قدس آنلاین- خوزستان سرزمین عشق و حماسه و جلوه ایثار و مقاومت است و لذا از این رو همه ساله هزاران عاشق دل خسته با هدف بازخوانی خاطرات دفاع مقدس و تجدید میثاق با شهدا کوله بار سفر می بندند تا یاد شهدا و امام شهدا را با سفر به جبهه های جنوب زنده کنند.

عشق اینجا اوج پیدا می کند

به گزارش قدس آنلاین، خوزستان  همه‌ساله میزبان ایرانیان بسیاری است که تصمیم می‌گیرند بهترین روزهای سال نو را در کنار شهدا و خاطرات دوران دفاع مقدس سپری کنند.

دوکوهه

دوکوهه نام منطقه و پادگانی است که در چهار کیلومتری شمال غربی شهر اندیمشک و در مجاورت جاده اندیمشک – خرم‌آباد قرار دارد.

امروز نام زیبای سردار بی‌نشان حاج احمد متوسلیان بر تارک دوکوهه می‌درخشد.

در دوکوهه مردانی آسمانی همچون متوسلیان، شهبازی، همت، چراغی، کریمی، دستواره، وز وایی، موحد دانش، مهتدی، سعید سلیمانی و بسیاری دیگر از یاران امام روح‌الله زیسته‌اند در طرفین حسینیه شهید همت دوکوهه، چهار شهید گمنام آرمیده‌اند .

اندیمشک

طولانی‌ترین بمباران تاریخ ایران نیز چهارم آذرماه ۱۳۶۵ در اندیمشک صورت گرفت و این شهر، ایستگاه راه‌آهن و حومه آن توسط ۵۴ فروند هواپیمای دشمن بمباران شد و بیش از ۳۰۰ نفر شهید و حدود ۷۰۰ نفر مجروح شدند.

در سال ۱۳۸۱ پیکرهای مطهر پنج شهید گمنام در ورودی جنوبی شهر دفن شدند و بر نورانیت این شهر افزودند.

فتح المبین

در شمال غربی شوش و در غرب رودخانه کرخه، دشت فتح المبین قرار دارد که یادآور حماسه و عملیات پیروزمندانه فتح المبین و شهدای والامقام این منطقه است.

در این یادمان که در هشت کیلومتری شهر شوش واقع‌شده است هشت شهید گمنام به خاک سپرده‌شده‌اند.

فکه

فکه منطقه‌ای است با تپه‌ماهورهای فراوان که یکی از محورهای اصلی تجاوز و حمله ارتش بعث عراق به شمال خوزستان بود. شهیدان حسن باقری و مجید بقایی که از فرماندهان بزرگ سپاه بودند قبل از عملیات والفجر مقدماتی در حین شناسایی منطقه فکه شمالی به شهادت رسیدند.

محل فعلی زیارتگاه فکه در عملیات والفجر مقدماتی محل نگه‌داشتن شهدا و مجروحین لشگر ۲۷ محمد رسول‌الله و لشگر ۳۱ عاشورا بوده که در سال ۱۳۷۱ پیکر مطهر ۱۲۰ تن از ایشان توسط گروهی از هم‌رزمان شهدا کشف شد.

کانال کمیل

در سال ۱۳۵۹ توسط دشمن و به دست مهندسان فرانسوی کانالی به طول ۹۰ کیلومتر و عرض پنج‌متر و ارتفاع چهار متر کاملاً حرفه‌ای و مهندسی‌شده حفر شد.

این کانال برای موانع و پیشروی رزمندگان اسلام حفرشده بود که 300 نفر از گردان حنظله دریکی از کانال‌ها محاصره شدند و با آتش مستقیم دشمن یا تشنگی مفرط به شهادت رسیدند.

چذابه

تنگه چذابه در هجوم ۳۱ شهریور ۵۹ با مدافعان اندک مقاومت کرد اما سرانجام در روز سوم مهرماه دشمن با عبور از چذابه به‌طرف تپه‌های الله کبر و بستان پیشروی کرد.

از آن زمان چذابه در اشغال بود تا اینکه در هشت آذرماه سال ۶۰ در جریان عملیات طریق‌القدس آزاد شد. این منطقه همچنین شاهد رشادت و شهادت رزمندگان تیپ ۵۷ حضرت ابوالفضل (ع) در عملیات والفجر ۶ در اسفند سال ۶۲ نیز بوده است.

دهلاویه

دهلاویه روستایی است در شمال غربی سوسنگرد که مدافعان آن ۱۰ روز سرسختانه در برابر دشمن مقاومت کردند تا اینکه در ۲۴ آذر ۵۹ توان مقاومت برایشان نماند و دشمن با اشغال دهلاویه خود را به سوسنگرد رساند.

هنگامی‌که دکتر مصطفی چمران برای معرفی فرمانده جدید عازم دهلاویه شده بود، در این منطقه براثر اصابت گلوله خمپاره به‌شدت مجروح شد و هنگام انتقال به اهواز به شهادت رسید.

بنای یادمان شهید چمران در سال ۷۴ به دست آزاده مجاهد شهید حجت‌الاسلام سید علی‌اکبر ابو ترابی افتتاح و در سال ۱۳۸۴ پیکر مطهر یک شهید گمنام در محوطه مرکزی آن به خاک سپرده شد.

سوسنگرد

سوسنگرد در شمال غرب اهواز قرار دارد. با حمله عراق در ۳۱ شهریور، عراقی‌ها با پیشروی در محور بستان – سوسنگرد این شهر را از سمت غرب مورد تهدید قراردادند و در ۶ مهرماه، بعد از شکستن مقاومت مردمی آن را اشغال کرد.

 چند روز بعد رزمندگانی از سپاه اهواز به فرماندهی «علی غیور اصل» شهر را آزاد کردند. ارتش عراق مجدداً سوسنگرد را محاصره کرده و وارد آن شدند اما مقاومت تعدادی از مدافعان مانع از سقوط شهر شد.

مزار شهدای هویزه

این مزار در ۲۵ کیلومتری شهر هویزه واقع‌شده است. در این منطقه سید حسین علم الهدی ویارانش درحالی‌که نیروهای پیاده از عقب‌نشینی مطلع نبودند، عقب‌نشینی واحدهای زرهی ارتش آغاز شد و به همین دلیل ۶۸ نفر از پاسداران و نیروهای داوطلب پس از درگیری با یک ستون تانک عراقی مظلومانه به شهادت رسیدند و پیکرهای مطهرشان، ۱۶ ماه بعد و پس از آزادسازی منطقه در عملیات بیت‌المقدس کشف و در همان محل دفن و بقعه‌ای توسط جهاد سازندگی برای ایشان بنا شد.

 معراج شهدا

مقر اصلی کمیته جستجوی مفقودین در جنوب که به نام پادگان شهید علی محمودوند نام‌گرفته است معراج شهدای تازه تفحص شده است و زائران راهیان نور برای توسل به ارواح طیبه شهدا و تبرک جستن از پیکر مطهرشان در این معراج حضور پیدا  می‌کنند.

طلاییه

منطقه طلاییه شاهد شهادت مردان بزرگی همچون شهیدان حمید باکری و حاج همت است. یادمان شهدای طلاییه یکی از مقرهای اصلی نیروهای کمیته جستجوی مفقودین پس از جنگ تحمیلی بوده که پس از کشف پیکرهای شهدای عملیات خیبر، حسینیه‌ای به نام حضرت ابوالفضل (ع) بناشده است. در مرکز آن‌یک ضریح زیبای چوبی وجود دارد و پنج شهید گمنام در آن آرمیده‌اند.

شلمچه

در طول جنگ تحمیلی منطقه شلمچه صحنه عملیات‌های بیت‌المقدس، رمضان، کربلای ۴، کربلای ۵، کربلای ۸ و بیت‌المقدس۷ بوده که در این میان، نبرد کربلای ۵ از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. در عملیات کربلای ۵ مردان بزرگی از این منطقه آسمانی شدند که در بین ایشان سرداران شهیدی چون حسین خرازی به چشم می‌خورند.

حضور مقام معظم رهبری در تاریخ هشتم فروردین‌ماه ۱۳۷۸ در مشهد شهیدان شلمچه، نورانیت خاصی به این منطقه داد و بنا به دستور معظم له یادمان شهدای شلمچه توسط آستان مقدس رضوی بنا شد.

یادمان شهید تند گویان

این یادمان به یاد وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران شهید مهندس محمدجواد تند گویان ساخته‌شده است. شهید تند گویان ابتدای جنگ در این منطقه به دست عوامل ارتش بعث عراق به اسارت درآمد و پس از سال‌ها تحمل شکنجه به دست مزدوران بعثی به شهادت رسید.

اروند

اروندرود از بزرگ‌ترین رودهای جهان است که از به هم پیوستن دجله و فرات در القرنه عراق و اتصال کارون در خرمشهر به آن تشکیل می‌شود.

در شمال شرق اروندکنار، روبروی شهر فاو عراق، بنای یادبود شهدای والفجر ۸ قرار دارد که ۸ شهید گمنام در نوروز سال ۱۳۸۰ هم‌زمان با ایام محرم حسینی در این محل و در ساحل رودخانه اروندرود به خاک سپرده‌شده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.