۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۱
کد خبر: 507139
از جامعه مصرفی تا اقتصاد مقاومتی

قدس آنلاین - وجه بارز سیاســت استعماری وابسته کردن کشورهاست، به طوری که بتواند در بلندمدت با بهره کشی و استثمار، کشورهای هدف را به زیر ســلطه سیاسی برای بهره کشی های اقتصادی دربیاورد.

جامعه ایران که یک جامعه انقلابی اســت، مهم تریــن وجه آن رهایی از هر وابســتگی است؛ چه وابستگی سیاسی و چه وابستگی اقتصادی. اما برخی سیاست های شهرسازی و توســعه صنعت و تجارت نه تنها بر مبنای انقلاب اســلامی شــکل نگرفــت، بلکه به مثابه یک سیاســت ضدانقلابــی به ترویج مصرف گرایی و بیشــتر وابسته کردن کشور بــه قدرت های اســتعمارگر عمل می کند و ناخواســته در جهت اقتصاد ســرمایه داری حرکت می کند.

توسعه بازارهای مصرفی و ترویج حقارت های اجتماعی و افزایــش فاصله های طبقاتی و پیدایش نســل نوکیســه متنعم در ثروت و مدعی انقلابی گری! از یک طرف و نسل بیگانه با ارزش ها و شبه مدرن غرب زده که محصول تهاجم فرهنگی است همه و همه به توسعه فرهنگ مصرفی که روی دیگر سکه فرهنگ استعماری است، کمک می کنند.

ترویج روحیه مصرف گرایی در کشوری که بسیاری از مردم آن با فقر دست و پنجه نرم می کنند و برای یک کار کوچک بیمارستانی و پزشکی به مشکلات جدی می افتند، عمل ناصوابی اســت.

در کشوری که انواع و اقسام مدارس انتفاعی و غیرانتفاعی با شهریه های رنگارنگ درصدد ســاخت آموزش و پرورش طبقاتی و تربیت طبقات خاص اســت و از طرف دیگر کودکان بازمانده از تحصیل دارد، نمی توان انتظار آرامش روح و روان و تعادل خردورزی و اندیشه ورزی صحیح را داشت.

نسلی که مانور تجمل افرادی را می بیند که از قضا روزگاری شعار عدالت اجتماعی می دادند و اکنون فرزندان خود را برای تحصیل به اروپا و کانادا می فرستند و برای درمان و چکاپ به اروپا می روند دچار حیرت و تناقضی می شود که آســیب خود را بر بنای بــی اعتمادی و سست شــدن عقاید می گذارد و خطر این رفتار را نمی توان کم اهمیت دانست.

شــهر و روستای انقلابی بر اقتصاد مقاومتی اتکا دارد نه اقتصاد مصرفی، بنابراین با صرف شعار مسؤولان ما به سمت اقتصاد مقاومتی حرکت نمی کنیم. اقتصاد مقاومتی بر بســتر اندیشــه انقلاب جــای می گیــرد، در حالــی کــه برخی از تصمیم گیران اقتصادی دیگر انقلابی نیستند و حتی پشیمان از انقلابی بودن نیز هستند. بــه همین خاطر شــعار اقتصــاد مقاومتی می دهند و بر اقتصاد مصرفی عمل می کنند و جامعه را مصرف زده کرده اند.

تا زمانی که فکر انقلابی جای فکر مصرفی و انتفاعی را نگیرد، اندیشه اقتصاد مقاومتی از شعار به عمل تبدیل نمی شود هر چند که ده ها و صدها همایش مصرف زده و پرخرج برای اقتصاد مقاومتی برگزار شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.