معاون اول رئیس جمهور گفت: اقتصاد کشور امسال از درخشان ترین دوران ها در سال های اخیر بوده است.

 اولویت سال ۹۵ به حرکت درآوردن تولید کشور بود / ۱۳۰۰ تومان نرخ تضمینی خرید گندم از کشاورزان برای سال آینده

به گزارش «قدس آنلاین»،  اسحاق جهانگیری شب گذشته در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه پنج هزار واحد صنعتی نیمه تمام امسال با دریافت تسهیلات بانکی به بهره برداری رسیدند گفت: ۳۳ طرح بزرگ صنعتی هم در سال ۹۵ به بهره برداری رسید.    

وی با اشاره به اینکه تکیه کشور به درآمدهای نفتی و تحریم ها مشکل اساسی اقتصاد کشور است، گفت: بر این اساس مقام معظم رهبری سیاست های ۲۴ گانه اقتصاد مقاومتی را در بهمن ۹۲ ابلاغ کردند.

معاون اول رئیس جمهور افزود: این سیاست ها جهت نما برای کل اقتصاد کشور است و مختص به دولت نیست و مربوط به همه قواست.

جهانگیری گفت: دولت برای اجرای درست سیاست های اقتصاد مقاومتی برنامه های کوتاه، میان و بلند مدت طراحی کرده است.

وی درون زایی، برون گرایی، عدالت و دانش بنیانی و همچنین مردمی بودن را پنج رویکرد و مشخصه اصلی اقتصاد مقاومتی اعلام کرد و افزود: بر این اساس، ۱۲ برنامه و ۲۰۰ طرح و پروژه را مشخص و به دستگاه ها ابلاغ کردیم و بر همه آنها نظارت جدی داشتیم.

معاون اول رئیس جمهور گفت: اولویت سال ۹۵ به حرکت درآوردن تولید کشور بود و بر این اساس، ۱۲۰ طرح و پروژه را مشخص کردیم.

جهانگیری افزود: اقتصاد کشور امسال از درخشان ترین دوران ها در سال های اخیر بوده است.

وی با بیان اینکه ۹۵ درصد واحدهای صنعتی کشور را واحدهای کوچک و متوسط تشکیل می دهند، گفت: برای اینکه منابع کشور به هدر نرود به بانکها ابلاغ کردیم که تنها به واحدهایی تسهیلات بدهند که حتماً بازار داشته باشند.

معاون اول رئیس جمهور افزود: بر این اساس، ۲۲ هزار واحد صنعتی کوچک و متوسط از تسهیلات بانکی استفاده کردند و راه اندازی شدند.

جهانگیری با بیان اینکه تأمین امنیت غذایی کشور از اهداف اصلی اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی است، گفت: در حالی که در سال ۹۱ دو میلیون تن گندم با نرخ ۴۲۰ تومان برای هر کیلو از کشاورزان خریداری شد، امسال ۱۱ و نیم میلیون تن گندم به نرخ ۱۲۷۰ تومان خریداری شد و در مجموع ۱۴ هزار میلیارد تومان به کشاورزان پرداخت شد که ۱۷ برابر پولی است که سال ۹۱ دولت به کشاورزان پرداخت کرد.

وی با بیان اینکه نرخ میانگین گندم در بازارهای جهانی هم اکنون ۸۵۰ تا ۹۰۰ تومان است، افزود: نرخ تضمینی خرید گندم از کشاورزان برای سال آینده ۱۳۰۰ تومان در نظر گرفته شده است.

معاون اول رئیس جمهور موضوع فساد در اقتصاد ایران را یکی از مشکلات دانست و گفت: مبارزه با فساد یکی از گلوگاه هاست زیرا فساد در شأن مردم ایران نیست و با شخصیت آنان سازگاری ندارد.

جهانگیری افزود: دولتی بودن اقتصاد ازجمله مسائلی است که در این فساد نقش دارد.

وی تصریح کرد: در مبارزه با فساد و شفاف سازی اقدامات در این زمینه باید جدی باشیم.

معاون اول رئیس جمهور افزود: دستگاه ها مکلف هستند اطلاعات خود را به صورت شفاف در اختیار مردم قرار دهند و هم اکنون اطلاعات برخی از وزارتخانه ها در سایت هایشان قرار گرفته است.

جهانگیری گفت: اقتصاد ایران در سه سال گذشته حرکتش به سمت خصوصی تر شدن بوده است و در حالی که بسیاری از واگذاری ها در سال های پیش از آن به نهادهای عمومی یا انتقال میان دو وزارتخانه بود، در دولت یازدهم تأکید کردیم که خصوصی سازی ها باید در بورس باشد یا به اشخاص حقیقی واگذاری ها صورت گیرد.

وی با بیان اینکه هم اکنون ۸۰ هزار طرح و پروژه نیمه تمام دولتی در کشور وجود دارد، افزود: برای تکمیل این طرح ها ۵۰۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی مورد نیاز است در حالی که در بهترین سالها تنها ۳۰ هزار میلیارد تومان به طرح های عمرانی اختصاص یافته است.

معاون اول رئیس جمهور گفت: امسال ۲۵۰۰ طرح نیمه تمام دولتی به مردم واگذار شد که البته بیشتر طرح های کوچک هستند و باید زمینه واگذاری طرح های بزرگ به مردم فراهم شود.

جهانگیری با اشاره به تمرکز دولت به موضوع قاچاق در سال های ۹۴ و ۹۵ افزود: مقدار قاچاق از ۲۵ میلیارد دلار به ۱۵ میلیارد دلار در سال گذشته کاهش یافته است.

وی گفت: البته گمرک کشور معتقد است با محاسبات آنها مقدار قاچاق در سال ۹۴ ده میلیارد دلار بود و امسال بیش از سه میلیارد دلار نیست.

معاون اول رئیس جمهور با تأکید بر تمرکز دولت بر بهبود فضای کسب و کار در چارچوب اقتصاد مقاومتی، افزود: رتبه ایران از ۱۵۲ در سال ۹۲ در جدول وضعیت فضای کسب و کار جهان به ۱۱۸ در سال جاری کاهش یافته است.

جهانگیری سرمایه گذاری شرکت های دولتی همزمان با بخش خصوصی را در کشور ضروری دانست و گفت: ازجمله این سرمایه گذاری ها، سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز کشور است که در این سالها اقدامات بسیار مهمی در آن صورت گرفت.

وی با اشاره به تأکید دولت و مجلس بر برداشت از میادین مشترک نفتی و گازی افزود: در میدان مشترک گازی پارس جنوبی در سال ۸۴ برداشت ما با قطر مساوی بود در حالی که در سال ۹۲ قطر دو برابر ما برداشت می کرد و چند ده میلیارد دلار از سرمایه ملت ایران از دست رفت.

معاون اول رئیس جمهور با تأکید بر تمرکز دولت بر فازهای پارس جنوبی گفت: تا پایان دولت یازدهم با بهره برداری از فازهای این منطقه گازی، برداشت ما از قطر بیشتر خواهد شد.

جهانگیری افزود: چهار مقام ارشد دولت قبل که امضا کردند تا یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار پول در پارس جنوبی به یک نفر داده شود، باید پاسخ دهند که به چه علتی چنین دستوری داده اند.

جهانگیری با اشاره به بهره برداری از طرح های نفت و گاز به ارزش ۲۰ میلیارد دلار در سال جاری افزود: امسال ۱۲ واحد پتروشیمی به ظرفیت تولید ۹ میلیون تن و ارزش کالای ۶ میلیارد دلار در کشور به بهره برداری رسید.

وی گفت: برداشت نفت از حوزه مشترک غرب کارون از ۷۰ هزار بشکه در روز به ۲۴۰ هزار بشکه رسیده است.

معاون اول رئیس جمهور افزود: امسال از واردات گازوئیل بی نیاز شدیم و به صادرکننده آن تبدیل شدیم.

جهانگیری گفت: دولت اراده کرد تا گازرسانی به سیستان و بلوچستان انجام شود و روز سه شنبه با حضور رئیس جمهور شعله گاز در زاهدان روشن می شود.

وی با اشاره به مشکلات متعدد نظام بانکی، وجود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان معوقات بانکی را از یکی از مشکلات آنان دانست و افزود: در یک دوره ای نظام بانکی قلک دولت شده بود.

معاون اول رئیس جمهور با متفاوت دانستن معوقات بانکی کسانی که بر اساس شرایط اقتصادی نتوانسته اند بدهیشان را به بانکها بپردازند و کسانی که از ابتدا قصدی برای بازگرداندن تسهیلات گرفته شده به بانکها نداشتند، گفت: باید به دسته اول کمک کرد و با دسته دوم برخورد نمود.

جهانگیری افزود: طرح اصلاح نظام بانکی کشور که در آن همه مسائل ازجمله رتبه بندی و افزایش سرمایه بانکها دیده شده، در دست اجراست.

وی گفت: در ۱۰ ماه امسال ۴۳ درصد پرداخت تسهیلات نظام بانکی افزایش یافته است.

وی گفت: مجلس برخی مسائل مهم را با طرح نمی تواند حل کند و با تصویب آنها، کشور را دچار مشکل می کند.

معاون اول رئیس جمهور افزود: دولت قبول کرد تا با مجلس در تدوین برنامه ششم توسعه همکاری کند اما لایحه ای را که دولت با ۳۴ ماده به مجلس فرستاد، مجلس با ۱۴۰ ماده به دولت برگرداند.

جهانگیری تصریح کرد: برنامه ششم مصوب مجلس گره گشای هیچ مشکلی از کشور نیست.

وی مهمترین چالش کشور را بیکاری دانست و افزود: سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر متقاضی کار در جامعه اضافه می شود که عمده آنها افراد فارغ التحصیل جامعه هستند.

معاون اول رئیس جمهور گفت: در سال ۷۵، ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در کشور شاغل بودند که این تعداد در سال ۸۴ به ۲۰ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر رسید و در سال ۹۱ هم همین تعداد بود.

جهانگیری افزود: اقتصاد ایران در بهترین حالت، سالانه توانایی جذب ۶۰۰ هزار متقاضی کار را دارد.

وی با بیان اینکه دولت یازدهم سالانه ۷۰۰ هزار شغل جدید ایجاد کرده است، گفت: این بدان معناست که در این مدت هم سالانه ۵۰۰ هزار نفر به جمعیت بیکار کشور اضافه شده است.

معاون اول رئیس جمهور افزود: برای رفع معضل بیکاری، هیچ راهی به جز افزایش سرمایه گذاری و تولید نداریم.

جهانگیری با اشاره به روند نزولی سرمایه گذاری در کشور از سال ۸۶ تا کنون، گفت: استفاده از منابع خارجی یکی از راه های سرمایه گذاری در کشور برای کاستن از تعداد بیکاران است.

وی افزود: پس از برجام تا کنون ۱۱ میلیارد دلار سرمایه گذاری در کشور جذب شده که هفت میلیارد دلار آن در سال ۹۵ بوده است.

معاون اول رئیس جمهور فاینانس را یکی دیگر از راه های سرمایه گذاری در کشور دانست و گفت: وزارت نفت اعلام کرده است تا ۲۰۰ میلیارد دلار طرح برای فاینانس و سرمایه گذاری خارجی در کشور آماده کرده است.

جهانگیری  مهمترین محدودیت دولت را محدودیت منابع دانست و افزود: تأمین مالی و سرمایه گذاری خارجی همزمان با وارد شدن تمام عیار بخش خصوصی در روند سرمایه گذاری کشور و برطرف کردن همه موانع و مشکلات پیش روی آنان را تنها راه حل کاستن از نرخ بیکاری در کشور دانست.

وی رساندن تورم کشور از بیش از ۴۰ درصد به ۶.۸ درصد را یک اتفاق بسیار مهم از طرف دولت یازدهم دانست.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه مصمم هستیم تا نگذاریم ثبات بازار برهم بخورد افزود: همه اقلام مصرفی برای بازار شب عید به اندازه کافی در کشور وجود دارد و توزیع آنها از ۱۵ اسفند آغاز می شود.

جهانگیری تأکید کرد: اقتصاد کشور در ریل صحیح قرار گرفته و امیدواریم این قطار با سرعت بیشتر و بهتری حرکت کند تا رفاه، اشتغال و وضعیت اقتصادی مردم در سال های آینده بهتر شود.

وی با اشاره به سفر چندی پیش رئیس جمهور به عمان و کویت و گفتگوهای سیاسی و اقتصادی دکتر روحانی با مسئولان این دو کشور، افزود: متأسفانه روابط کشورمان با کشورهای حوزه خلیج فارس در این مدت مقداری سرد شده بود و این سفر در راستای تقویت ارتباطات میان کشورهای اسلامی و همسایه بود.

معاون اول رئیس جمهور گفت: در منطقه با برخی کشورها مشکلاتی داریم که قابل حل است و با عدم حل آن شاهد ادامه کشتار مردم در عراق، سوریه و یمن هستیم که امیدواریم به سرعت این مشکلات حل شود.

جهانگیری افزود: کسانی که از گروه های تروریستی حمایت می کردند الآن پشیمان هستند اما پشیمانیشان را نشان نمی دهند و برای راه حل این مشکل جلو نمی آیند.

وی با اشاره به اظهارات برخی مقامات عربستان درباره ایران گفت: عربستان و دیگران در منطقه در حدی نیستند که با ایران دچار تنش شوند و ما هم مایل به این مسئله نیستیم.

معاون اول رئیس جمهور افزود: ایران تا کنون به هیچ کشوری در منطقه حمله نکرده و به هیچ کدام از آنها نظری ندارد.

جهانگیری گفت: در عربستان گروهی تازه کار سر کار آمده اند که حد و حدود، تاریخ و جغرافیا را نمی دانند و بعضاً اظهاراتی می کنند که مسئولان ایرانی با بزرگواری از کنار آن عبور می کنند و ما امیدواریم که آنها روش همکاری و برادری را در پیش گیرند.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.