یک پایگاه خبری آمریکایی گزارش داد واشنگتن قصد دارد از شورای حقوق بشر سازمان ملل خارج شود.

آمریکا از شورای حقوق بشر سازمان ملل خارج می‌شود

به گزارش «قدس آنلاین» به نقل از پولیتیکو، یک مقام آمریکایی اعلام کرد که دولت ترامپ  درصدد خارج کردن آمریکا از شورای حقوق بشر سازمان ملل است.

این تصمیم ترامپ به دلیل رای این شورا علیه اسرائیل بوده و ترامپ معتقد است که شورای حقوق بشر سازمان ملل تبعیض قائل شده است.

اگر چه انتظار نمی‌رود که آمریکا به سرعت از این شورا که جلسه بعدی آن روز دوشنبه است خارج شود اما این نگرانی وجود دارد که در دوران ریاست جمهوری ترامپ آمریکا نقش کمرنگ‌تری را در موضوعات حقوق بشری عرصه بین‌الملل ایفا کند.

تصمیم نهایی درباره عضویت در شورای حقوق بشر سازمان ملل را "رکس تیلرسون" وزیر امور خارجه آمریکا و همچنین "نیکی هالی" نماینده آمریکا در سازمان ملل و البته دونالد ترامپ اتخاذ خواهند کرد.

یکی از مقامات پیشین وزارت خارجۀ امریکا در همین رابطه گفت: «درخواست‌هایی از دفتر وزیر خارجه ارائه شده که بر اساس آن دربارۀ ادامۀ عضویت امریکا در شورای حقوق بشر (سازمان ملل) ابراز تردید شده است.»

تیلرسون اخیراً در دیداری با کارمندان وزارت خارجۀ امریکا تأثیرگذاری شورای حقوق بشر سازمان ملل را زیر سؤال برد.

طرفداران رژیم صهیونیستی، شورای حقوق بشر سازمان ملل را به صدور قطع‌نامه‌هایی انتقادی و رفتاری «مغرضانه» علیه رژیم اسرائیل متهم می‌کنند.

در جدیدترین نمونه، این شورا حکم حبس «خفیف» علیه سرباز اسرائیلی را که یک غیرنظامی مجروح فلسطینی را به ضرب گلوله کشته بود، محکوم کرد که این موضوع خشم سیاست‌مداران اسرائیلی را به دنبال داشت.

نظامی اسرائیلی که الور آزاریا نام داشت، به اتهام تیراندازی به سر عبدالفتاح الشریف، جوان فلسطینی، تنها به ۱۸ ماه حبس محکوم شد.

راوینا شمداسانی، سخنگوی شورای حقوق بشر سازمان ملل، گفت این شورا «عمیقاً از این حکم خفیف که دادگاه نظامی تل‌آویو اوایل این هفته به سرباز اسرائیلی داد، نگران است.»

وی گفت: «این سرباز اسرائیلی متهم به کشتن غیرقانونی یک فلسطینی مجروح و اعدام فرا قضایی شخصی است که مشخصاً هیچ تهدید قریب‌الوقوعی به شمار نمی‌آمد.»

شورای حقوق بشر سازمان ملل در سال ۲۰۰۶ راه‌اندازی و جایگزین کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل شد.

دولت جورج دابلیو بوش، رئیس‌جمهور اسبق امریکا، از عضویت در شورای حقوق بشر سازمان ملل امتناع کرد. اما باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین امریکا، تصمیم گرفت تا به این شورا ملحق شود و از داخل بر آن تأثیر گذارد.

دولت اوباما روابطی سرد با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اسرائیل، داشت و حتی قطعنامۀ شورای امنیت سازمان ملل را که شهرک‌سازی رژیم اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی فلسطینی را محکوم می‌کرد، وتو نکرد.

این در حالی است که نتانیاهو گفته است وی به دنبال همکاری با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور جدید امریکاست. ترامپ از منتقدان سازمان ملل به شمار می‌آید.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.