روحانی در ماههای آخر خود عنان دولت را به دست معاون "تاجر مسلک" خود سپرده تا شاید با ارتباطات خوبی که شریعتمداری با جماعت بازرگان و فعالان اقتصادی دارد، شرایط اقتصادی کشور برای انتخاب مجدد او به عنوان رئیس دولت دوازدهم فراهم شود.

روحانی بازار ارز و کالاهای اساسی را برای انتخابات به "شریعتمداری" سپرد!

حدود ۸۰ روز تا دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده و کم کم تمام فعالیتهای کشور به سمت انتخاباتی شدن سوق پیدا می‌کند. به نظر می‌رسد حسن روحانی رئیس دولت یازدهم هم با پایان یافتن دوره اول ریاست جمهوری خود مانند روسای جمهور قبلی قصد دارد حضور خود در پاستور را یک دوره دیگر تمدید کند. همین مسئله موجب شده که رئیس دولت تدبیر و امید در تکاپوی ایجاد یک ستاد انتخاباتی برای خود باشد.

رئیس ستاد انتخاباتی روحانی کیست؟

اما شاید هرکسی از فعالیتهای انتخاباتی روحانی با خبر شود، مهم‌ترین سوالی که به ذهنش برسد این است که چه کسی قرار است سکان ستاد انتخاباتی رئیس دولت یازدهم را بر عهده بگیرد؟ در ماههای اخیر از افراد زیادی به عنوان رئیس ستاد انتخاباتی رئیس جمهور یاد شده است. ابتدا نام محمد علی نجفی مشاور اقتصادی رئیس جمهور و رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی برای ریاست ستاد انتخاباتی روحانی مطرح شد که بلافاصله توسط وی تکذیب شد.

چند ماه بعد نام علی جنتی بر سر زبان‌ها افتاد. وزیر برکنار شده فرهنگ و ارشاد اسلامی که از سوی حزب اعتدال و توسعه به عنوان رئیس ستاد انتخاباتی این حزب انتخاب شده، در شرایطی نام خود را به عنوان رئیس احتمالی ستاد انتخاباتی حسن روحانی بر سر زبان‌ها انداخت که عضویت رئیس جمهور و اکثریت اعضای کابینه یازدهم در این حزب این گمانه‌زنی را پررنگ‌تر از قبل می‌کرد.

اما در این بین یک نام بیشتر از دیگران برای ریاست ستاد انتخاباتی رئیس جمهور شنیده می‌شود که حتی سخنگوی دولت هم انتصاب وی را به عنوان رئیس ستاد انتخاباتی حسن روحانی را رد نکرده است. این شخص کسی نیست جز محمد شریعتمداری معاون اجرایی رئیس جمهور و وزیر بازرگانی دولت اصلاحات که از سوی رسانه‌های نزدیک به دولت به عنوان جدی‌ترین گزینه برای ریاست ستاد انتخاباتی رئیس دولت تدبیر و امید یاد می‌شود. حتی گفته می‌شود که شریعتمداری به زودی برای عدم وجود منع قانونی برای فعالیت‌های انتخاباتی از سمت معاونت اجرایی رئیس جمهور استعفا خواهد داد تا به طور علنی فعالیت‌های خود را آغاز کند.

محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت یازدهم در خصوص ریاست احتمالی شریعتمداری بر ستاد انتخاباتی رئیس جمهور گفته است که " این خبر را از رسانه ها شنیدم، اما مطمئن باشید اگر قرار باشد کاری صورت بگیرد در چارچوب قانون خواهد بود. "

بنابراین می‌توان گفت به احتمال قریب به یقین معاون اجرایی رئیس جمهور مسئول ستاد انتخاباتی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم خواهد بود. عنوانی که در دوره گذشته محمدرضا نعمت‌زاده و اکبر ترکان بر عهده داشتند، اما در این دوره در چرخشی تامل برانگیز به وزیر بازرگانی دولت اصلاحات رسید.

چرا شریعتمداری سکان ستاد انتخاباتی روحانی را به عهده گرفت؟

اما شاید بعد از انتخاب شریعتمداری به عنوان رئیس ستاد انتخاباتی روحانی این سوال به اذهان عمومی متبادر شود که این انتخاب چه پیامی می‌تواند داشته باشد؟ آیا از روی این انتخاب می‌توان به تاکتیک انتخاباتی رئیس دولت تدبیر و امید در اردیبهشت ۹۶ پی برد؟ برای پاسخ به این سوال شاید بهتر باشد که قدری بیشتر محمد شریعتمداری و اقداماتش در سال‌های اخیر را بررسی کنیم.

وزیر بازرگانی دولت اصلاحات سال ۹۲ در شرایطی به عنوان معاون اجرایی رئیس جمهور انتخاب شد که اکثرا وی را به عنوان یک فرد "تاجر مسلک" می‌شناختند.  حضور هشت ساله او در وزارت بازرگانی و همچنین ارتباط صمیمی که وی با برخی از تاجران و بازرگانان مطرح داشت، باعث شده بود که شریعتمداری لقب "تاجر مسلک" را به خودش اختصاص دهد. اما در چند سال اخیر یک وصلت "تاجر مسلکانه" دیگر هم مزید بر علت شد تا ارتباطات محمد شریعتمداری با طبقه تجار جامعه قوی‌تر از قبل شود.

ازدواج دختر شریعتمداری با یک جوان تاجر و افزایش ارتباطات معاون روحانی با بازرگانان!

 ازدواج دختر معاون اجرایی رئیس جمهور با یکی از تجار به نام و مشهور به نام سید هادی رضوی در شرایطی حادث شد که حالا می‌توان گفت نسل جوان‌تر تجار و بازرگانان هم ارتباطات نزدیکی را با شریعتمداری پیدا کردند. او که مدیرعاملی چند گروه اقتصادی به نام فاطمی را بر عهده دارد، سال گذشته سودای حضور در هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران را هم بر عهده داشت، که علی رغم صرف هزینه‌های فراوان نتوانست اعتماد اعضای اتاق بازرگانی را به دست آورد و در انتخابات اتاق تهران رای نیاورد.

با این وجود شواهد نشان می‌دهد که داماد معاون اجرایی رئیس جمهور همچنان نفوذ خود را در اتاق بازرگانی حفظ کرده است. گروه فاطمی که رضوی مدیرعامل اوست در برگیرنده چندین مجموعه از جمله شرکت صنایع آینده سازان فاطمی نوین، سیستم‌های رسانه‌ای فاطمی، ماشین‌های اداری فاطمی و کارخانجات فاطمی می باشد. داماد شریعتمداری سال گذشته حتی پا به عرصه هنر هم گذشت و در کنار یکی از متهمین پرونده فساد ۸۰۰۰ میلیاردی صندوق ذخیره فرهنگیان سرمایه گذار بزرگترین سریال تولید شده توسط بخش خصوصی شد، تا بار دیگر نام خود را بر سر زبان‌ها بیندازد.

ماموریت دست راست شریعتمداری در اتاق بازرگانی تهران

اما سید هادی رضوی تنها بازرگانی نیست که ارتباط نزدیکی با معاون اجرایی رئیس جمهور دارد. در سالهای اخیر اگر به برنامه‌ها و دیدارهایی که معاون اجرایی رئیس جمهور در آن حضور دارد، نگاه کنید یک بازرگان قدیمی تهرانی را هم می‌بینید که شانه به شانه معاون اجرایی رئیس جمهور حرکت می‌کند. این شخص کسی نیست جز محسن بهرامی ارض اقدس عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران که سابقه چند دهه دوستی با معاون اجرایی رئیس جمهور را دارد.

وی که اکنون در دفتر معاون اجرایی رئیس جمهور حضور دارد مسئولیت دبیری ستاد تنظیم بازار دولت یازدهم را هم بر عهده دارد و به نوعی حلقه رابطه میان دولت و اتاق بازرگانی به شمار می‌رود. اما حالا این سوال مطرح می‌شود که فرد تاجر مسلکی مانند محمد شریعتمداری با اطرافیانی بعضا بازرگان، چه سمت و سویی به ستاد انتخاباتی روحانی خواهد داد و در اصل چه توصیه‌ای به رئیس دولت تدبیر و امید برای پیروزی در انتخابات پیشروی ریاست جمهوری می کند؟

سناریوهای شریعتمداری برای پیروزی روحانی در انتخابات ۹۶

پاسخ به این سوال را شاید بتوان در تصمیمات اخیر هیات دولت و ستاد تنظیم بازار جستجو کرد. اخیرا هیات دولت و ستاد تنظیم بازار در تصمیمی عجیب که هیچ تناسبی با حمایت از تولید ملی و اقتصاد مقاومتی ندارد، اعلام کرده که تعرفه واردات کالاهای اساسی کاهش پیدا خواهد کرده است. به نظر می‌رسد منشا اصلی این تصمیم از جانب محمد شریعتمداری رئیس ستاد انتخاباتی روحانی باشد تا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری با وفور کالاهای اساسی در انبارها شاهد ارزان شدن کالای مصرفی مورد نیاز مردم باشیم.

ظاهرا معاون اجرایی رئیس جمهور درد اصلی جامعه و امتیاز رای آور ایام انتخابات را نشانه رفته و قصد دارد با این تصمیم کاری کند که تورم تک رقمی که حسن روحانی و یارانش ماههاست به آن افتخار می‌کنند (ولی در زندگی مردم حس نمی‌شود)، را لمس کردنی کند.

افزایش واردات با طرح جدید معاون اجرایی روحانی!

طبق این یافته‌ها،   نخستین بازخوردهای محمد شریعتمداری هم در آمار تجارت خارجی کشور ملموس شده به شکلی که در هفته‌های اخیر واردات به شکل سرسام آوری در حال افزایش است و احتمالا تراز تجاری کشور تا پایان سال در هفته‌های آتی منفی خواهد شد. یعنی واردات بار دیگر از صادرات پیشی خواهد گرفت. طبق آخرین آمار گمرک در حال حاضر صادرات کشور تنها ۲۸۸ میلیون دلار بیشتر از صادرات است و احتمالا دستاورد مثبت شدن تراز تجاری در دولت تدبیر و امید هم به زودی از بین خواهد رفت.

روحانی اختیار بازارز ارز را هم به شریعتمداری سپرد

اما یک تصمیم جدید دیگر در دولت تدبیر و امید هم به نقش پررنگ معاون اجرایی رئیس جمهور در ماههای پایانی فعالیت دولت یازدهم کمک کرده است. بر اساس تصمیماتی که دولت یازدهم در هفته‌های اخیر اتخاذ کرده، اختیارات قانونی بانک مرکزی در تنظیم بازار ارز، محدود شده و محمد شریعتمداری، معاون اجرایی دولت، رئیس کارگروه مدیریت بازار ارز شده است. بنابراین برای اولین بار در تاریخ دولتهای بعد از انقلاب رئیس کل بانک مرکزی برای تنظیم بازار ارز باید از کس دیگری فرمان بگیرد! این یعنی رئیس احتمالی ستاد انتخابات روحانی برای بازار ارز هم برنامه‌ای تدارک دیده و قصد دارد عرضه دلار در بازار را طوری مدیریت کند که قیمت آن از ۴۰۰۰ تومان بیشتر نشود!

بنابراین باید گفت که روحانی در ماههای آخر خود عنان دولت را به دست معاون "تاجر مسلک" خود سپرده تا شاید با ارتباطات خوبی که شریعتمداری با جماعت بازرگان و فعالان اقتصادی دارد، شرایط اقتصادی کشور برای انتخاب مجدد او به عنوان رئیس دولت دوازدهم فراهم شود. باید دید روحانی چقدر رسیدن در به این هدف موفق خواهد شد؟

منبع: نسیم آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.