سازمان انتقال خون در جوابیه‌ای ورود خون انسان به کشور را به شدت تکذیب کرد.

سازمان انتقال خون واردات خون را تکذیب کرد

قدس آنلاین - در این جوابیه تأکید شده است: احتراماً، با توجه به درج خبری تحت عنوان «واردات طبل، چوب کبریت، دکمه تا آبگوشت خارجی»، در صفحه ۷ و صفحه نخست روزنامه قدس مورخ سه‌شنبه سوم اسفند سال جاری و نشر آن در پایگاه اینترنتی روزنامه، از آن جا که قرار دادن واژه «خون انسان» در کنار سایر واردات، شایبه ورود خون اهدایی بیگانگان را در اذهان عموم به ویژه اهداکنندگان عزیز که همواره سازمان انتقال خون با یاری آنان توانسته است بیماران نیازمند به خون را از مرگ نجات دهد، متبادر می‌سازد.

خواهشمند است دستور فرمایید ضمن درج توضیحات ذیل در سریع‌ترین زمان ممکن و در همان صفحه و با تیتر مناسب در صفحه نخست برای روشنگری اذهان عموم، ترتیبی اتخاذ شود دبیران محترم سرویس‌ها با لحاظ حساسیت‌ها و واکنش‌های اهداکنندگان خون به اخبار منتشره از این دست، در انتشار اخبار دقت فرمایند که به حوزه مقدس فرهنگ اهدای خون آسیب و خللی وارد نیاید:

در چند سال گذشته شاهد هستیم هر از گاهی، شائبه‌های بی‌اساس ورود خون به کشور، با عناوینی چون: «واردات خون غیراستاندارد»، «خون انگلیسی در رگ‌های ایرانی»، «ورود ۵۸ تن فرآورده خون چینی به ایران»، «خون چینی در رگ‌های ایرانیان!؟ » و موارد مشابه دیگر در برخی رسانه‌های مجازی و مکتوب درج می‌شود که حاصل تحقیق ناکافی خبرنگاران محترمی است که بدون صرف وقت کافی و بدون توجه به حقایق، اقدام به تهیه و تنظیم اخباری می‌کنند که حاصلی جز انتشار اخبار نادرست، تشویش اذهان و افکار جامعه و مخاطبین نداشته و در نهایت اعتبار نگارنده را نیز دچار خدشه می‌کند.

با درج خبری با عنوان: «واردات طبل، چوب کبریت، دکمه تا آبگوشت خارجی»، در روزنامه قدس و باز نشر آن در پایگاه خبری روزنامه یاد شده که متن خبر «خون انسان» را در کنار سایر واردات از کشورهای دیگر درج کرده بود، ممکن است این شائبه در اذهان همگان، به ویژه اهداکنندگان ایجاد شود که سازمان انتقال خون ایران، خون وارد می‌کند.

همچنان که در گذشته نیز سازمان انتقال خون ایران، به شایبه‌های بی اساس برخی رسانه‌ها درخصوص واردات خون یا صادرات خون پاسخ گفته است، به اطلاع می‌رساند که از نقطه نظر پزشکی از جمله مسایل اپیدمیولوژیک خاص هر کشور، جابه جایی خون از یک نقطه جهان به نقطه دیگر ممنوع است.

حوزه طب انتقال خون، دارای مفاهیم و واژه‌های تخصصی است که نیازمند دانش خاص است و آگاهی نداشتن از آن می‌تواند منجر به برداشت نادرست از اخبار و رویدادهای این حوزه شود. منبع آماری که در خبرهای از این دست به آن‌ها اشاره شده است، گمرک ایران است که بررسی ریز عناوین این آمار نشان می‌دهد آنچه در خبر به عنوان خون مطرح شده است، فرآورده‌ها و اقلام دارویی و کشت‌های آزمایشگاهی مورد نیاز و سایر اقلام مشابه بوده و هیچ یک خون کامل نبوده نیست. هر چند در فهرست گمرک سرفصلی تحت عنوان واردات خون انسان و حیوان قرار داده شده است؛ اما باید به این موضوع توجه شود که این، تنها یک عنوان است. براساس یک طبقه‌بندی جهانی، حتی واکسن‌ها هم در زیر مجموعه خون انسان و حیوان قرار می‌گیرند. چنانچه در این فهرست توجه شود، در زیر مجموعه این عنوان، ده‌ها فرآورده بیولوژیک دیگر قرار داده شده است.

به نظر می‌رسد وقت آن رسیده است رسانه‌ها و خبرنگاران محترم در بازنشر خبرهای مرتبط با واردات، به کلمه «خون انسان» که می‌رسند، اندکی تأمل کنند و کمی به توضیحات این سازمان بیندیشند تا حاصل زحمات خودشان را در توسعه فرهنگ اهدای خون که با زحمات مستمر سازمان انتقال خون کشور، همراهی بی‌دریغ اهداکنندگان عزیز و توجه رسانه‌ها به دست آمده است، به دست خود تخریب نکنند.

تأکید می‌شود که واردات خون و فرآورده‌های مورد نیاز مراکز درمانی به هیچ روی نه تنها در ایران، بلکه در جهان رایج نیست و با اصول انتقال خون در دنیا منافات دارد. زیرا به دلیل احتمال هر چند ناچیز انتشار بیماری‌ها از طریق خون و فرآورده‌ها و امکان تغییر چهره جغرافیایی بیماری‌ها، جابه جایی خون از یک نقطه جهان به نقطه دیگر به کلی ممنوع است؛ از همین روی، سازمان انتقال خون هرگونه واردات خون خارجی و صادرات خون را شدیداً تکذیب می‌کند و از آن رسانه وزین انتظار دارد با مداقه بیشتر و عملکردی مسؤولانه‌تر از درج مطالب خلاف واقعی که بر افکار عمومی تأثیر منفی به جا می‌گذارد و می‌تواند اهدای صد درصد داوطلبانه را که سازمان انتقال خون با تلاش بسیار و به پشتوانه اهداکنندگان خون، این سرمایه‌های ارزشمند ملی به آن دست یافته است خدشه‌دار کند، پیشگیری نماید.

یادآوری می‌شود گمرکات کشورها برای خود تعرفه‌های بین‌المللی دارند و این طبقه بندی در کشور ما شامل ۱۰ دسته است به گونه‌ای که داروهای بیولوژیک، واکسن و داروهای مشتق از پلاسمای خون در یک دسته قرار می گیرند و با عنوان دارو، واکسن و خون نامگذاری می‌شوند در صورتی که منظور از خون در این دسته بندی، داروهای مشتق از پلاسمای خون و طیف وسیعی از اقلام آزمایشگاهی و تحقیقاتی است.

گفتنی است اشاره به واردات ۲۲ هزار و ۹۹۲ کیلوگرم خون انسان و حیوان در گزارش به استناد آمار پنج ماهه نخست سال ۹۴ گمرگ بوده که خبرگزاری‌ها به آن پرداخته بودند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.