گرگان- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: الگوی توسعه را باید از اندیشه های داخلی استخراج کنیم و اندیشه امام راحل(ره) می تواند بنیان توسعه کشور باشد.

الگوی توسعه باید از اندیشه های داخلی استخراج شود

به گزارش قدس آنلاین، سید رضا صالحی امیری صبح دوشنبه در جلسه شورای اداری گلستان با بیان اینکه نیازمند ارائه تبیین صحیح از اوضاع داخلی کشور هستیم، اظهار کرد: برای اینکه دولت بتواند به مطالبات مردم پاسخگو باشد باید ببینیم آینده منطقه به کدام سمت حرکت می کند و ما در این نقشه تحولات چه سهمی خواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه توسعه کشور از نفت آغاز شده، ادامه داد: اما توسعه نصیب مردم نشد و نفت نیز نتوانست قطار توسعه کشور را به مقصد برساند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه نیازمند تغییر در داخل هستیم، گفت: عادت کرده ایم که در اجرای فرماین رهبر انقلاب و در برابر هوشمندی ایشان به چاپ و نصب بنر و سردادن شعار بسنده کنیم و همان را به فراموشی بسپاریم.

وی با بیان اینکه ما باید الگوی توسعه را از اندیشه خودمان استخراج کنیم، تصریح کرد: اندیشه امام راحل می تواند بنیان توسعه کشور باشد.

صالحی امیری ادامه داد: توسعه از نگاه امام خمینی(ره) این است که تا انسان ساخته نشود توسعه میسر نخواهد شد و یک‌بار دیگر باید برگردیم و بنیان اندیشه‌های امام خمینی(ره) را استخراج کنیم.

وی با بیان اینکه مقوله ای به نام فرهنگ بر پایه نظام های تربیتی و آموزشی معنا پیدا می کند و گفت: غرب و شرق نیز اساس فرهنگ خود را در آموزشو پرورش بنا نهاده اند.

صالحی امیری با بیان اینکه شکل گیری یک الگوی اقتصاد درون گرا، نیازمند توجه به سرمایه های انسانی است، افزود: واگذاری همه امور به مردم و متولی گری مردم باید مورد توجه قرار گیرد.

وی الگوی اقتصادی که تاکنون در کشور پیاده شده را دولت محور دانست و گفت: براساس تجربه جهانی تا زمانی که ساخت توسعه از دولت به سمت مردم سوق داده نشود، توسعه شکل نمی گیرد.

صالحی امیری به اظهار نظر در حوزه اقتصاد ادامه داد و گفت: مردم می توانند جامعه را اداره کنند اما مقاومت هایی وجود دارد که باعث شده همچنان اقتصاد در دست نهادهای رسمی باقی بماند.

وی همچنین به تخریب دولت پرداخت و گفت: افرادی که دولت را تخریب می کنند ضدوفاق ملی عمل می کنند و اگر به فکر این امر مهم هستیم باید توجه داشته باشیم که دولت، مجلس، روحانیت و آحاد ملت زیر یک چتر زندگی می کنیم و یک رهبر و یک نظام داریم.

وی با تأکید بر اینکه انسجام یک امر درونی است و تجلی بیرونی دارد، گفت: وفاق ملی یک کل است و همه جامعه را دربر می گیرد و این کل نمی تواند منهای دولت باشد.

صالحی امیری ادامه داد: فردی که نظام، دستگاه قضایی و مجلس را تخریب می کند در واقع کلیت نظام را نشانه گرفته است.

وی همچنین به تلاش دولت برای ایجاد ۷۰۰ هزار فرصت شغلی اشاره کرد و گفت: سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جویای کار هستند و این واقعیت است که دولت تنها برای ۷۰۰هزار نفر شغل ایجاد کرده است.

وی در خصوص بیمه سلامت هم گفت: دولت توانسته ۱۰ میلیون نفر را از بیمه سلامت بهره مند کند و سیاست دولت در سال ۹۶ حل مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به تلاش های دولت برای حل بحران در خوزستان اشاره کرد و گفت: نباید پدیده های طبیعی سبب یک انتقام جویی سیاسی شود و حل مسئله خوزستان نیاز به یک اراده ملی دارد.

وی به موضوع اعتدال فرهنگی هم پرداخت و بیان کرد: دولت یازدهم از ابتدای کار خود اعلام کرد که به دنبال اعتدال فرهنگی است و شاخصه های اقتصادی فرهنگی را عقلانیت فرهنگی، انسجام و دیانت فرهنگی عنوان کرد.

وی با بیان اینکه نه به تحجر و نه به ولنگاری تن نمی دهیم، گفت: جامعه امروز نیاز به احساس نشاط و امید دارد و از این رو تلاش می کنیم با جذب اندیشی سبب تقویت روحیه نشاط و امید در جامعه شویم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سپس به موضوع جهش در سینما اشاره کرد و گفت: امروز شاهد ورود نسل جوان به سینما هستیم و خلاقیت های زیاد نسل اولی ها در سینما یک خیزش جدید ایجاد کرده است.

وی به فروش ۱۵۰ میلیارد تومانی سینما در سال ۹۵ اشاره کرد و گفت: باوجود اینکه هنوز در حوزه سینما مشکلاتی داریم، اما سینما تبدیل به یک مکان خانوادگی و اجتماعی شده است.

وی سوءمصرف هنری را در جامعه نگران کننده دانست و گفت: بیش از مصرف غذا به مسائل فرهنگی نیاز داریم و محوریت جوانان از مصرف فرهنگی به گسترش آسیب های اجتماعی منجر خواهد شد.

صالحی امیری با بیان اینکه محصول عملکردهای فرهنگی ۱۰ سال دیگر دیده می شود، گفت: امروز نسبت به جوانان این تعهد را داریم که بستر فرهنگی را در جامعه ایجاد کنیم و مشکلات ما به علت این است که در فضای فرهنگی زیست نکنیم.

صالحی امیری گفت: روح همکاری و تعاون باید شکل بگیرد و مصرف فرهنگی در جامعه افزایش پیدا کند، گفت: فضای فرهنگی هم فرصت و هم تهدید است.

وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی مانند هوا و غذا برای مردم است، گفت: اقتصاد مقاومتی باید به یک نیاز ملی تبدیل شود و باید از سطح شعار ملی به سطح گفتمان ملی برسد و یکی از عناصر اصلی ترسیم توسعه بومی اقتصاد مقاومتی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.