یزد- مدیرحفاظت وبهره برداری شرکت آب منطقه ای یزد گفت: ازمالکین چاه های مجازدارای اضافه برداشت، هزینه جبران خسارت به سفره آب زیرزمینی دریافت می شود.

مالکین چاه های مجاز دارای اضافه برداشت، جریمه می شوند

به گزارش قدس آنلاین، محمدرضا حکیمی با بیان این خبر اظهارداشت: براساس دستورالعمل ابلاغی وزارت نیرو از چاههای مجاز دارای اضافه برداشت و چاههای غیرمجاز ضمن بازگشت به وضعیت قبل ، هزینه جبران خسارت به سفره های آب زیرزمینی، محاسبه و از طریق مراجع قضایی اخذ می شود واین موضوع با جدیت دردستور کار شرکت آب منطقه ای یزد قرار دارد وپیگیری می گردد.

وی با تشریح وضعیت بارندگی و دلایل کم آبی در استان یزد افزود: بیشترین مصرف و هدر رفت منابع آب زیرزمینی دربخش کشاورزی است و راندمان آبیاری در این بخش حداکثر ۴۰ درصد می باشد .

حکیمی خشک شدن قنوات، کاهش آبدهی منابع آبی، افزایش عمق چاه ها، نشست زمین و افزایش هزینه استحصال آب، غیراقتصادی شدن کشاورزی و مهاجرت را از عوامل افت سطح آب زیرزمینی دانست.

وی در خصوص اجرای پروژه نصب کنتورهای هوشمند و لزوم نصب کنتور حجمی هوشمند بر روی تمامی  چاه ها گفت: با اجرای این طرح مدیریت مصرف آب توسط مالکین چاه ها صورت می گیرد.

مدیر حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای یزد  در مورد خاموشی زمستانه چاه های کشاورزی و تأثیر آن بر منابع آب زیرزمینی تصریح کرد: با توجه به خاموشی زمستانه چاههای کشاورزی استان حدود ۴۴ میلیون متر مکعب صرفه جویی در مصرف آب زیرزمینی داشته ایم که حدود سه وهشت دهم میلیون متر مکعب آن مربوط به منطقه طاقستان و مرتاضیه می باشد که این طرح  مورد استقبال کشاورزان قرار گرفته است.

این مسئول بر تشکیل تشکل آب بران، همکاری کشاورزان در زمینه اقدامات حفاظتی و ارائه راهکار توسط خود آنها تأکید وخواستار همکاری کشاورزان درزمینه صرفه جوئی درمصرف آب واقدامات حفاظتی شد.

محمدرضا حکیمی، انتقال آب به اراضی غیر و توسعه کشت را در مناطق ممنوعه تخلف دانست و تأکید کرد در صورت مشاهده با چنین مواردی برخورد قاطعانه و قانونی صورت می گیرد.

وی از کشاورزان خواست تا در مصرف آب زیرزمینی صرفه جوئی  و از اصلاح الگوی کشت و روش های آبیاری نوین استفاده نمایند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.