مشهد- با نزدیک شدن به پایان سال استفاده از خدمات شرکت‌های نظافتی برای تمیزی کاری یا به اصطلاح خانه تکانی در اسفند ماه به اوج خود می‌رسد و البته درست به واسطه این نیاز شرکت‌های فاقد مجوز نیز در این ایام رشد قارچ گونه داشته و با ارایه یک خط تلفن که آن هم عمدتاً اعتباری است به تبلیغ در فضای مجازی یا پخش تراکت درسطح شهربرای فعالیت در این بخش مشغول می‌شوند.

شرکت های نظافتی غیر مجاز جیب تکانی می کنند

فاطمه معتمدی: گرچه بارها متولیان اتحادیه ذی ربط مردم را در استفاده از خدمات شرکت‌های نظافتی دارای مجوز و پروانه کسب ترغیب می‌کنند اما نبود فهرست شرکت‌هایی که به طورقانونی به فعالیت در این حوزه مشغولند در سایت اتحادیه ضعف بزرگی است که با وجود سابقه چندین ساله این اتحادیه، همچنان خودنمایی می‌کنند و البته این مسأله بار تبعات استفاده از خدمات شرکت‌های نظافتی بدون مجوز را متوجه مردم کرده است.

۳۵ شرکت نظافتی دارای مجوز

رئیس اتحادیه صنف تزئینات ساختمانی مشهد اظهار داشت: صنوفی از جمله شرکت‌های نظافتی، نقاشی ساختمان، کاغذ دیواری، موکت و انواع پرده زیرمجموعه اتحادیه صنف تزئینات ساختمانی مشهد قرار دارند.

عبدالله افشاری با بیان اینکه ۳۵ شرکت نظافتی دارای مجوز از اتحادیه است، در خصوص برآورد شمار شرکت‌های نظافتی بدون مجوز در مشهد افزود: شرکت‌های نظافتی غیر مجاز دو گروه هستند؛ دسته اول به صورت خانگی و بدون داشتن مغازه و یا دفتر و صرفاً با یک تلفن اقدام به فعالیت در این بخش می‌کنند.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار ما تصریح کرد:این به اصطلاح شرکت‌ها از طریق آگهی در فضای مجازی و یا با پخش تراکت با درج تنها یک شماره تلفن، اقدام به تبلیغ می‌کنند.

شرکت‌های مقطعی

وی ادامه داد: این شرکت‌های غیر مجاز عمدتاً بدون واحد صنفی، جا و مکان مشخصی برای فعالیت هستند و البته مقطعی و به ویژه در ایام پایانی سال ظهور و بروز دارند که البته متولیان این شرکت را نیروهای خدماتی شرکت‌های دارای مجوز تشکیل می‌دهند که با تبلیغ در تراکت و آگهی نسبت به ارایه خدمات نظافتی به مردم بویژه در اسفند ماه اقدام می‌کنند.

وی در خصوص برخورد با شرکت‌های خانگی نظافتی بدون جا و مکان مشخص و معلوم اضافه کرد:اگر آدرسی از این شرکت‌ها در اختیار و یا شناسایی شود به طور حتم نسبت به پلمب و برخورد با این موارد غیر مجاز اقدام می‌شود.

وی ادامه داد: در کنار گزارش‌های مردمی، تراکت‌های تبلیغی این شرکت‌ها اگر آدرسی داشته باشد، نسبت به مراجعه و برخورد با فعالیت این شرکت‌ها اقدام می‌شود، اما موضوع مهم این است که در اکثر تبلیغات از سوی این شرکت‌ها فقط یک شماره تلفن آن هم اعتباری قید می‌شود که کار شناسایی را سخت‌ترمی‌کند؛ بویژه اینکه در جای ثابتی نیستند.

بازهم نقش مؤثر مردم

وی با اشاره به اینکه فعالیت این قبیل شرکت‌ها تنها در صنف اتحادیه تزئینات ساختمان نیست، گفت: صنوفی مانند لوله بازکنی، قالی شویی، روکش مبل و بسیاری دیگر از رشته‌ها با مشکل فعالیت واحدهای غیرمجاز آن هم به صورت تلفنی مواجه‌اند؛ لذا نقش مردم در این خصوص بسیار مهم است که ضمن مراجعه به شرکت خدماتی مانند نظافتی ساختمان نسبت به داشتن مجوز دار بودن واحد مربوطه مطمئن شوند.

افشاری دسته دوم شرکت‌های غیر مجاز نظافتی را واحدهایی دانست که نسبت به ثبت شرکت اقدام اما مجوز فعالیت را از اتحادیه دریافت نکردند و گفت: این شرکت‌ها در واقع مردم را فریب داده هر چند کارشان نسبت به دسته اول مرتب تر  و دارای جا و مکان مشخص هستند، اما پروانه کسب از اتحادیه را ندارند.

وی با بیان اینکه این واحدها قابل رصدترهستند، خاطر نشان کرد:البته این شرکت‌ها معمولاً در کار نظافتی بخش خصوصی و یا خانگی ورود نمی‌کنند، بلکه بیشتر خدمات نظافتی ادارات و دستگاه‌های دولتی را عهده دارند.

برآورد  ۷۰ شرکت غیر مجاز نظافتی

رئیس اتحادیه صنف تزئینات ساختمان مشهد شمار شرکت‌های نظافتی غیرمجاز در این شهر را بین ۶۰ تا ۷۰ واحد برآورد کرد و افزود: هیچ آدرسی از این شرکت‌ها وجود ندارد و بدون مکان مشخصی هستند و تنها با یک شماره تلفن برای فعالیت در این حوزه تبلیغ می‌کنند.

وی در خصوص اینکه مردم چگونه شرکت نظافتی تقلبی از نوع مجوزدار را شناسایی کنند، گفت:اگر با اتحادیه تماس بگیرند ضمن معرفی شرکت‌های دارای مجوز بسته به نوع کاری که دارند راهنمایی تخصصی نیز ارایه می‌شود تا خدمات مد نظر خود را در بهترین حالت دریافت کنند.

وی در این خصوص که آیا سایتی که بتوان با مراجعه به آن فهرست شرکت‌های نظافتی دارای مجوز را دید وجود دارد، گفت: فهرست اسامی شرکت‌های تحت پوشش اتحادیه فقط در دسترس اعضای اتحادیه قرار دارد.

ورود دیر به هنگام اتحادیه

افشاری در این باره که آیا وقت آن نرسیده که این سایت برای عموم در دسترس باشد، افزود:این ضرورت احساس می‌شود و در خصوص طراحی سایتی به همین منظور اقدام شده است که به نظر می‌رسد تا اوایل اردیبهشت ماه سال آینده تحویل اتحادیه شود و از آن پس عموم مردم می‌توانند با ورود به این سایت اسامی شرکت‌های دارای مجوز را رصد کنند.

دریافت پیش فاکتور

رئیس اتحادیه صنف تزئینات ساختمانی در این خصوص که مردم در استفاده از خدمات شرکت‌های نظافتی به چه مواردی باید توجه کنند، تصریح کرد: اول به تخصص و دوم صلاحیت‌های فردی باید توجه شود که آیا این نیروها اجازه دارند به منازل مردم که در آن افراد زندگی می‌کنند و لوازم وجود دارد برای کار کردن ورود یابند، لذا باید از نیروهای شرکت‌های دارای مجوز که صلاحیت فردی آنان از سوی اداره اماکن و صلاحیت تخصصی آنان توسط اتحادیه رصد و تأیید شده است، استفاده کنند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر حتماً باید مجوز و پروانه کسب را ببینند. و مورد مهم دیگر که باید مورد توجه باشد دریافت پیش فاکتور اولیه از شرکت با لحاظ آیتم‌هایی مانند نوع کارو زمان از شرکت دریافت کنند.

افشاری دستمزد یک روز کارگر نظافتی را برای هشت ساعت بین ۴۰ تا ۴۵ هزار تومان اعلام کرد و گفت: البته در صورتی که کارگر مصالح کاربردی مانند پودر شوینده و اسید و دیگر لوازم مصرفی به همراه داشته باشد، بابت استفاده از این اقلام در کار نظافت باید هزینه جداگانه حساب و پرداخت شود.

 وی اضافه کرد:برخی شرکت‌های خدماتی دارای مجوز اول کار را رصد می‌کنند و سپس بر مبنای آن کار نظافت انجام می‌شود که این بهترین حالت است.

ضرر ۱۲ میلیونی و سرقت

وی با اشاره به تبعات استفاده از خدمات شرکت‌های نظافتی بدون مجوز خاطر نشان کرد: در سال جاری گروهی برای انجام کار پارکت به منزلی رفته بودند که به دلیل نداشتن مجوز و تخصص کافی ضرر ۱۲ میلیون تومانی را متوجه کارفرما کردند و یا اینکه چندی قبل چند نفر به عنوان کارگر تزئینات اما با هدف سرقت به منزلی رفته بودند.

وی با تأکید بر اینکه هر گونه رسیدگی به تخلفات شرکت‌های نظافتی بدون مجوز به دلیل مشخص نبودن جا و مکان بسیار سخت و بعضاً غیرممکن است، یادآورشد:این افراد با خط تلفن اعتباری کار می‌کنند که به محض اتمام خط دیگری گرفته؛ لذا پی‌گیری تخلفات این شرکت‌ها کار سختی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.