قدس آنلاین-جنگل‌های حارث‌آباد در سبزوار و همچنین درختچه های تاغ حاشیه سبزوار این روزها به مامن افرادی تبدیل‌شده که با آتش زدن تاغ زارها علاوه بر گرما بخشیدن به محفل قلیان سراها کیسه‌ای از سرمایه‌های ملی و منابع طبیعی برای خود دوختند

روز های سیاه جنگل های کویر در سایه بی تدبیری

به گزارش قدس آنلاین، مناطق کویری بر خلاف باور مردم که خالی از پوشش گیاهی و ثروت است اما به دلیل وجود درخچه های تاغ این روز ها سفره ای از نعمت برای قاچاقچیان گسترانیده است که دود بی تدبیری در مقابله با این سوداگران به چشم مردم حاشیه کویر می رود.

فروش زغال این روز ها به پای ثابت یکی از اقلام موجود در سوپر مارکت ها تبدیل شده است اما شاید کمتر شخصی از خود می پرسد که این زغال ها چگونه تهیه شده و چه بهایی برای آن پرداخت شده است.

قدیمی های سمنان به خوبی روستایی به نام« کنعان» را در جنوب کویر سمنان به یاد دارند، روستایی که به خاطر نبود تاغ و پیشروی شن های روان، زیر خروارها خاک مدفون شد و از آن روستا تنها یک خاره بر جا مانده است .
حال با حضور قاچاقچیانی که به بهانه تامین معیشت تیشه به ریشه طبیعت می زنند وقوع این حادثه برای دیگر روستاهای سمنان دور از انتظار نیست.

با وجود این که مطابق با قانون حفاظت و بهره ‌برداری از جنگل‌ها و مراتع مصوب ۲۵ مردادماه ۱۳۴۶ صدور هیزم و زغال چوب از کشور ممنوع بوده و هرگونه حمل چوب، زغال و هیزم جنگلی در نقاط مختلف کشور نیز نیازمند اخذ پروانه حمل از دستگاه‌های ذی‌ربط است، اما باز هم قاچاقچیان شبانه و به طور پنهانی به قطع درختان تاغ روی می‌آورند آنها را برای تبدیل به زغال به کوره‌ها می‌فروشند و ظاهرا عزم جدی برای مقابله با آن ها نیست.

طبیعتی که کباب می شود

استان سمنان یکی از مناطقی است که این روز ها به جولانگاه قاچاقچیان زغال تبدیل شده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سمنان  با مهر تایید بر این موضوع می گوید: روزانه بیش از سه تن گونه تاغ از سمنان به استان‌های همجوار قاچاق می‌شود.

علیرضا رهایی با بیان اینکه مهار این موضوع و جلوگیری از غارت ثروت ملی نیازمند همکاری همه اقشار از جمله اصناف، نیروی انتظامی، دستگاه قضائی و مردم است بیان می کند: متاسفانه قاچاقچیان از گذرگاه های گرگان، کالپوش، آزاد شهر و فیروزکوه نسبت به انتقال این چوب ها اقدام می کنند.

وی با اشاره به ارزش تاغ ها ادامه داد: بهره وری درختچه تاغ برای جلوگیری از افزایش ریزگردهای مناطق بیابانی به حداقل هفت سال زمان نیاز دارد اما متاسفانه توسط قاچاقچیان از ریشه درآورده شده و تاغ های سبز را به زغال تبدیل می کنند.

وی با بیان اینکه در ۶۰۰ هزار هکتار از مناطق بیابانی استان سمنان، درختچه تاغ دست‌کاشت شده است و این گونه پوشش گیاهی برای مهار ریزگردها و کاهش بیابان زایی بسیار مؤثر است.ادامه می دهد: متاسفانه سودجویان هر روز از تعداد بسیاری از این نگبانان کویر می کاهند.

تیشه به ریشه طبیعت

به گزارش قدس آنلاین، در شمال شرق ایران نیز وضعیت بهتر از مرکز ایران نیست.

دهه ۱۳۴۰ روند ایجاد جنگل‌های «دست کاشت» در استان خراسان با اعتبارات بسیار زیادی شروع شد که تاغ زارهای حارث‌آباد در شهرستان سبزوار بخشی از این سرمایه و منابع ملی هستند.

تاغ زارهای حارث‌آباد در سبزوار  این روزها نه از سر ناآگاهی بلکه از روی آگاهی زغال می‌شوند تا آوندهای آن‌ها که نویدبخش حیات در کویر است لحظه‌ای محفل قلیان سراها شود و درنهایت روسیاهی را برای ما و نسل آینده بر جای بگذارد.

در حال حاضر ثروت و منابع ملی شهرستان سبزوار در آتش قاچاقچیان زغال می‌سوزد و این ثروت ملی به قیمت هر کیلو ۵ هزار تومان در حال تاراج و حراج است.

جنگل‌های «تاغ» که نقش بسزایی در تثبیت شن‌های روان  داشته و سرشاخه‌های آن‌ها یکی از منابع تغذیه شترها محسوب می‌شود این روز ها حال خوشی ندارند.

۴۰ درصد تاغ زارها تخریب‌شدند

خبر تخریب ۴۰ درصد تاغ زار ها به گفته رئیس اداره منابع طبیعی سبزوار خود حکایتی سوزناک است.

بیش از ۱۰۰ هزار هکتار تاغ زار در منطقه سبزوار در سال‌های ۴۵  کاشته شده که متأسفانه در سال‌های اخیر بیش از ۴۰ درصد این تاغ زارها از بین رفته است.

قاسم آخوندی  تخریب تاغ زارها را خطر بزرگی برای این شهرستان می‌داند و می‌گوید: بیش از ۱۰۰ هزار هکتار تاغ زار در منطقه سبزوار در سال‌های ۴۵  کاشته شده که متأسفانه در سال‌های اخیر بیش از ۴۰ درصد این تاغ زارها از بین رفته است.

وی یکی از مهم‌ترین دلایل تخریب این مناطق را کمبود نیروی حفاظتی می داند و می گوید متأسفانه عمده این نیروها نیز شرکتی هستند.

آخوندی بابیان اینکه در سال گذشته هجمه زیادی از سوی برخی از سودجویان به سمت تاغ زارهای شهرستان صورت گرفت، خاطرنشان کرد: دلیل مهم این عامل افزایش قلیان و باغ سراها بود که سبب اشتغال عده‌ای از افراد به تخریب تاغ زارها و تولید زغال تبدیل شده بود

۱۴ شهید و ۵۰۰ جانباز برای نجات درخت ها

شاید خیلی ها نمی دانند که در راه مبارزه با قاچاق چوب و نجات درخت ها ۱۴ نفر تا به حال شهید شده اند و نزدیک به ۵۰۰ نفر جانباز وجود دارد نه اینکه این مبارزه سهل باشد که به دلیل حساس نبودن مردم و مسوولان به این موضوع شاید تلاش چنین افرادی نادیده گرفته شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.