گرگان- مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: باوجود اینکه کانون های ریزگردها در خارج مرزهای استان به صورت چشمگیری شکل نگرفته، اما مدیریت آن نیازمند توجه است.

مدیریت ریزگردها در گلستان ضروری است

به گزارش قدس آنلاین، ابوطالب قزلسفلو ظهر شنبه در جمع اصحاب رسانه با بیان اینکه با تخریب محیط زیست به توسعه پایدار نمی رسیم، اظهار کرد: در حال حاضر جنگل ها، مراتع و پوشش بیابانی در اثر عوامل طبیعی، اقلیم، آفت و بیماری ها در معرض فشار و تهدید است و کاهش آسیب هایی که از طرف عوامل طبیعی بر محیط زیست تحمیل شده، در کوتاه مدت امکان پذیر نیست.

وی با تأکید بر اینکه باید مانع فشار بر این عرصه ها بر اثر عوامل انسانی شویم، ادامه داد: منابع طبیعی با زندگی، سلامت، امنیت غذایی  و تأمین آب سروکار دارد و باید حفاظت از آن به گفتمان روز تبدیل شود.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان ادامه داد: حفاظت از منابع طبیعی باید تحت الشعار اشتغال و بهبود معیشت شود و اگر با چالش های این حوزه مانند ریزگرد و کمبود آب مواجه شویم پیامدهای آن محدود به قشر خاصی محدود نخواهد شد.

وی با بیان اینکه برای ایجاد شغل و بهبود معیشت همه جوانب مانند مباحث علمی و کارشناسی را مورد توجه قرار دهیم، ادامه داد: البته اینطور نیست که منابع طبیعی باید دست نخورده بماند.

قزلسفلو ادامه داد: استفاده از محیط زیست و منابع طبیعی باید به گونه ای باشد که تخریب و از بین رفتن منابع آبی و خاکی منطقه را به همراه نداشته باشد و ما را در آینده با چالش مواجه نکند.

وی به موضوع ریزگردها اشاره کرد و گفت: ریزگردها مرز سیاسی نمی شناسد و باید به موضوع مدیریت آن نگاه ویژه ای داشته باشیم.

وی افزود: هنوز ریزگردها در خارج مرزهای استان به شکل چشمگیری نیست اما آلودگی تا حدودی در هوا وجود دارد ولی از حد مجاز گذر نکرده است.

قزلسفلو با بیان اینکه باد غالب استان غربی – شرقی است و ریزگرد ها از بیابان های ترکمنستان می تواند بر گلستان تاثیر بگذارد اما دغدغه جدی ایجاد نمی کند، خاطرنشان کرد: کنترل ورود و خروج دام در مراتع، اصلاح و احیاء مراتع با همکاری مرتع داران و تعاونی ها با انجام بوته کاری و بذر کاری و پهنه بندی شمال استان و بیابان زایی و خشکی در راستای مهار ریزگردها اجرا می شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان از توزیع ۷۰۰ هزار نهال در هفته منابع طبیعی در گلستان خبر داد و بیان کرد: برنامه های هفته درختکاری از جمعه ۱۳ اسفند با توزیع ۷۰۰ هزار نهال رایگان آغاز می شود و برنامه های مختلفی از جشن درختکاری، کارگاه آموزشی و هم اندیشی حقوقی، سخنرانی علمی و کاشت درخت و ... برای این هفته پیش بینی شده است

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.