۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۳
کد خبر: 507376

روسیه تنها قدرتی است که برای حل سیاسی مساله سوریه صاحب دیدگاه و افکار اولیه است، تصور واضحی از اهداف مذاکرات ژنو دارد و در این مسیر بر این عقیده است که به منظور حفظ سیادت سوریه، باید مانع از دخالت های خارجی در مورد ارائه راه حلی برای آن شود.

قدس آنلاین - آب و هوای ژنو، و طبیعت آن همگی حکایت از  نزدیکی بهار در این شهر را دارند، اما کمدی سیاهی که در یکی از مهمترین کاخهای آن با حضور اعراب، فارسها، مسئولان بین المللی، منطقه ای، موافقان و مخالفان دولت سوریه، انقلابیون و شبه انقلابیون برگزار خواهد شد، به هیچ عنوان خبر از نزدیکی بهاری سوری و پایان حمام های خونی که از ۶سال پیش تاکنون در این کشور به راه افتاده است، نمی دهد.

فرستاده سازمان ملل، دی میستورا، که دیگر توانی برای حلّ بحران سوریه در او نمانده است، تنها قادر است سوریه ای ها را به آشتی با یکدیگر دعوت کند! همچنان که در یکی از سخنرانی هایش گفته است:«ملت سوریه برای حلّ این درگیری ها نیاز به مصافحه و تعامل دارد»؛ این در حالی است که جنگ های خونینی که منافع متناقض بین المللی آن ها را در این کشور اداره می کند، در حدی نیست که صرفا با دست دادن و بوسیدن روی و در آغوش گرفتن یکدیگر، از سوی معارضان و دولت سوریه، تبدیل به صلح شود!

سازمان ملل که نقش میانجی را برای حلّ بحران سوریه به عهده گرفته و میلیون ها دلار را صرف این مساله کرده است، یک دستور کار واضح و یک نقشه راه مشخص برای کنفرانس صلح ژنو در اختیار ندارد و نماینده آن نیز به گفتن این سخن که به تشویق طرفهای بحران سوریه برای گفتگو بین آنها، ادامه می دهد، اکتفا می کند.

پیش از دی میستورا، دبیر کل سابق سازمان ملل، کوفی عنان نیز برای حل بحران سوریه تلاش کرد، اما در نهایت به دلیل برخورد با موانع بین المللی بسیار، مجبور به استعفا شد. از این رو، نباید به نظر عجیب برسد که دی میستورا در مورد مذاکرات ژنو بگوید:« که ما انتظار نداریم این گفتگوها معجزه کند! »، چرا که نه تنها بین حامیان و مخالفان نظام سوریه، که حتی بین گروههای مختلف معارض نیز اختلافاتی اساسی وجود دارد.

واقعیت آن است که گروههای متعدد معارضان سوری، بیش از آنکه به انقلابیون شباهت داشته باشند، شبیه به مدلهایی هستند که هر لحظه با یک لباس ظاهر می شوند.

دراین میان، روسیه تنها قدرتی است که برای حل سیاسی مساله سوریه صاحب دیدگاه و افکار اولیه است، تصور واضحی از اهداف مذاکرات ژنو دارد و در این مسیر بر این عقیده است که به منظور حفظ سیادت سوریه، باید مانع از دخالت های خارجی در مورد ارائه راه حلی برای آن شود. مسکو هدف اصلی خود از ورود به مساله سوریه را حمایت از حکومت قانونی و مبارزه با تروریسم در آن می داند. با این حال، به دلیل پایبند نبودن دیگر دولتها به عدم دخالت در بحران سوریه، مذاکرات ژنو حداقل تا کنون هیچ نتیجه مثبتی برای پایان این تراژدی نداشته است.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.