عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید کرد: ایران باز طراحی راکتور اراک را پیگیری و در مذاکرات شرکت می کند اما منجر به توافق عملیاتی نشده است.

ادعای آمانو درباره کوتاهی بازطراحی اراک صحت ندارد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خانه ملت، جواد کریمی قدوسی، با اشاره به گزارش آمانو از اجرای برجام اظهار داشت: در بخشی از این گزارش آماده است که ایران پیگیری بازطراحی آب سنگین اراک نیست در حالی که بر اساس آخرین گزارشی که از سوی وزارت امور خارجه در خصوص برجام ارائه شد، مسئولان بیان کردند مذاکرات در این زمینه در حال پیگیری است.

غرب هزینه بازطراحی اراک را پرداخت نمی کند

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس دهم شورای اسلامی ادامه داد: بر اساس توافق هسته ای مقرر شد ایران بعد از برجام از فناوری های پیشرفته هسته ای برخوردار باشد و در تمام پروتکل های آژانس بحث ایمنی راکتورها و بررسی ها فعال شود که در آخرین گزارش ارائه شده آمده که سازمان انرژی هسته ای کشور در تمام جلسات مربوطه شرکت کرده است.

وی با بیان اینکه در برجام به صراحت آمده است که غربی ها باید بازسازی راکتور آب سنگین اراک سرویس دهند، گفت: اما بر خلاف توافق صورت گرفته بازطراحی راکتور خنداب اراک را به چینی ها شیفت داده اند.

کریمی قدوسی با انتقاد از بدعهدی ها در مسیر اجرای برجام توضیح داد: در مذاکرات اولیه برای توافق برجام ایران برای عقب برگرداندن راکتور اراک و پر کردن قلب آن با سیمان از آمریکایی ها درخواست پرداخت خسارت داشتند که ظاهرا با موافقت آنها مواجه شد اما در توافق هسته ای حتی یک خط به پرداخت خسارت اشاره نشد.

این نماینده مجلس تاکید کرد: با این حال غربی ها موظف هستند در بازطراحی راکتور اراک با ایران همکاری داشته باشند و ظریف در گزارش آخر عنوان کرده بود که کارها اولیه برای بازطراحی شروع شده است و شرکت های خارجی در حال بازنگری راکتور هستند.

 شرکت های داخلی بازطراحی راکتور اراک را کلید زده اند

وی عنوان کرد: بنابراین بخشی از گزارش آمانو در این باره که ایران پیگیر باز طراحی راکتور اراک نیست صحن ندارد چرا که مکاتبات زیادی در این زمینه صورت گرفته اما منجر به توافق عملیاتی نشده است و در نهایت شرکت های داخلی در حال بازطراحی راکتور اراک هستند.

برخورد سیاسی آژانس بین المللی با فعالیت هسته ای ایران

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آژانس بین المللی انرژی اتمی می تواند غیر از اعلام گزارش در خصوص انجام تعهدات ایران در کاهش سانتریفیوژ ها و خارج شدن آب سنگین از کشور به این نکته اشارده کند که چه بخش های تخصصی هسته ای به دلیل عدم همکاری غربی ها زمین مانده است.

کریمی قدوسی تاکید کرد:  این نکات حاکی از آن است که گزارش آخر آژانس بین المللی انرژی اتمی در بحث برجام با بی توجهی کامل تدوین شده است و برخورد آژانس با فعالیت هسته ای ایران سیاسی است.

در بخشی از گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی آمده است که ایران ساخت راکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک (راکتور IR-40) موجود را طبق طراحی اولیه آن پیگیری نکرده است
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.