استان ها: بارندگی های اخیر در جنوب کشور طی چندین سال گذشته بی سابقه بود و هرچند باعث خوشحالی و شکرگذاری بسیاری از هموطنان ما در استانهای جنوبی شد در برخی مناطق موجب خساراتی به منازل مسکونی روستایی و زمین های کشاورزی شد.

سردرگمی در مدیریت بحران، نگرانی در دل مردم

به گزارش قدس آنلاین، با گذشت چندین روز از سیلاب، بسیاری از مردم استانهای جنوبی هنوز با مشکلات پس از سیل و تخریب دست و پنجه نرم می کنند و از برخی اظهارات مسئولان دولتی گلایه مندند که به جای اینکه نسبت به خسارات وارده ابراز نگرانی کنند، مردم را از سیل به‌وجود آمده خوشحال معرفی می کنند.

دولت و وعده های عمل نشده

حقیقت آن است که رسیدگی دولت به مشکلات سیل زدگان کرمان راضی کننده نبوده و انتقاد بسیاری از مردم و مسئولین محلی را برانگیخته است. یحیی کمالی‌پور، نماینده مردم شهرستان‌های جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی در این زمینه می گوید: قبل از آبگیری سد جیرفت آب‌گیری شود، املاک زیادی از مردم در حاشیه سد و همچنین اراضی آنجا غرق شد و دولت به مردمی که در حوزه آبریز سد زندگی می‌کردند و یا در آنجا مالکیت داشتند، تعهداتی به صورت مکتوب داد،اما مـتأسفانه از آن زمان تاکنون این شرکت به تعهدات خود عمل نکرده است که در نتیجه آن بسیاری از روستاها و منازل مردم در معرض آسیب قرار گرفتند و دیگر هیچ محلی امنی برای آن‌ها وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه بر اثر سیل اخیر بسیاری از منازل مسکونی یا تخریب شدند و یا در معرض آسیب قرار گرفتند، گفت: با توجه به کوهستانی بودن مناطق روستایی حدود ۷۰ درصد از راه‌ها نابود شده و ظرفیت و امکانات موجود در حوزه راه‌سازی و راهداری شهرستان‌های جیرفت و عنبرآباد این امکان را به ما نمی‌دهد که مشکلات را برطرف کنیم.

وی همچنین ابراز داشت: امیدواریم، همان‌طور که به خوزستان در بحث ریزگردها و بوشهر در بحث سیل توجه شده است، جنوب استان کرمان به ویژه شهرستان‌های جیرفت و عنبرآباد نیز مورد توجه قرار گیرند و از دولتمردان تقاضا می‌شود به داد مردم برسند تا آن‌ها را از این نگرانی نجات دهند.

بحران در مدیریت بحران

سیلاب در شهرستان های جنوبی کرمان مردم را به شدت غافلگیر کرد و ضمن خسارت به تأسیسات راه و پل ها موجب مسدود شدن بسیاری از محورهای مواصلاتی این منطقه شد و طغیان رودخانه ها، سیلابی شدن مسیل ها و آبگرفتگی معابر و منازل در ۱۲ شهرستان این استان را در پی داشت.

حقیقت آن است که پیش بینی و پیشگیری، شناسایی تهدایدات احتمالی و برنامه ریزی در راستای آن مهمترین گام در مدیریت بحران است که می تواند بروز بسیاری از حوادث را به تأخیر انداخته یا مانع بروز آن شود. محمد حجتی پور فرماندار شهرستان عنبرآباد در این زمینه گفت: مدیریت بحران بسیار حائز اهمیت است و لازم است تمام مسئولین در این خصوص آمادگی لازم را داشته باشند تا در صورت بروز بحران بی درنگ برای رفع مشکلات مردم اقدامات لازم را انجام دهند.

برنامه نداشتن و نبود پیش بینی دستگاه های اجرایی برای مواجهه با سیل و بحران با توجه به هشدارها و پیش بینی های دقیق سازمان هواشناسی در سیلابهای اخیر موجب به زحمت افتادن مردم و ایجاد خسارتهای متعدد به هموطنان شد.

از طرفی دیگر به نظر می رسد که عدم نظارت بر ساخت و سازها در مسیر رودخانه ها و بی توجهی به تکمیل آب بندها و سدهای در حال ساخت خود از وجود نوعی بحران در مدیریت بحران حکایت دارد که می توانست با پیش بینی و حفظ آمادگی لازم جلوی بسیاری از خسارتها و نابودی زیرساختها را گرفت.

برنامه نداشتن و نبود پیش بینی دستگاه های اجرایی برای مواجهه با سیل و بحران با توجه به هشدارها و پیش بینی های دقیق سازمان هواشناسی در سیلابهای اخیر موجب به زحمت افتادن مردم و ایجاد خسارتهای متعدد به هموطنان شد.

هشدار یک کارشناس

بارندگی های اخیر در جنوب استان کرمان که جدای از خسارتهایش عمدتا نعمت و رحمت الهی بود، می توانست بحران بزرگی را رقم بزند. امید سمندری کارشناس ارشد جغرافیا در خصوص خطری که جیرفت را تهدید می کند می گوید: از آنجا که به واسطه نیروی کوریولیس زمین در نیمکره شمالی زمین، رودخانه ها به سمت چپ منحرف می شوند این اتفاق برای روخانه هلیل نیز اتفاق افتاده است که هلیل رود در امتداد مسیر خود در میان سازه غیر مقاوم رسی به طرف شهر جیرفت شیب پیدا کرده است.

 مسئله مذکور زمانی حادتر می شود که کف رودخانه هلیل بخصوص دهانه های پل هلیل هنوز انباشته از رسوبات سیلاب سال ۱۳۷۱ می باشد که در صورت تکرار چنین سیلابی دهانه های پل هلیل مانند یک سد در مقابل حجم عظیم آب مقاومت می کند و استحکام ضعیف دیواره روخانه در سمت چپ که شیب طبیعی رودخانه هم به همین سمت می باشد ممکن است منجر به تغییر مسیر رودخانه به سمت مرکز شهر شود. 

سمندری همچنین افزود: از مسئولین ستاد بحران به خصوص فرماندار به عنوان رئیس ستاد بحران شهرستان جیرفت می خواهیم به تسطیح کف رودخانه هلیل اکتفا ننمایند و نسبت به لایه روبی واقعی کف رودخانه هلیل و مقاوم نمودن دیواره سمت چپ هلیل از انتهای بولوار سید حسن نصرالله تا پل شماره ۲ اقدام کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.