روسای جمهور ترکمنستان و ارمنستان در سخنرانی‌های جداگانه به تمایل خود برای تحکیم و گسترش روابط با ایران در حوزه‌های مختلف اشاره کردند.

تأکید روسای جمهور ترکمنستان و ارمنستان بر اهمیت روابط با ایران

به گزارش قدس آنلاین، «قربان قلی بردی محمد‌اف» ریس جمهور ترکمنستان روز سه‌شنبه با حضور در یک نمایشگاه تخصصی ایران در عشق آباد، پایتخت این کشور گفت که توسعه روابط تجاری و اقتصادی با ایران اهمیت بسیاری در تقویت همکاری‌های چندجانبه دو طرفه سودمند دارد.

به نوشته خبرگزاری «ترند نیوز» رییس جمهور ترکمنستان در این زمینه گفت: «ترکمنستان با وجودی‌ که در حال افزایش بالقوه وضعیت اقتصادی است، در عین حال اهمیت ویژه‌ای را به نوسازی، تنوع اقتصادی و معرفی جدیدترین فناوری‌ها قائل می‌شود.»

وی همچنین افزود: «شرکای خارجی و کار آفرینان ایرانی مشتاق ورود به بازار ترکمنستان، به خصوص در این زمینه علاقه‌مند به فعالیت هستند.»

رییس جمهور ترکمنستان در بخشی دیگر از سخنان خود اظهار داشت: «این نمایشگاه و انجمن تجاری ترکمنستان-ایران برای حصول اطمینان از تعمیق بیشتر همکاری‌های تجاری و اقتصادی بین ترکمنستان و جمهوری اسلامی ایران در نظر گرفته شده است.»

به‌ نوشته ترند نیوز، ایران و ترکمنستان تاکنون پروژه‌های مشترک زیادی را به اجرا گذشته‌اند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها راه اندازی خط لوله گازی در سال 1996 بود.

همزمان رییس جمهور ارمنستان نیز در بروکسل بلژیک از آمادگی کشورش برای پیشبرد روابط دوجانبه با ایران،اتحادیه اقتصادی اوراسیا و اروپا خبر داد.

به نوشته خبرگزاری «آرمنیا پرس» «سرژ سرکیسیان» رییس جمهور ارمنستان در نشستی با حضور کارشناسان اندیشکده «کارنگی» ابتدا درباره تعمیق روابط اروپا و اتحادیه اقتصادی اوراسیا گفت: «ما آماده پیشبرد روابط دوجانبه سودمند بین اروپا و اتحادیه اقتصادی اوراسیا و نزدیکتر کردن آن‌ها به هم هستیم.»

رییس جمهور ارمنستان در ادامه با اشاره به استفاده کشورش از تجریبات غنی ایران افزود، تماس‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی موجب شده تا ارمنستان میدان خوبی برای شرکت‌های اروپاپی علاقه‌مند ورود به ایران باشند.

به گزارش آرمنیا پرس، رییس‌جمهور ارمنستان همچنین گفت که با توسعه همکاری‌های منطقه‌ای مثال‌زدنی با ایران، ارمنستان پیش نیازهای خوبی برای مبدل شدن به امن‌ترین و کوتاه ترین مسیر ترانزیتی که بنادر دریایی خلیج فارس و دریای سیاه را به‌هم متصل می‌کند،دارد.

منبع: فارس
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.