نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل و از چهره‌های نومحافظه‌کار این کشور در «کنفرانس سالیانه محافظه کاران آمریکا» بر لزوم لغو هر چه زودتر برجام تاکید کرده است.

ترامپ هرچه زودتر برجام را لغو کند

به گزارش «قدس آنلاین»،   «جان بولتون» که علی رغم مطرح شدن نامش به عنوان گزینه دولت ترامپ برای وزیر خارجه، قائم مقام وزیر خارجه و حتی مشاور امنیت ملی کاخ سفید، به هیچ یک از این مناصب نرسیده، در کنفرانس محافظه کاران آمریکایی مواضع ضد ایرانی خود را تکرار کرده است.

در ادامه برگزاری «کنفرانس سالیانه محافظه کاران آمریکا»، یک چهره جنگ طلب به نام «جان بولتون» در این نشست سخنرانی کرد.

نماینده وقت دولت جورج بوش در سازمان ملل در این سخنرانی باز هم ادعاهای تکراری و بی اساسش درباره ایران را طرح کرد و از برجام هم سخن گفت.

بولتون گفت: «ترامپ در زمان نامزدی اش(در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا) در ارتباط با ایران و حمایتش از تروریسم بین‌المللی و برنامه سلاح‌های اتمی اش، همه چیزی را که درباره توافق هسته‌ای باراک اوباما با ایران اشتباه بود، توصیف کرد».

او خطاب به ترامپ ادامه داد: «او باید توافق(برجام) را لغو کند و هر چه زودتر به این توافق پایان دهد. ما به نشان دادن صریح رهبری آمریکا مبنی بر اینکه این(توافق هسته‌ای) یک افتضاح استراتژیک برای کشورمان است و ما قصد نداریم اجازه بدهیم که این موضوع ادامه یابد، نیاز داریم».

 بولتون که از حامیان سرسخت جنگ سال ۲۰۰۳ آمریکا علیه عراق بوده و همچنان از آن حمایت می‌کند، درباره مقابله با داعش در عراق و خاورمیانه هم حرف زده است.

وی با اشاره به درخواست ترامپ از پنتاگون برای ترسیم و ایجاد «طرحی جدید برای مقابله با داعش» توصیه کرد: «موضوه مهم آن است که این طرح باید آنطوری باشد که ما داعش را هر چه زودتر نابود کنیم اما حرکت صعودی و رو به جلوی ایران و متحدانش در این درگیری را به حداقل برسانیم».

نماینده دولت بوش در سازمان ملل در این سخنرانی از پوشش خبری رسانه‌های آمریکایی درباره اظهارات ترامپ در قبال ولادیمیر پوتین و روسیه هم انتقاد کرد.

بولتون تاکید کرد به جای این موارد، باید بر «پیمان فاجعه بار استارت نو که دولت اوباما با روسیه بست، تمرکز کرد».

وی با تاکید بر مواضع ترامپ در خصوص این معاهده امضا شده بین مسکو و واشنگتن در زمان اوباما اینطور گفت: «او گفته است که این یک توافق یک طرفه است».

او تصریح کرد: «مرحله بعدی در روابط دوجانبه با روسیه برای دولت جدید آمریکا باید لغو پیمان استارت نو باشد تا ما بازدارندگی اتمی داشته باشیم و این سیگنالی برای ولادیمیر پوتین هم خواهد بود».

«پیمان استارت نو»، پیمان کاهش تسلیحات هسته‌ای دو جانبه میان  آمریکا و روسیه است که توسط رییس‌جمهور آمریکا و همتای روسی وی هشتم آوریل ۲۰۱۰ در  جمهوری چک به منظور کاهش زرادخانه‌های هسته‌ای دو کشور امضا شد.

آمریکا و روسیه تحت این قرارداد جدید، اجازه دارند حداکثر ۱۵۵۰ کلاهک را مستقر کنند که این حدود ۳۰ درصد کمتر از محدودیت اعمال شده در سال ۲۰۰۲ است.

معاهده کاهش تسلیحات استراتژیک موسوم به «استارت»، در سال ۱۹۹۱ منعقد شد و در دسامبر ۲۰۰۹ منقضی شد و پیمان استارت نو جایگزین آن شده است.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.