۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۸
کد خبر: 507375

در جدیدترین این تناقض گویی ها باید به اولین سخنان «مک مستر» جانشین جدید «فلین» اشاره کرد. سرهنگ بازنشسته در اولین سخنرانی خود اذعان داشته است که مسلمانان تروریست نیستند.

عقب نشینی کابینه ترامپ از مواضع آقای رئیس جمهور

قدس آنلاین - تناقضات متعدد در گفته های ترامپ وکابینه اش روز به روز بیشتر می شود. اگر بخواهیم فهرستی از این تناقضات تهیه کنیم، باید موضوعاتی چون دستور منع ورود مهاجران مسلمان، دستور بیمه های عمومی اوباما، قرارداد برجام، قرارداد نفتا و سایر موارد مورد توجه ترامپ را در این مدت کوتاه ریاست جمهوری ؛ نیز در آن درج کنیم. 

مک مستر را توجیه نکرده اند یا نقش پلیس خوب را دارد؟

در جدیدترین این تناقض گویی ها باید به اولین سخنان «مک مستر» جانشین جدید «فلین» اشاره کرد. سرهنگ بازنشسته در اولین سخنرانی خود اذعان داشته است که مسلمانان تروریست نیستند. مشاور امنیت ملی جدید کاخ سفید اظهاراتی در مغایرت با رئیس‌جمهور مطرح کرده است. «هربرت رابرت مک مستر» که از دوم اسفند مشاور امنیت ملی کاخ  سفید شده، در مغایرت با مواضع رئیس‌جمهور آمریکا درباره «تروریسم اسلامگرای تندرو» اظهارنظر کرده است.

حالا سوال اینجاست که ایا این اظهارات را باید به حساب توجیه نبودن یک منتسب جدید رئیس جمهور آمریکا گذاشت یا اصلا قرار است مک مستر نقش پلیس خوب را برای افکار عمومی جهان ایفا کند؟ در حالت نخست که بعید به نظر می رسد فردی با چنین سابقه ای در ارتش آمریکا تعریف درستی از نگاه نظام آمریکایی به جهان اسلام نداشته باشد چراکه در بخش عمده ای از جنایت های کشورش در سرزمین های مسلمانان نقش عمده ای داشته است.

ایا تصمیم سازان ترامپ او را کنترل می کنند؟

یکی دیگر از تناقضات آشکار میان صحبت ها و مواضع ترامپ نیز انتخاب یک فرد بی سابقه برای وزارت خارجه آمریکا بود. سوال اینجاست که آیا انتخاب تیلرسون بعنوان وزیر خارجه ایالات متحده با شعارهای افراطی ترامپ در حوزه سیاست خارجی همخوانی دارد یا اینکه اساسا انتخاب یک سرمایه دار مطرح و بدون تجربه سیاسی در ساختار وزارت خارجه، نفی کننده مقامات انتخابی تندرو دیگر ازسوی ترامپ ونشان دهنده پیگیری سیاستی نسبتا میانه روانه می باشد؟ پاسخ به سوالات فوق بدون توجه به ساختار و بستر شکل گیری سیاست های امنیتی و خارجی آمریکا امکان پذیر نمی باشد. کنش های سیاسی و امنیتی برون مرزی ایالات متحده برامده از تاثیرگذاری مستقیم وغیر مستقیم نظرات رییس جمهور، وزیردفاع، وزیرخارجه، مشاورامنیت ملی و رییس سیا می باشد. و در کنار این نهادها نقش اتاق های فکر و نظرات کارشناسان رانمیتوان انکارکرد.

آن ۷ کشور منشاء تروریست هستند یا خیر؟

دونالد ترامپ بارها در توجیه سیاست ممنوعیت ورود اتباع هفت کشور اسلامی بر لزوم مقابله با «تروریسم اسلامگرای تندرو» تاکید کرده و به نحوی تروریست‌ها را به اسلام ربط داده است. حالا اما خبر رسیده که مشاور جدید امنیت ملی کاخ سفید در دیدار و گفتگو با کارکنان شورای امنیت ملی آمریکا از مرتبط دانستن تروریست‌ها به اسلام انتقاد کرده است. او به کارکناش گفته که مسلمانانی که اقدامات تروریستی می‌کنند، در واقع دینشان را تحریف می‌کنند.

نیویورک تایمز به نقل از افراد حاضر در نشست گزارش داده که «مک مستر» در اولین جلسه با حضور کارکنان شورای امنیت ملی از لفظ «تروریسم اسلامگرای تندرو» انتقاد کرده و آنرا مفید ندانست چرا که به گفته او تروریست‌ها «مسلمان نیستند». در گزارش این رسانه آمده است: «این موضع، رد و انکار ادبیات استفاده شده توسط رئیس‌جمهور و همچنین مایکل فلین سلف پیشین وی است». نیویورک تایمز همچنین افزود: «این همچنین نشانه‌ای است که ژنرال مک مستر که خود کهنه سرباز جنگ عراق است و به داشتن درک خوب از تاریخ و خط مستقل فکری شهرت دارد، شاید شورای امنیت ملی را از تفکرات ایدئولوژی محور آقای فلین دور کند».

تحلیل:

دکتر علی غفاری منش/ کارشناس مسائل آمریکا

در خصوص تناقض گویی های ترامپ و کابینه اش باید گفت، که مقامات دولت ترامپ به طور مثال در قبال برجام دچار نوعی سردرگمی شده اند. این سردرگمی خود را در مواضع افرادی مانند ترامپ، مایک پنس، تیلرسون و حتی جیمزماتیس وزیر دفاع این کشور انعکاس می دهد. به عبارت بهتر، اتخاذ مواضع کلی، مبهم و انعطاف پذیر مقامات دولت ترامپ در قبال برجام نشان می دهد که دولت جدید ایالات متحده آمریکا در قبال توافق هسته ای صورت گرفته با ایران هنوز به جمع بندی مطلق و کاملی نرسیده است. بدیهی است که امکان دارد این جمع بندی حتی تا پایان دوران ریاست جمهوری ترامپ صورت نگیرد! مقامات آمریکایی پس از حضور در کاخ سفید نسبت به هزینه های سخت بر هم زدن برجام آگاه شده اند. از یک سو هشدارهای متعددی که توسط جامعه جهانی در این خصوص به واشنگتن مخابره شده است و از سوی دیگر، ناتوانی واشنگتن در وضع دوباره تحریم های چندجانبه علیه ایران (که مستلزم همراهی روسیه، چین و اتحادیه اروپاست) قدرت مانور ترامپ و همراهان اش را بسیار محدود ساخته است. هم اکنون ترامپ اذعان دارد که بر هم زدن برجام به مراتب سخت تر از تصور اولیه او بوده است.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.