۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۱
کد خبر: 507820

جشنواره کن فرانسه، امسال -به شکل خاص تر- خبرساز شد. داستان از این قرار است که برنامه "هفت" گزارش تحلیلی را درباره کن پخش کرد که -درست و حسابی- پنبه این جشنواره را می زد.

"سین" مثل سینما ... "سین" مثل سیاست

 قدس آنلاین - ماجراهای جنجالی برنامه "هفت" ِ بهروز افخمی نشان می دهد، سازنده اش قصد ندارد، برنامه ای بسازد که به قول معروف، مصداقِ "آسه برو، آسه بیا که گربه شاخت نزنه" باشد. از گرفتن یقه معاون سینمایی روی آنتن زنده تا حمایتِ تمام قد از مسعود فراستی-منتقد تند و تیز برنامه- در برابر رفقای گرمابه و گلستان.  ...  هر چه هست، افخمی این روزها انگشت اتهام- از همه سو- به طرفش روانه شده و روزهای سنگین و پرتنشی را می گذراند. 

از این جا آمد

بهروز افخمی، زاده شده به سال ۱۳۳۵ خورشیدی است. کارش را با ساخت چند فیلم کوتاه آغاز کرد. در ده ۶۰ مجموعه تلوزیونی کوچک جنگلی را ساخت. سریالی که به گفته خود افخمی با کودتا رخ داد! گویا ماجرا چنین بود که تلویزیون، پروژه ساخت کوچک جنگلی را به ناصر تقوایی پیشنهاد می کند. تقوایی می پذیرد و فیلمنامه را می نویسد. مشکل اما وسواس تقوایی و کند بودن روند تولید است. مدیران وقت تلویزیون تصمیم می گیرند تقوایی را از پروژه کنار بگذارند. نتیجه کار این می شود که بهروز افخمی جایگزین ناصر تقوایی می شود، همان رخدادی که افخمی از آن با نام کودتا یاد می کند.  

"عروس" خوش قدم ؟

اما اوج فعالیت افخمی در دهه۷۰ رقم می خورد. جنگ تمام شده است و جامعه ایرانی با تغییر و تحولات- هم در ارکان قدرت و هم در لایه های زیرین- روبروست. در چنین حال و هوایی است که بهروز افخمی دست به کار می شود و "عروس" اش را روانه خانه بخت(!) می کند. "عروس" افخمی، فیلمی است که از آن با نام پرچمدار تغییر فضای فرهنگی در سینمای پس از انقلاب از آن نام برده می شود. در کنار مضمون جسورانه فیلم، افخمی از دو بازیگر جوان و خوش چهره در فیلم اش استفاده می کند تا تابوشکنی اش را کامل کند. کاری که موجب حرف و حدیث های فراوان می شود. در واکنش، بحث هایی میان روزنامه کیهان و مرتضی آوینی- به عنوان مهمترین مخالف و موافق فیلم- در می گیرد. عروس خوب می فروشد و بهروز افخمی نیز نام خودش را به عنوان فیلمساز جسور بر سر زبان ها می اندازد. 

ناکامی بزرگ

پروژه بزرگ "فرزند صبح" که بنا بود یک اثر جاودانه از زندگی امام خمینی(ره) باشد نتوانست افخمی را سربلند کند زیرا هیچ وقت کامل نشد! افخمی در همان روزها درباره پروژه «فرزند صبح» در مصاحبه ای گفت: من با دبیر وقت جشن خانه سینما- آقای پوراحمد- برای نمایش تماس گرفتم و گفتم فیلم را به این صورتی که سرهم‌بندی شده نمایش ندهید که نه برای من که برای شخصیت امام وهن خواهد بود. نمایش دادند و آبروی خودشان را بردند نه آبروی امام(ره) را.

مجلس جای آدامس جویدن نیست!

داستان افخمی و مجلس، هرچند نه به اندازه سینما اما در جای خودش، روایت خواندنی است. او در خانه ملت که در آن دوره، مجلس پر حرف و حدیثی بود،  با ظاهر و تیپ متفاوت و اسپرت و شلوار جین رفت و آمد می کرد. در همان روزها برخی روزنامه ها می نوشتند که بهروز افخمی در مجلس دارد فیلمنامه می نویسد!  یک بار هم محمدرضا خاتمی-نایب رییس وقت مجلس- به او تذکر می دهد که مجلس جای آدمس جویدن نیست! رفاقت میان وکالت در مجلس و افخمی چندان به درازا نکشید. او به همان یک دور نمایندگی بسنده کرد و گویا پس از سال ۸۸ بود که پایش را از دنیای سیاست حرفه ای بیرون کشید و به خانه اول بازگشت.

جشنواره "کن" و دگرباشان

جشنواره کن فرانسه، امسال -به شکل خاص تر- خبرساز شد. داستان از این قرار است که برنامه "هفت" گزارش تحلیلی را درباره کن پخش کرد که -درست و حسابی- پنبه این جشنواره را می زد. این گزارش، پشت پرده جشنواره کن را روی دایره می ریخت. پخش این گزارش که بر روی گرایش همجنس گرانه کن انگشت گذاشته بود واکنش های فراوانی را برانگیخت. ماجرا آن وقت حساس تر شد که اصغر فرهادی و شهاب حسینی از جشنواره کن برای بهترین فیلمنامه و بازیگر مرد در فیلم "فروشنده"، دو جایزه گرفتند. شاید پس از این رخداد، همه سینمایی ها منتظر بودند تا ببینند بهروز افخمی چگونه واکنش نشان می دهد. این انتظار، چندان بی منطق نبود زیرا افخمی در یادداشت هفتگی اش در روزنامه هفت صبح، پس از تبریک به دو هنرمند هموطن اش، نوشت که سخن همان است که پیشتر گفته و افزود: کن جشنواره دگرباشان است. یعنی به دگرباشان یا همجنس‌بازان (یا هرچه!) آوانس می‌دهد و فیلم‌های هواداران این جماعت را امتیاز می‌دهد. این موضعگیری افخمی بی پاسخ نماند و در همان روزها برخی رسانه ها روی این موضوع انگشت گذاشتند که کن، همان جشنواره ای است که افخمی خودش سال‌ها پیش با فیلمش به آن جا رفت اما دست خالی برگشت.

جنجال روی آنتن زنده

در واپسین روزهای بهمن ماه همین امسال بود که دعوای بهروز افخمی و حجت الله ایوبی-معاون سینمایی وزارت ارشاد- روی آنتن زنده تلویزیون خبرساز شد. در این برنامه، افخمی بحث دوتابعیتی بودن داوران را پیش کشید. حجت الله ایوبی به افخمی گفت: شما داوران را متهم کردید که به علت دوتابعیتی و ترس از منافقین به فیلمی رای نمی دهند. این تهمت را چگونه می خواهید جبران کنید؟... در ادامه، ایوبی -به شکل تلویحی- به این نکته اشاره کرد که افخمی چون اقامت کانادا نگرفته، داوران را متهم می‌کند.

افخمی هم در پاسخ گفت: من یک سال و ۳ ماه در کانادا زندگی کردم با اجازه کار! هیچ گاه درخواست اقامت نکردم. درست پس از پایان کارم از کانادا خارج شدم. بحث میان این دو تا آن جا بالا گرفت که افخمی به ایوبی گفت: همین الان باید استعفا دهید. ایوبی نیز گفت که استعفایش به خودش و رییس اش مربوط است و بی درنگ به افخمی پاتک زد و از او خواست، از برنامه «هفت» استعفا دهد که افخمی در پاسخ گفت: من برعکس شما همیشه آماده استعفا هستم.

جنگ مغلوبه می شود؟

ورود پرویز پرستویی به این جدال، ابعاد دیگری از پشت پرده های سینمای ایران را آشکار کرد. آن جا که در نخستین روزها اسفند ماه امسال، پرویز پرستویی در یادداشتی به حمید فرخ‌نژاد در اینستاگرام اش درباره افخمی و فراستی نوشت: این دو تن سراپا عقده‌ای وکینه توز، باحمایت مسوولان رسانه ملی، خر خود را سوار شده و می‌تازند. او درباره افخمی نوشت: بهروز افخمی هم که بماند، مغازه دو نبش خوبی برای خود بازکرده. ...

اصل ماجرا اما از آن جا آب می خورد که چندی پیش از آن، مسعود فراستی-منتقد خبرساز و بی پروای سینما- به کمیسیون فرهنگی مجلس رفت تا –به ادعای برخی ها- زیرآب فیلم گشت ارشاد سهیلی را بزند. کاری که واکنش حمید فرخ نژاد-بازیگر- را درپی داشت و او خیلی شیک و مجلسی به افخمی و فراستی و برنامه "هفت" تاخت.  

 پس از آن که نامه تند و تیز پرستویی منتشر شد، همگان چشم به راه بودند تا شامگاه جمعه سربرسد و ببینند افخمی در برنامه "هفت" چگونه پاسخ دو همکار سینمایی اش را می دهد.

افخمی از تریبون در اختیارش استفاده کرد و در واکنش به نامه فرخ‌نژاد گفت: لحن جاهلی نامه ایشان الان مدنظر ما نیست چون پوست ما کلفت‌تر از این حرف‌هاست، مسعود فراستی هم پوستش از من هم کلفت‌تر! ولی در بخشی از این نامه به نکته جالبی اشاره شده بود که گویی سینمای ایران یک جور قبیله است و باید در برابر دیگران هوای خود را داشته باشد. من به آقای فرخ نژاد می‌گویم اگر هم مافیایی وجود داشته باشد، شما نه جزو افسران آنهایید نه سربازان آن. پس این طور رفتار نکنید که هرکس به کمیسیون فرهنگی دعوت شد، دارد شما را می‌فروشد یا به شما خیانت می‌کند. شما خود در «گشت ارشاد ۱» چوب همین رفتارها را خوردید. ... مسعود فراستی در این کمیسیون جز آن‌که همان حرف‌ها را در برنامه «هفت» و رو در روی میلیون‌ها مخاطب زده بود، چیزی نگفته است.

پرسش این روزها

با همه این حرف و حدیث ها شاید پرسش دوستداران سینما در این روزها این باشد که برنامه «هفت» -همزاد بهروز افخمی- آیا با او به کارش ادامه می دهد یا رابطه این دو قیچی می شود؟ خود بهروز افخمی چندی پیش دراین باره به خبرنگار ایسنا گفته بود:  درصورت شروع فیلمبرداری فیلم جدیدم- که گویا یک فیلم جنگی است- همچنان اجرای برنامه هفت را ادامه می‌دهم.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.