پیش بینی ناپذیر بودن رفتار رئیس جمهوری جدید آمریکا، چین را به فکر تقویت نیروی دریایی خود برای مقابله با چالش های احتمالی انداخته است.

تجهیز ناوگان دریایی چین از بیم رفتارهای ترامپ

به گزارش «قدس آنلاین»،   «رویترز» در گزارشی به نقل از برخی منابع آگاه مدعی شد ناوگان دریایی چین احتمالا به دنبال افزایش بودجه در راستای مهار تسلط آمریکا بر آبهای آزاد و در عین حال تثبیت قدرت خود در عرصه جهانی است.

گفتنی است که نیروی دریایی چین در چند ماه اخیر با تغییر فرمانده و در عین حال عملیاتی کردن «لیائونینگ» نخستین ناو هواپیمابر خود در آبهای اطراف تایوان و در نهایت اعزام رزم ناوهایش به مکان های دور دست، نقش چشمگیری در قدرت نمایی پکن داشته است.

اما در حال حاضر، با توجه به اینکه «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در حل هرگونه مناقشه با پکن از دریای چین جنوبی و شرقی گرفته تا مالکیت بر تایوان، رویکردی تاجر مآبانه و در عین حال غیر قابل پیش بینی اتخاذ می کند؛ دولت چین هم به فکر افتاده تا فاصله توانمندی های نیروی دریایی خود با ایالات متحده را کم کند.

رویترز به نقل از یک منبع وابسته به پکن می نویسد: چین از غیرقابل پیش بینی بودن ترامپ بیمناک است و خود را برای مواجهه با رفتارهای وی آماده می کند.

 البته چین میزان دقیق بودجه اختصاص یافته به نیروی دریایی را اعلام نمی کند و کارشناسان مدعی هستند که بودجه دفاعی سال ۲۰۱۶ این کشور با رقم اعلامی ۱۳۹ میلیارد دلار کمتر از میزان واقعی است.

در عین حال، بودجه دفاعی سال ۲۰۱۷ چین نیز در نشست سالانه پارلمان این کشور که ماه میلادی آینده (مارس) برگزار می شود؛ تعیین خواهد شد.

لازم به یادآوری است که سال گذشته در اقدامی دور از انتظار، چین کمترین مقدار افزایش (۷.۶ درصد) در طول ۶ سال گذشته را برای بودجه دفاعی خود در نظر گرفت.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.