استان ها: پس از گذشت حدود ۲ ماه از واگذاری پالایشگاه کرمانشاه به بخش خصوصی، نمایندگان این استان که هنوز موفق به لغو این واگذاری نشدند، با ارسال نامه ای به مقام معظم رهبری خواستار اقدام در این خصوص شدند.

چوب حراج بر پالایشگاه کرمانشاه

به گزارش قدس آنلاین، دی ماه سال جاری واگذاری پالایشگاه کرمانشاه به بخش خصوصی صدای مخالفان و موافقان را درآورد.

واگذاری شتاب زده بود

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه که این عمل را شتاب زده می داند در این رابطه معتقد است: ابتدا باید مشخص شود چه منطقی پشت این واگذاری است، آیا واقعا هدف افزایش کارآیی و بهره‌ وری و همچنین سود ده شدن پالایشگاه بوده و یا هدف از گردن باز کردن پالایشگاه بوده است. باید هدف اصلی از این واگذاری برای مردم و مسئولین محلی کرمانشاه مشخص شود.

کیوان کاشفی شفاف سازی واگذاری را نکته مهم دیگری می داند که باید به آن توجه شود و تصریح می کند: باید اطلاع دقیقی از شیوه واگذاری، تضامینی که برای این واگذاری وجود دارد و حتی آینده نیروی‌های شغلی پالایشگاه در اختیار مردم و مسئولان قرار گیرد.

وی ادامه می دهد: نگرانی که در خصوص واگذاری پالایشگاه وجود دارد این است که اگر پالایشگاه کرمانشاه بعد از این همه سال آنقدر ضرر داده که مجبور به فروش آن شدیم، پس دیگر پالایشگاهی مانند آناهیتا که مردم بیش از ۱۰ سال منتظر آن هستند توجیه نخواهد داشت و توجیه پالایشگاه آناهیتا نیز به خطر می افتد.

واگذاری قانونی بود

اما مشاور مدیرکل سازمان خصوصی سازی این واگذاری را کاملا قانونی و در کمال صحت و شفافیت می داند و می گوید: اگر گفته می شود که این شرکت زیان‌ ده بوده، ربطی به خریدار جدید ندارد و نباید در اظهارنظرها تعجیل کرد بلکه باید منتظر ماند تا خریدار وارد کار شود سپس قضاوت کنیم.

سیدجعفر سبحانی درباره انتقاد از پایین بودن قیمت واگذاری شرکت پالایش نفت کرمانشاه اظهار می کند: قیمت گذاری سهام این شرکت مانند سایر واگذاری ها بر مبنای نظر کارشناس های رسمی دادگستری بوده که شامل کارشناس زمین، ماشین آلات و... بوده است.

به گفته او «قیمت تعیین شده توسط کارشناس ها در هیات عامل بررسی و با حضور مدیران شرکت چکش کاری و در نهایت در هیات واگذاری متشکل از وزیر دادگستری، وزیر اقتصاد، رییس اتاق تعاون و اتاق بازرگانی و... با نظارت نمایندگان مجلس تایید می شود».

سبحانی توضیح داد که به موجب قانون تا پنج سال نظارت بر شرکت واگذار شده به عهده سازمان خصوصی سازی است و هرگونه درخواست تسهیلات، افزایش سرمایه، تغییرات ثبتی و هر اقدام دیگری باید با مجوز سازمان خصوصی سازی باشد و خریدار به حفظ وضعیت اشتغال شرکت متعهد است.

واگذاری‌ متوقف نشود، وزیر نفت را استیضاح می کنیم

عضو کمیسیون انرژی مجلس از واگذاری زمین پالایشگاه کرمانشاه زیر قیمت و به صورت قسطی به افرادی خاص در بدنه وزارت نفت، خبر می دهد.

هدایت الله خادمی می افزاید: کارشناسان قیمت پالایشگاه کرمانشاه را طی دو الی سه سال گذشته هزار و صد میلیارد تومان برآورد کرده بودند، این در حالی است که این پالایشگاه در حال حاضر قرار است با ۲۱۰ میلیارد تومان به فروش برسد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح می کند: مطلعیم براساس رقم فروش این پالایشگاه در مرحله اول ۲۱ میلیارد تومان اخذ خواهد شد و مابقی مبلغ فوق به صورت قسطی پرداخت می شود.

خادمی تاکید می کند: معتقدم این پالایشگاه اگر بدین نحوی واگذاری شود این پروژه متوقف و تعطیل خواهد شد و صاحبان جدید این پالایشگاه اقدام به فروش آهن الات آن خواهند کرد.

وی ادامه می دهد: زمین پالایشگاه کرمانشاه چند ده هزار هکتار است که اگر صاحب جدید آن این زمین را که گفته می شود متری ۲ تا ۴ میلیون است به فروش برساند، مبلغی بیش از خرید این پالایشگاه نصیب وی خواهد شد.

این نماینده مجلس می گوید: قطعا این موضوع را در قالب طرح سوال، استیضاح وزیر و تذکر در مجلس پیگیری خواهیم کرد.

ارسال نامه به مقام معظم رهبری

وقتی اعتراض های نمایندگان استان کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی نسبت به واگذاری پالایشگاه این استان به جایی نرسید با ارسال نامه ای به مقام معظم رهبری خواستار ورود ایشان و لغو این اقدام شدند.

 متن این نامه به شرح زیر است:

با تحیات الهی و ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) و آرزوی صحت و سلامت برای حضرتعالی، درخصوص واگذاری خلاف قاعده و مشکوک پالایشگاه نفت کرمانشاه به بخش خصوصی توسط سازمان خصوصی سازی نظر مبارک رهبر عظیم الشأن را به موارد زیر و دلایل برای عدم واگذاری معطوف می داریم:

۱) ۹۰ هکتار زمین پالایشگاه وقفی می باشد که سازمان خصوصی سازی بدون کسب مجوز از اداره کل اوقاف مبادرت به واگذاری آن نموده است که حدود ۴۲ هکتار زمین مذکور کاربری مسکونی می باشد.

۲) پالایشگاه بزرگ کرمانشاه دومین پالایشگاه کشور بعد از پالایشگاه آبادان است که در سال ۱۳۹۳ به مبلغ ۱۱۰۰ میلیارد تومان قیمت گذاری و در سال ۱۳۹۵ به مبلغ ۱۷۹ میلیارد تومان قیمت گذاری شده اما به ۲۱۰ میلیارد تومان به بخش خصوصی فروخته شده است.

۳) مبلغ بسیار ناچیز و واگذاری به یک سوم قیمت کارشناسی

۴) عدم اهلیت خریدار با توجه به سوابق بدهی ایشان به بانک‌ها و عدم سابقه مدیریت یا سهامداری در پالایشگاه‌های کشور و عدم قیمت‌گذاری صدها قلم از اموال منقول و غیرمنقول پالایشگاه

۵) در مصوبه و مجوز تأسیس پالایشگاه آناهیتای کرمانشاه، بر اساس مصوبه دولت محترم سهمیه نفت پالایشگاه فعلی بایستی در اختیار پالایشگاه آناهیتا قرار گیرد.

۶) واگذاری پالایشگاه باعث اعتراضات گسترده مردم، نمایندگان محترم حضرتعالی در استان و مجمع نمایندگان استان کرمانشاه قرار گرفت، چرا که با توجه به رتبه اول بیکاری استان کرمانشاه در سطح کشور قطعا این واگذاری باعث تشدی بیکاری و سرگردانی کارکنان و کارگران پالایشگاه در آینده نزدیک می گردد.

لذا با عنایت به عرایض فوق الذکر از محضرتان استدعای عاجزانه داریم امر فرمایید نسبت به توقف واگذاری پالایشگاه کرمانشاه به بخش خصوصی اقدام عاجل به عمل آورند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.