سال ها است در دانشگاه ها و حتی بسیاری از مراکز دولتی از الگوهای غربی استفاده می شود. سوال این است که به رغم اینکه اجرای این الگوها باعث افزایش فقر و تبعیض شده چرا نباید آن ها را تغییر داده و همچنان به ادامه یک مسیر غلط اصرار کنیم.

حضور نزدیکان دولت در اتاق بازرگانی به افزایش واردات دامن زد/ در چین همه به دنبال فروش ارز به دولتند اما در ایران همه درصدد خرید ارز هستند/

اختصاصی قدس آنلاین- دکتر ابراهیم رزاقی اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه تهران با انتقاد از جایگزین شدن شعار تخصص به جای تعهد  در میان مدیران دولتی به خبرنگار قدس آنلاین گفت: الگوی نظام و نظر امام (ره) این بود که اولین ویژگی و شاخصه مدیران و مسئولان در جمهوری اسلامی باید تعهد به مردم و آرمان های انقلاب باشد که متاسفانه با تغییر این الگو هر روز شاهد محرویت و فساد بیشتر در جامعه هستیم.  وی با اشاره به اجرای اقتصاد مقاومتی از سوی بسیاری از اقتصادهای پیشرفته دنیا مانند ژاپن خاطرنشان کرد: اگرچه برخی از کشورها که خودشان را آقای دنیا می دانند با ایجاد سنگ اندازی های مختلف اجازه اجرای این سیاست ها را به سایر کشورها نمی دهند اما ایران در سال های بعد از انقلاب و به صورت داوطلبانه خواستار اجرای این سیاست ها بود که به مرور زمان و جایگزینی یک نوع تفکرات خاص در میان مدیران هرگز عملیاتی نشد. رزاقی ضمن انتقاد از تفکرات حاکم بر دولت یازدهم افزود: آقای رئیس جمهور صراحتا در جایی اعلام کردند که ایجاد اشتغال وظیفه دولت نیست بلکه بخش خصوصی باید اشتغال ایجاد کند که این سخن کاملا بر خلاف قانون اساسی ایران است. این کارشناس اقتصادی بیان داشت: تا زمانیکه نوع نگاه مدیران دولتی ما به اقتصاد اینگونه باشد هیچ کدام از مشکلات اقتصادی از جمله بیکاری اصلاح نخواهد شد. وی در ادامه با ذکر مثالی اظهار داشت: برای نمونه سال ها است در دانشگاه ها و حتی بسیاری از مراکز دولتی از الگوهای غربی استفاده می شود. سوال این است که به رغم اینکه اجرای این الگوها باعث افزایش فقر و تبعیض شده چرا نباید آن ها را تغییر داده و همچنان به ادامه یک مسیر غلط اصرار کنیم.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران تصریح کرد: در ایران نفت منبع همه درآمدهای دولت است. لذا برای کسانی که رانت دسترسی به دلار ارزان را دارند باعث ایجاد ثروت شده و مافیاهای مختلف در بازار تولید می شود. از سوی دیگر بسیاری از نزدیکان دولت در اتاق های بارزگانی حضور داشته و دارند که همین امر به افزایش واردات دامن زده است. وی افزود: جهت گیری های دولت یازدهم در اقتصاد نشان می دهد که این دولت طرفدار ثروتمندان است به طوری که چندی پیش یکی از ائمه جمعه در اظهاراتی گفته بودند که درصد قابل توجهی از مدیران دولتی ما دو تابعیتی هستند. رزاقی در ادامه به قدس آنلاین گفت: امروز شاهدیم که الگوی اقتصاد مقاومتی و حتی تفکرات دینی ما در اقتصاد از سوی کشورهایی مانند چین عملیاتی شده است. به طوریکه آنها سرمایه ها و امکانات دولتی را خصوصی نکردند بلکه بخش خصوصی بسیار توانمندی ایجاد کردند که یکی از دلایل موفقیت آنها تغییر مدیران دولتی و روی کار آمدن مدیران توانمند و با انگیزه در بخش خصوصی بود. این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: برای رمثال هیچ کس در چین به صورت یک شبه جزء اشراف نشده و آنها با پایین آوردن ارزش پول خود، و بالا اعلام کردن نرخ دلار، صادرات به خارج از کشور را تنها راه موفقیت و کسب ثروت در اقتصاد این کشور معرفی کردند. به طوریکه از این طریق چند صد میلیون شغل ایجاد شد.

وی با اشاره به اینکه در اقتصادهایی مانند چین همه می خواهند به دولت ارز بفروشند خاطرنشان کرد: متاسفانه در اقتصادی مانند ایران ماجرا کاملا بر عکس بوده و همه می خواهند به جای فروش ارز به دولت از دولت ارز بخرند.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.