یک مقام امنیتی رژیم صهیونیستی اولویت دستگاه‌های اطلاعاتی این رژیم را مقابله با تقویت شدن گروه‌های تحت حمایت ایران در سوریه عنوان کرد.

مقابله با محور مورد حمایت ایران در سوریه مهم‌ترین دغدغه امنیتی اسرائیل است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، یک مقام ارشد رژیم صهیونیستی اعلام کرد علی‌رغم نگرانی‌های فعلی از برنامه هسته‌ای ایران، مقابله با تهدیداتی که امکان دارد از بحران سوریه حاصل شود، در اولویت دستور کار دستگاه امنیتی اسرائیل قرار دارد.

«چاگای زوریل» دبیر کل وزارت اطلاعات رژیم صهیونیستی با بیان اینکه مهمترین مسئله آن‌ها مقابله با قدرت گرفتن محور شیعه در سوریه به رهبری ایران است، گفت: «سوریه آوردگاه کلیدی است زیرا عالم صغیری از همه چیز است: قدرت‌های جهانی شامل روسیه و آمریکا، بازیگران منطقه مانند ایران و ترکیه، و گروه‌های رقیب داخل یک کشور مانند دولت اسد و اپوزسیون و کردها و داعش.»

زوریل در مصاحبه با پایگاه خبری «تایمز اسرائیل» تاکید کرد: «هر چیزی که امروز در سوریه اتفاق بیافتد، به شدت در منطقه و فراتر از آن برای سال‌های پیش‌رو اثر خواهد گذاشت.»

وی گفت در حال حاضر دنیا مملو از دولت‌های دشمدوست (ترکیبی از دشمن و دوست) است که در عین حال که در مواردی با هم اختلاف منافع دارند، اما در موارد دیگر با یکدیگر اشتراک نظر دارند.

او رابطه تل‌آویو و آنکارا را نمونه‌ای از این رابطه توصیف کرد و گفت طرفین در حالی که در مسئله فلسطین با موضع هم مخالف هستند، اما موضعی یکسان در قبال ایران دارند.

خبرنگار تایمز اسرائیل دفتر کار زوریل را اینطور توصیف کرده است: «نقشه‌‌ای از تهران پشت سر او به دیوار نصب شده و یک کلاه مشابه کلاه‌های رسمی با آرم سپاه پاسداران در قفسه کتاب‌های اوست. اما این سوریه و جنگ آن است که ذهن او را به خود مشغول کرده است.»

وی با اشاره به اثرات جنگ سوریه و بحران پناهجویان، گفت این بحران تبعاتی فراتر از مرزهای سوریه داشته و شاید بتوان خروج انگلستان از اتحادیه اروپا و پیروزی «دونالد ترامپ» در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را هم از نتایج آن دانست.

این مقام اسرائیلی گفت تحولات سوریه موجب بروز «عدم توازنی به نفع ایران در منطقه» شده است.

وی با بیان اینکه اکنون روسیه به مهم‌ترین بازیگر در سوریه بدل شده، گفت به نفع اسرائیل است که آمریکا همچنان نقشی فعال در سوریه داشته باشد تا بتوان مانع از این شد که ایران، تهران را به بیروت وصل کند.

او که زمانی نماینده موساد در واشنگتن بود، با انتقاد از تصمیم سال ۲۰۱۴ دولت وقت آمریکا برای خودداری از حمله به سوریه، گفت: «این کار همه چیز را تغییر داد و به [ولادیمیر] پوتین [رئیس‌جمهور روسیه] نشان داد که ایالات متحده نمی‌خواهد از توان نظامی استفاده کند. این مسئله راه را برای آنکه روسیه نقش اصلی را بر عهده بگیرد، باز کرد.»

زوریل با تأکید بر اینکه اولویت اسرائیل جلوگیری از ایجاد پایگاه برای نیروهای مورد حمایت ایران در نزدیکی جولان است، گفت: «اگر ایران و حزب‌الله بتوانند جای پای خود را در سوریه محکم کنند، منبعی از بی‌ثباتی همیشگی در کل منطقه شکل می‌گیرد.»

او به توافق هسته‌ای با ایران هم اشاره کرد و با تأکید بر مخالفت تل‌آویو با این سند، گفت هرچند که تهران تاکنون به برجام پایبند بوده، اما این توافق این امکان را برای ایران فراهم می‌کند که در آینده با ساخت سانتریفیوژهای پیشرفته‌تر، با سرعت بیشتری به غنی‌سازی بپردازد.

با این حال وی از درخواست لغو توافق خودداری کرد و تنها گفت بهتر است که بتوان راهی برای بهبود بندهای توافق هسته‌ای و گنجاندن بندهایی در مورد توان موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای در آن، یافت.

وی در مورد تفاوت دولت کنونی با دولت قبلی، گفت: «این احساس در اسرائیل هست که [باراک] اوباما ایران را بخشی از مشکل نمی‌دید، اما بر عکس، به نظر می‌رسد [دونالد] ترامپ ایران را بخشی از مشکل می‌داند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.