عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در این باره نظر دیگری دارد و گفته است: چون حقوق کارگران کمتر از یک میلیون تومان است، باید سقف معافیت مالیاتی‌ آن‌ها ۱/۵ میلیون تومان باشد.

حق کارگران ضایع شد

قدس آنلاین - در حالی که خانواده کارگری در انتظار مصوباتی برای بهبود معیشت خود از سوی نمایندگان خانه ملت بود، نمایندگان نسخه مالیات ۱۳ میلیون نفری آنان را طوری پیچیدند که در آن از کارگرانی که بیش از ۱/۵ میلیون تومان دریافتی دارند، مالیات اخذ شود.

با اینکه در سال‌های گذشته سقف معافیت مالیاتی حقوق کارگران و کارمندان یکسان بود، دیروز مجلس دهم در اقدامی تبعیض آمیز  در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۹۶ با ۱۶۸ رأی موافق، ۱۹ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۴ نماینده حاضر به مصوبه‌ای رأی داد که کارکنان دولت را با حقوق زیر ۲میلیون تومان از پرداخت مالیات معاف کرد، اما سقف این معافیت را  با ۵۰۰ هزار تومان کاهش برای دیگران از جمله کارگران ۱/۵ میلیون تومان در نظر گرفت.

وقتی از نظر مرکز پژوهش‌های مجلس خط فقر در ایران یک میلیون و۸۰۰ هزار تومان است، اخذ مالیات از کارگران با این سقف درآمد بر مصوبه قوه مقننه، مهر نگاه غیر کارشناسی می‌زند، زیرا بر این اساس این قشر که با خانواده‌هایشان نصف جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند، اگر مالیات هم ندهند تنها قادر به تأمین ۱۵روز خود با سبد حداقلی معیشت هستند.

مخالفت کمیسیون اقتصادی

به گفته عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، کمیسیون متبوع وی با این موضوع مخالف بوده است. علی‌اکبر کریمی می‌گوید: معتقد بودیم معافیت مالیاتی برای تمام گروه‌ها باید یکسان باشد، اما کمیسیون تلفیق با این موضوع موافقت و در نهایت تصویب شد، در حالی که این مصوبه تبعیض برای قشرهای دیگر است، اما در مجلس کسی به حرف مخالفان توجه نکرد.

اما عزت الله یوسفیان ملا، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در این باره نظر دیگری دارد و گفته است: چون حقوق کارگران کمتر از یک میلیون تومان است، باید سقف معافیت مالیاتی‌ آن‌ها ۱/۵ میلیون تومان باشد.

تبعیض آشکار

عضو شورای عالی کار هم در واکنش به این مصوبه، با بیان اینکه این تبعیض آشکار بین کارگران و کارمندان است، می‌گوید: برای چنین مجلسی متأسف هستم، انتظار می‌رفت در شرایطی که کارگران زیر خط فقر هستند، مجلس و دولت حمایتی داشته باشند، ولی با این مصوبه کارگران را از کارمندان جدا کردند و آن‌ها را غیر خودی و غریبه فرض کردند.

علی خدایی بیان می‌کند: انتظار داشتیم دولت و مجلس مدعی فقرزدایی، از ۱۳ میلیون کارگر حمایت کنند، اما با اینکه شمار زیادی از کارگران حقوقشان از خیلی از کارمندان دولت کمتر است، متأسفانه با بی مهری روبه رو شدند.

رئیس کمیته دستمزد مجمع نمایندگان کارگران نیز در واکنش به این مصوبه گفته است: در شرایطی که نمایندگان مجلس پیمان بسته بودند، از حقوق مردم دفاع کنند، شاهد خلف وعده و خروج از وظایف اصلی‌شان هستیم.

فرامرز توفیقی با طرح این سؤال که آیا نمایندگان مجلس هیچ گاه مطالبات شورای عالی کار را برای رفع این تبعیض آشکار مطالعه‌کرده‌اند، تأکید کرد: آیا برداشت از جیب ۱۳ میلیون کارگر زیر خط فقر، مصداق بی‌عدالتی نمایندگان مجلس نیست؟

وی با تأکید بر اینکه آیا نباید به دولت که با هدف گسترش عدالت اجتماعی آمده، خرده گرفت، تصریح کرد: چرا این گونه درخواست تبعیض‌آمیزی را دولت به مجلس ارایه کرده و آیا نباید از وزارت کار برای این بی‌توجهی خرده گرفت.

با این حال به نقل از تسنیم، یک مقام مسؤول در وزارت اقتصاد از بی رغبتی دولت درباره این تبعیض سخن گفته است.

سید محمد حسینی با تأکید بر اینکه کاهش ۵۰۰ هزار تومان معافیت مالیاتی کارگران پیشنهاد دولت نبوده و در عمل دولت تفاوت بین کارمندان و کارگران را قبول نداشته، تصریح کرده است: مجلس در بودجه جذب منابع مالیاتی را افزایش داد، ولی با افزایش سقف معافیت مالیاتی به ۲ میلیون تومان، در عمل جذب منابع کم می‌شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.