یکی از مراجع عظام تقلید گفت: شیخ صدوق از جمله عالمانی بود که در میان مردم و همراه با آنها زندگی می کرد و نقش مهمی در اثبات حقانیت تشیع داشت.

شیخ صدوق نقش مهمی دراثبات حقانیت تشیع داشت

به گزارش «قدس آنلاین»،  آیت‌الله حسین نوری همدانی در جمع دست اندرکاران همایش ملی بزرگداشت شیخ صدوق با بیان اینکه پرداختن به زندگی علمای اسلامی اهمیت زیادی دارد گفت: علما بعد از پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع)، هدایت‌گر جامعه هستند و زندگی آنها حاوی مفاهیم بلندی است که می‌تواند راهگشای نسل امروز باشد.

وی افزود: زندگی شیخ صدوق دریایی از معارف آموزنده است، او فقیهی تاثیرگذار و محدثی برجسته بود که خدمات بسیاری به مکتب اهل بیت(ع) داشت.

این مرجع تقلید با بیان اینکه هیچ تاریخی آموزنده‌تر از بیان زندگی ائمه اطهار(ع)، علما و دانشمندان برای مردم نیست گفت: حکومت بنی عباس سعی داشت تاریخ و زندگی اهل بیت(ع) را محو کند و به جای آن مطالب دیگری را در جامعه گسترش دهد و این یک فاجعه برای عالم اسلام محسوب می‌شد ولی در این بین جریان دیگری به وجود آمد و حکومت آل بویه، به نشر فرهنگ تشیع پرداخت.

وی ادامه داد: در آن زمان چند جریان دینی با قوت به فعالیت پرداختند؛ نخست جریان حدیثی بود که عالمانی همچون شیخ کلینی و شیخ صدوق مربوط به آن هستند، از جمله ویژگی‌های این دانشمندان روایت احادیث بر اساس اسناد معتبر است.

آیت‌الله نوری همدانی با اشاره به قضیه نامه‌نگاری پدر شیخ صدوق با نائب امام عصر(عج) و عنایت امام برای به دنیا آمدن پسرش گفت: شیخ صدوق به دعای امام معصوم متولد شد و تحت تربیت پدرش، مسیر کمال و سعادت را پیمود.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان اینکه شیخ صدوق استاد شیخ مفید بود خاطرنشان کرد: شیخ صدوق همچون علامه حلی، جریانی از مناظرات علمی برقرار کرد که اهمیت زیادی در رونق و تقویت تشیع دارد.

وی افزود: فخرالدوله از بغداد نامه‌ای به شیخ صدوق نوشت و در آن عنوان کرد علمای مختلف در این شهر گردهم آمده‌اند و لازم است یکی از علمای شیعه به آنجا برود و حقانیت مکتب اهل بیت(ع) را اثبات کند؛ جریان مناظرات و مباحثات علمی بغداد در کتب تاریخی آمده است.

آیت‌الله نوری همدانی با اشاره به مسافرت‌های علمی شیخ صدوق گفت: لازم است علما به میان مردم بروند و چهره به چهره با آنها صحبت کنند و تبلیغ دین اسلام را انجام دهند و شیخ صدوق اینگونه بود.

این مرجع تقلید با بین اینکه در زندگی علما نکات آموزنده‌ای وجود دارد که باید برای نسل امروز گفته شوند خاطرنشان کرد: شیخ صدوق از جمله دانشمندانی بود که همواره در میان مردم زندگی می‌کرد و امروز هم روحانیون و عالمان باید همان سیره را در پیش بگیرند.

وی ادامه داد: علما در فکر مردم بودند، با مردم با مهربانی رفتار می‌کردند، ارشاد و هدایت مردم را بر عهده داشتند و حوزه‌ها را اداره می‌کردند علاوه بر عرصه تحقیق و علم، ‌ در حوزه مبارزه، جهاد و شهادت نیز پیشقدم بودند.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.