قدس آنلاین - چندی پیش با همت و راهنمایی مردم و تکاپو و پیگیری و کنجکاوی روزنامه نگاران شرافتمند مشهدی یکی دو انبار لبالب از ماهی‌های کهنه و فاسد شده‌ای که دولت و شرکت‌های کشور دولت چین به بازار ایران صادر می‌کنند به میزان ۲.۵ تن در حوالی مشهد کشف و ضبط شد و واردکنندگان که می‌خواستند آن ماهی‌های خطرناک را شب عید برای سبزی پلوی مردم وارد بازار کنند در نهایت بی‌میلی اعلام کرده‌اند قرار است آن ماهی ها به صورت کود درآید و به خوراک دام اختصاص داده شود.

اکنون خبر می‌رسد یک محموله ۹۰ تنی ماهی‌های فاسد چینی در بندر چابهار در ساحل دریای مکران (عمان) کشف و توقیف شده است. شنیدم نشر خبری در یکی از روزنامه‌های مشهد در ۲۵ دی ماه سبب شده که کارشناسان نظارت و بازرسی سازمان صنعت و معدن استان به کشف محموله ماهی‌های فاسد به میزان ۲.۵ تن پی ببرند و اقدامات بعدی پس از نشر این خبر آغاز شد و ۲.۵ تن ماهی فاسد و خطرناک کشف گردید که ای کاش معدوم می‌شد و حتی به مصرف خوراک دام و ماکیان نمی‌رسید.

اداره دامپزشکی چابهار پیرو آگاهی‌هایی که از اداره کل صنعت و تجارت و معدن خراسان رضوی دریافت داشته بود حدود ۹۰ تن ماهی را در انبار یک شرکت بسته‌بندی کشف کردند و آزمایش های لازم نشان داد ماهیان فاسد است و قابل خوردن نیست. قرار است ۹۰ تن ماهیان فاسد معدوم شود.

در سال های ۱۳۳۴- ۱۳۳۸ بهداری شهرداری کشف کرده بود که اغلب روغن‌های حیوانی از پیه گوسفند و سیب زمینی و پارافین درست می‌شود. به جای زعفران چه کثافاتی را به خورد مردم می‌دهند و حتی از دنبلان گوسفند که متدینین آن را مکروه می‌دانند در روغن نباتی استفاده می‌کردند. اکنون کسی به من خبر داده خمیر مرغ عبارت از بدن مرغ پوست کنده با تمام قازورات داخل معده و سنگدان و حتی تاج مرغ در دستگاه با در خمیر شده در کالباس مرغ و حتی برای کباب کوبیده مورد مصرف قرار می‌گیرد. کسی برایم نوشت تمام کنسروها خطرناک است و خوردن آن سبب بروز بیماری های کشنده‌ای می‌شود. نوشته بود من کارشناس صنایع غذایی و شاهد تقلب در موادغذایی هستم می دانم که پنیر پیتزا از لبنیات فاسد زمان مقتضی تهیه می‌شود. نوشته بود رب گوجه فرنگی را بدون رعایت اصول بهداشتی تهیه می‌کنند .

نوشته بود: نمی‌دانید با مردم چه می‌کنند، در موردی خود شاهد بودم که برای لاپوشانی دویست میلیون تومان برای رشوه دادن تخصیص داده بودند. .زمانی کهنه و کمپوت و کالباس و سوسیس ایران به تمام کشورهای منطقه صادر می‌شد از کالباس و سوسیس ایران که نه مسلمانان بلکه ارمنیان ایران تهیه می‌کردند در جنگ دوم جهانی مقادیر بسیار فراوانی با خواهش و اصرار افسران ارتش هشتم بریتانیا مقیم ایران و ارتش شوروی خریداری می‌شود و حتی با احترام به وزارت امور خارجه ایران می‌نوشتند که دولت اجازه دهد چندین خروار سوسیس و کالباس سالم ایران که اداره کل دامپزشکی و وزارت بهداری در چند مرحله آن‌ها از ذبح گوسفند و گاو تا زمان بسته‌بندی و خروج از کارخانه‌های معدود آن زمان نظارت می‌کردند به جبهه‌های جنگ در شمال آفریقا و روسیه صادر شود.

قوطی‌های کنسرو ایرانی به شوروی و شمال آفریقا صادر می‌شود. ارتش شوروی تمام محصولات کنسروشاهی در شهر شاهی (قائم شهر) را به خود اختصاص داده و به جبهه‌های جنگ ارسال می‌داشت. نمی‌دانم در اخلاق ما مردم چه پیش آمده که محصولات غذایی ما به وضع کنونی دچار شده است.

در حدود ۱۵ سال پیش یک خانم دکتر دامپزشک ناظر به یک کارخانه تولید کالباس نامه‌ای برای من فرستاد که در روزنامه آسیای اقتصادی چاپ کردم و آن مقاله غوغایی به پا کرد معلوم شد هیچگونه مراقبتی در تولید به اصطلاح گوشت صنعتی وجود ندارد و یکی در کارخانه تولید کالباس و سوسیس گوشت‌های فاسد و مانده را که باید برای مصرف حیوانات به صورت پودر درآید کالباس و سوسیس تهیه کرده با مارک‌های عجیب و غریب و اسامی نام آشنا به فروشگاه ها ارسال می‌دارند.

انتشار آن مقاله بساط تقلب را برچید و من و آن خانم دکتر که تمام اطلاعات را برای روزنامه ارسال داشته بود احساس سربلندی می‌کردیم. من نمی‌دانم آیا سازمان دامپزشکی کل کشور و سازمان غذا و دارو مسؤولیتی درباره کالباس و سوسیس و همبرگرهایی که از گوشت پوست و کله حیوانات و مضافات داخل رود تهیه می‌شود ندارد؟ آیا روزنامه‌ها باید به دنبال کشف انبار ماهی چینی فاسد باشند؟

آیا شما خواننده احساس نمی‌کنید جریان غیرطبیعی وجود دارد؟ آیا به بهانه اینکه کارگاه های زیرزمینی وجود دارد باید نظام مرتبی در راه توزیع مواد سالم غذایی دایر نباشد.

من نمی‌دانم چرا وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و سازمان غذا و دارو در این خصوص به جای توصیه به مردم که کالباس و سوسیس و همبرگر نخورند وارد عمل نمی‌شود؟ چرا شهرداری ها که در سراسر کشور هر کس یک آجر در خانه خود جابه جا کند فوراً حاضر شده صاحبخانه را جریمه کرده به دادگاه می‌کشانند در مورد بهداشت غذایی مردم برای خود مسؤولیتی قایل نیستند. به نظر من شهرداری‌ها در سراسر کشور باید به کمک وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو و دامپزشکی کشور برخیزند.

در هر شهر تعدادی زیادی منطقه و ناحیه شهرداری دایر است. مناطق شهرداری ها تعدادی ناحیه زیر فرمان دارند.وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو و دامپزشکی باید در هر منطقه نمایندگانی بگمارند که به طور مستمر از مراکز صنایع غذایی، کارخانه‌های تولید فرآورده‌های گوشتی و لبنیات،رستوران ها، چلوکبابی‌ها، هلیم پزی‌ها، ساندویچ فروشی‌ها بازدید داشته باشند.

بازدید نباید با سر و صدا و تظاهر و فرستادن اتومبیل های آشکار همراه باشد کافیست هیأتی سه نفری به صورت ناشناس به مراکز مزبور سرکشی کرده حتی مأمور و دستگاه آزمایش همراه داشته باشد مانند بازدیدی که از میدان دربند کردند و تقریباً تمام موادغذایی را کهنه و فاسد و زمان گذشته و کثیف دانستند. مردم هم باید همکاری کنند، روحانیون و اهل منبر نیز در مضار و مفاسد تقلب در کسب مردم را ارشاد کنند .

نکته‌ای که باید بیفزایم اینست که سال هاست چین که شریک بی‌وفای ماست و ۱۸ میلیارد پول نفت فروخته شده ما را در بانک های خود ضبط کرده و به بهانه تحریم آمریکا تحویل نمی‌دهد و به جای آن تولیدات معیوب و بنجل خود را به ایران صادر می‌کند در دریاهای مجاور خاک ایران ماهی‌های خلیج فارس و دریای مکران (عمان) را صید کرده به بازارهای خریدار ماهی ارسال می‌دارد و در عوض با آگاهی از بوروکراسی ایران و نبود سختگیری های بهداشتی لازم در خاک ایران ماهیان کهنه و فاسد و بدون مشتری را به ایران صادر می‌کند.

به من گفتند:شیلات از صید ماهی در دریاهای ایران بوسیله صیادان ایرانی که چند هزار سال است روزی خود را از دریاهای جنوب به دست می‌آوردند جلوگیری کرده در عوض کشتی‌های ماهیگیری چینی با استفاده از تورهای برقی و مغناطیسی ماهی‌های این دو دریا را غارت می‌کنند. نمی‌دانم چرا دست کم ماهی تازه را به بازار ایران صادر نمی‌کنند و ماهی کهنه و بدمزه را برای سفره عید ما در نظر می‌گیرند. من نمی‌دانم چرا وزارت صنعت و تجارت و معدن تا این حد در مقابل چینی‌ها متواضع و تسلیم است و چرا اساساً کار واردات ماهی به این وزارت سپرده شده است؟

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.