وزنه بردار طلایی ایران در المپیک ریو هنوز هم اعتقاد دارد باید به تنهایی کارش را پیش ببرد.

مرد طلایی ریو در گفتگو با قدس: می‌توانم در ورزش ایران و جهان تحول ایجاد کنم

قدس آنلاین - گروه ورزشی - هاشم رسائی فر: در المپیک ریو نه کشتی فرنگی آن فروغ لندن 2012 را داشت و نه تکواندو با سونامی و نابودگرش (فرزان عاشورزاده و مهدی خدابخشی) توانست انتظارات ورزش دوستان ایرانی را برآورده نمایند. در این شرایط سخت 2 مدال طلای وزنه برداران ملی پوش در کنار طلای حسن یزدانی در کشتی آزاد بود که آبروداری کرد برای ورزش ایران در المپیک ریو.

کیانوش رستمی و سهراب مرادی 2 وزنه بردار کشورمان بودند که در روزهای بی مدالی کاروان ایران با 2 طلایی که دشت کردند امیدهایمان را برای ارتقاء در جدول رده بندی مدالی المپیک زنده نگهداشتند. نکته جالب توجه در مورد این 2 مدال طلایی  بود که کیانوش رستمی به دست آورد. اولین مرد طلایی کاروان ورزشی ایران در ریو در حالی به این افتخار رسید که بدون مربی و با برنامه ریزی شخص خودش و برنامه ای که جدا از اردوهای تیم ملی چیده شده بود به این مهم دست یافت.

*همه چیز برای بعد از المپیک
تا قبل از المپیک هر زمان از کادر فنی و شخص سجاد انوشیروانی، سرمربی تیم ملی در مورد تمرینات آماده سازی کیانوش سؤال می شد او ترجیح می داد در این خصوص صحبتی نکند و همه چیز را به بعد از المپیک موکول می کرد.
 البته هم تیمی سابق کیانوش در تیم ملی وزنه برداری به خوبی می دانست اگر هر اظهار نظری قبل از نتایج المپیک داشته باشد شاید بعد از ریو بر علیه خودش استفاده شود. انوشیروانی حتی همه چیز را بر عهده کمیته فنی و شخص رئیس فدراسیون در مورد کیانوش رستمی گذاشته بود که در این مورد نیز خواسته یا ناخواسته زرنگی خاصی به خرج داده بود. نتیجه نگرفتن کیانوش در المپیک ریو جا را برای اظهار نظر برای انوشیروانی باز می‌گذاشت و به راحتی می توانست حاضر نشدن او در اردوی تیم ملی و تمرینات جداگانه او را مورد انتقاد قرار دهد اما کیانوش رستمی که طلا گرفت این راه برای سرمربی تیم ملی وزنه برداری عملا بسته شد.

اما هنوز یک راه دیگر وجود داشت برای کشیدن ترمز قهرمان المپیک بعد از ریو. آن هم گذاشتن فیلتر حضور در اردوی تیم ملی برای قرار گرفتن در ترکیب تیم ملی برای حضور در میادین بعد از المپیک. این حربه کادر فنی در شرایطی موقعیت اجرایی به خودش می گرفت که حمایت کمیته فنی و مسؤولان فدراسیون هم پشتش می بود. همین اتفاق افتاد و مثلث کادر فنی ، کمیته فنی و مسؤولان فدراسیون در نهایت تصمیم گرفتن وزنه بردارانی در ترکیب تیم ملی قرار بگیرند که در اردوهای تیم ملی حاضر شده و تحت نظر کادر فنی تمرین کنند.بر اساس این قانون کیانوش رستمی عملا نمی توانست فرصت حضور در رقابت هایی همچون قهرمانی آسیا و بازی های کشورهای اسلامی را داشته باشد.

*ادامه برنامه قهرمان المپیک  
همین اتفاق هم افتاد. رستمی باز هم به اردوی تیم نرفت و کادر فنی تیم ملی هم او را از حضور در رقابت های قهرمانی آسیا و بازی های کشورهای اسلامی محروم کرد. هر چند که رستمی بعد از این تصمیم اعلام کرد که حضور در میادینی همچون قهرمانی آسیا و بازی های کشورهای اسلامی برایش اهمیتی ندارد و اصلا برنامه ای برای این دو مسابقه نداشته و فقط برای قهرمانی جهان و المپیک تمرین می کند. اما اینکه کادر فنی برای اولین بار دست به اینچنین اقدامی زد جالب توجه بود. اگرچه باید منتظر ماند و دید که آیا این تصمیم در مورد کیانوش رستمی برای رقابت های قهرمانی جهان نیز عملی خواهد شد یا اینکه رستمی با تمرینات و روش های شخصی خود به مانند قبل المپیک در قهرمانی جهان نیز حاضر خواهد شد. با این تفاسیر و با توجه به اینکه کیانوش رستمی در مرحله پایانی رقابت های لیگ بالاتر از همه مدعیان قهرمان لیگ شد نشان دهنده این است که حالا حالاها هیچ رقیبی او را در کشور تهدید نمی کند و او اولین نفر 85 کیلوی کشور است. این قهرمانی برای کادر فنی تیم ملی پیام بزرگی داشت و اینکه کیانوش رستمی با تمرین جداگانه و برنامه شخصی که دارد دست نیافتنی است و جایگزینی نمی شود برایش پیدا کرد.

* تجربیات و برنامه تمرین کیانوش برای همه
اینکه کیانوش رستمی بدون مربی قهرمان المپیک می شود و در رقابت های داخلی یکه تازی می کند پس می توان روی برنامه تمرین نظر داشت و از تجربیات او برای آماده سازی سایر ملی پوشان نیز استفاده نمود. ادعایی که خود او نیز مدعی آن است و عنوان کرد می تواند وزنه برداری دنیا را متحول سازد.
 *ادعای تحول جهانی

کیانوش رستمی، دارنده نشان طلای وزنه برداری المپیک ریو در پاسخ به این سؤال که فدراسیون تا چه اندازه مانند قبل از المپیک، از برنامه های تمرینی شما و خواسته شما مبنی بر تنها تمرین کردن، حمایت می کند؟ گفت: آقای علی مرادی قبل از المپیک با قدرت جلو آمد و اعلام کرد که کیانوش رستمی به تنهایی تمرین کند و تمرینات خود را به تنهایی پیش ببرد، با این کار در واقع ایشان این مسأله و مسؤولیت آن را پذیرفت. باید بگویم این اقدام رئیس فدراسیون قابل تحسین است و البته آقای مرادی نتیجه کار خود را دید و کیانوش رستمی طلای المپیک را کسب کرد و رکورد دنیا را هم زد. من در مدت زمان شش ماه برای سه بار به آمادگی کامل رسیدم، در حالی که این شرایط در دنیا برای کمتر ورزشکاری ایجاد شده است. بهترین ورزشکاران دنیا نیز در یک سال برای دو بار به آمادگی کامل می رسند، در حالی که من در شش ماه، سه بار به چنین شرایطی رسیدم که این جای شکر دارد.

رستمی بیان کرد: تمرینات من حرفه ای بوده است و می دانم اگر فضا داشته باشم و مسؤولان هم رسیدگی کنند می توانم در دنیای ورزش ایران و جهان تحولات جدیدی را به وجود آورم و حتی این تجربیات را به هم میهنانم انتقال دهم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.