارتخانه بهداشت و رفاه بر سر بدهی  بیمه ها را کمتر کسی می تواند کتمان و یا پنهان کند.آنچه بیش از این اختلافات تامل برانگیز و قابل بررسی است تکلیف بیمارانی است که حالا علاوه بر رنج و درد بیماری خود ناگزیرند چیزی بیش از هزینه های خود به بیمارستان ها ، مراکز درمانی و بیمارستان ها بپردازند.

همه راضی و ناراضی

به اعتقاد فعالان حوزه سلامت ماجرای بدهی های بیمه ها بی ارتباط با اجرای شتابزده طرح تحول نظام سلامت نبود.چنانکه پیش از این در چرخه ارایه خدمات سلامت «همه ناراضی بودند اما به نوعی همه به حفظ وضع موجود و اقدام جدی نکردن راضی بودند ! تا اینکه وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی با طرح تحول سلامت این موازنه پایدار اما ناکارآمد را به هم زد».چنانکه به دنبال اجرای این طرح بود که مقوله بیمه سلامت ایرانیان شکل گرفت تا تمام افراد بیمه نشده جامعه را زیر چتر حمایت خود جای دهد.در حالی که زیر ساخت ها برای اجرای آن فراهم نبود.

به گفته صاحبنظران اینگونه بود که همسو با این تحولات به دلیل افزایش حدود سه برابری هزینه‌های سازمان‌های بیمه‌گر نسبت به سال ۹۲ (قبل از شروع طرح) و عدم تامین منابع مورد نیاز برای وزارت بهداشت، سازمان‌های بیمه‌گر و بطور خاص سازمان بیمه سلامت ایران دچار چالش شد.

محمد نوبخت ، سخنگوی دولت در همین خصوص به گزارشگر ما گفت:برآورد ما این بود که بین ۵ تا ۶ میلیون نفر تحت پوشش این بیمه قرار خواهند گرفت و قرار بود به افراد تحت پوشش این بیمه دفترچه درمانی داده شود؛اما اتفاقی که افتاد این بود که عملًا این سازمان ۱۱ میلیون نفر را بیمه کرد و مشکل این بود که همپوشانی با بیمه های دیگر بوجود آمد؛ یعنی برخی از این بیمه شدگان در جای دیگری بیمه بودند و چون این بیمه رایگان بود بیمه‌های دیگر را رها کردند و تحت پوشش این بیمه قرار گرفتند.

پادر میانی بزرگان

گرچه انتظار می رفت در روند تصویب برنامه ششم توسعه کشور چالش های حوزه سلامت کاهش یابد اما به یکباره در اواسط دی ماه سال جاری با الحاق صندوق بیمه سلامت به وزارت بهداشت اصطکاک پنهان وزارتخانه داعیه دار تولیت سلامت با وزارت کار، تعاون ورفاه اجتماعی از پرده برون افتاد و به روشنی چالش های کلان این عرصه را نمایان ساخت.چنان که بارها سیاستگذاران و ریش سفیدان در خفا وعیان برای حل این  کشمکش ها پا به میدان گذاشتند که گویا ثمره ای نداشت . گواه این مدعا بیانیه های تعلیق خدماتی است که هر از گاهی از سوی پزشکان ،  بیمارستان ها یا داروخانه ها و دیگر مراکز درمانی وتشخیصی منتشر می شود.

*

گرچه ماه هاست مدعیان حوزه سلامت کشور از سرعت در پرداخت بدهی ها می گویند اما عده ای هنوز با نگاهی بدبینانه معتقدند با وجود قراین موجود این وعده ها به این زودها به فرجام نخواهد رسید.چراکه اگر غیر این بود وزیر بهداشت در روزهای گذشته بارها پشت تریبون های مختلف از بدعهدی سازمان های بیمه گر در پرداخت بدهی های شان گله نمی کرد. چنانکه همین چند روز پیش دکتر قاضی زاده هاشمی در ساری تأکید کرد: «به دنبال آن هستیم تا در هفته آینده بخش فراوانی از مطالبات دانشگاه‌های علوم پزشکی پرداخت شود.البته  وزارت بهداشت ۱۲هزار میلیارد تومان طلب از بیمه دارد که بیشترین طلبکاری مربوط به بیمه سلامت ایرانیان بود.در حال حاضر نیز هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان به صورت نقدی و هزار و ۶۴۰ میلیارد تومان در قالب اوراق پرداخت شد. تأمین اجتماعی به وزارت بهداشت حدود ۴ هزار میلیارد تومان بدهکار است.»

وزیر بهداشت همچنین  در جلسه ای با اعضای کمیسیون تلفیق انگشت اتهام این کاستی ها را به سوی دولت نشانه رفت و خاطرنشان کرد: «متأسفانه دولت در موضوع بدهی بیمه ها به مراکز درمانی منفعل عمل کرده است و اگر درست عمل می‌کرد چنین مشکلاتی را شاهد نبودیم به عنوان مثال در سال ۹۵ هیچ اعتباری برای سازمان بیمه سلامت در نظر گرفته نشد بنابر این سازمان چطور می‌تواند خدمات را دریافت کند اما پولی نداشته باشد.»

کلافی که هر روز بیشتر درهم می پیچید

به  هرروی از شگفتی های حوزه سلامت در این سال ها ماجرای همین مطالبات و بدهی هایی است که هنوز مشخص نیست در چرخه آن چه سازمان یا وزارتخانه ای ذی حق است.البته  آنچه را که نمی توان انکارکرد اینست که مردمانی که حق خود را برای تأمین رفاهی افزونتر، پیش از این پرداخته اند حال قربانی تعاملات بیمارگونه متولیان این عرصه شده اند. چرا که این کلاف هر روز بیشتر درهم می پیچید چنانکه بنابر شواهد نه تنها دولت را مستأصل کرده که مجلسیان نیز با اعلام ناخشنودی از این شرایط در برابر حل آن سپر انداخته اند. چنان که سلمان خداد دادی،رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در تازه ترین اظهارنظر ساکنان خانه ملت گفت: «مجلس نمی تواند در این زمینه اقدام خاصی انجام دهد، بنابراین مشکلات موجود تنها در درون دولت باید حل شود؛ یعنی شخص رئیس جمهور باید اختلافات را حل کند، البته دولت تا حدودی دراین زمینه وارد شده و باید زمان حل مشکلات درپروسه کوتاه‌تری انجام شود.»به هرحال همه ما امیدواریم در این کارزار دیرپا یکی از برنده ها منافع مردمانی باشد که حق خویش را ادا کرده اند.

آخرین اظهار نظر امید بخش وزیر

اما حالا در آخرین اظهارنظرها در این خصوص وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان در گفت و گو با خبرنگار ما از وعده وزارت رفاه برای پرداخت بدهی های خود خبر می دهد. موضوعی که بارقه امیدی را در این خصوص در دل بیماران در واپسین روزهای سال روشن می کند.

دکتر حسن قاضی زاده هاشمی در گفت و گوی اختصاصی خود به گزارشگر ما می گوید: بنابر صحبت ها و مذاکراتی که با وزارت رفاه داشتیم قول هایی برای پرداخت بدهی های خود داده اند و بر همین اساس قرار است این بدهی ها تا پایان سال پرداخت شود.

با این سخنان امیدوار کننده حالا باید دید آیا این وعده سرانجام تحقق خواهد یافت یا خیر ؟

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.