دبیرکل انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی با بیان این که باید معاونت صادرات غیرنفتی در ریاست جمهوری تشکیل شود، گفت: در بخش صادرات خدمات فنی و مهندسی ۶۵ میلیارد دلار ظرفیت خالی وجود دارد.

کاهش ۲.۸ میلیارد دلاری صادرات غیر نفتی

به گزارش قدس آنلاین، مجتبی غروی امروز در نشست هم‌اندیشی کنفدراسیون صادرات ایران با تشکل‌های صادراتی پیرامون صادرات غیرنفتی با بیان اینکه دیپلماسی صادراتی دولت گاهی با منافع صادرکننده هماهنگ نیست، گفت: ۴۸ شرکت و پیمانکار ایرانی تمام زندگی و سرمایه خود را برای صادرات خدمات فنی و مهندسی به عراق برده‌اند و در مقابل دولت عراق اصلا پاسخگوی این افراد نیست و مطالبات آنها را پرداخت نمی‌کند.  

دبیرکل انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی با بیان اینکه دولت ایران در عرصه سیاست بین‌المللی هزینه‌های سنگینی را برای دولت عراق متقبل شده است، افزود: به دلیل مغفول ماندن بحث دیپلماسی اقتصادی، ما همه جا ضربه می‌خوریم.  

وی با بیان اینکه صندوق ضمانت صادرات به یک بنگاه درآمدزا تبدیل شده است، گفت: در همه جای دنیا این صندوق حامی صادرکنندگان و صندوقی زیان ده است، در حالی که تفکر مدیران این صندوق در کشور ما سود دهی است.  

غروی بیان داشت: دولت در مقابل بسته‌های حمایتی رفتاری صمیمانه‌ای ندارد و جوایز صادراتی را که تعیین می‌کند، فراموش می‌کند.  

دبیرکل انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی افزود: پیمانکار ایرانی به امید جوایز صادراتی تخفیف می‌دهد، اما هیچ بسته‌ حمایتی از وی در کشور حمایت نمی‌کند.  

وی با بیان اینکه در مورد صادرات خدمات فنی و مهندسی اصلا وضعیت اسف‌باری نداریم، گفت: ظرفیت خالی صادراتی در بخش خدمات فنی و مهندسی حدود ۶۵ میلیارد دلار است.  

غروی با بیان اینکه صادرات نیازمند دیپلماسی فعال اقتصادی دولت است، افزود: پیشنهاد ما تشکیل معاونت صادرات غیرنفتی در ریاست جمهوری است تا دستگاهی مختلف مرتبط از جمله گمرک، بانک و سازمان توسعه تجارت را در امر تجارت با هم هماهنگ کند.

دبیرکل انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی با اشاره به اینکه صادرات خدمات فنی و مهندسی از ۴ به ۱.۲ میلیارد دلار رسیده است، گفت: این در حالی است که با برنامه‌ریزی درست می‌توان این بخش صادرات را به مرز ۱۰ میلیارد دلار رساند و این کار دقیقا به معنای اشتغال‌زایی است.  

وی افزود: بی‌تفاوتی دولت نسبت به این ظرفیت‌ها منجر به از بین رفتن ظرفیت صادراتی این بخش و همچنین از دست دادن نیروها و تقدیم دو دستی آن به کشورهای دیگر می‌شود.  

غروی با بیان اینکه عراق حقوق دستگاه نظارت خود برای محاسبه طلب پیمانکاران ما را از پیمانکار ایرانی طلب می‌کنند، گفت: دولت هم تاکنون هیچ اقدامی در این زمینه نکرده است.  

دبیرکل انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی بیان داشت: رسیدن به سقف ۲۵ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی به شرط حضور و حمایت تمام قد دولت امکان‌پذیر است.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.