ارومیه- کارگران کوره های آجرپزی حدفصل «بوکان» و شهر«سیمینه» استان آذربایجان غربی همه ساله در زمان فعالیت با مشکلات فراوانی ازجمله نامناسب بودن شرایط محیط کار و نبود امکانات بهداشتی روبرو هستند.

سایه رنج بر سر کارگران کوره های آجر پزی«بوکان»

علیرضا لعل اکبری: در فصل کار کوره های آجرپزی جمعیتی زیادی از شهرهایی همچون بوکان، سقز، بانه، سردشت، سیمینه و روستاهای اطراف این شهرها به همراه خانواده هایشان برای کار به این مراکز مراجعه می کنند.

همه ساله متولیان بهداشتی و مسوولان این استان با مهاجرت کارگران به این منطقه

جلسات بسیاری را برای حل و فصل مشکلات آن ها برگزار می کنند و کوره تصمیمات داغ می شود اما با رفتن جمع کثیری از این کارگران رسیدگی به وعده های داده شده همانند کوره های خاموش به دست فراموشی سپرده می شود.

سکونت در محل های غیربهداشتی

این کارگران در اطراف این کوره ها چندین ماه در شرایط نامناسب و غیربهداشتی بناچار سکونت می کنند و وضعیت نامناسب زندگی در این مکانها نگرانی هایی را بوجود آورده است.

مشکل نبود آب آشامیدنی بهداشتی، مشکل دفع زباله، نامناسب بودن سرویس های بهداشتی، مسکن نامناسب، گندآب های ایجاد شده در اطراف این کوره های آجرپزی ازجمله این مشکلات است که امنیت و سلامت خانواده ها به خصوص کودکان را تهدید می کند.

طبق آمارهای رسمی در فصل کار امسال حدود ۹۰۰ نفر در این کوره ها مشغول کار شدند اما پیش بینی شده که آمار شاغلان بیش از این تعداد باشد.

جلسه ای برای مشکلات

با این حال شهریورماه امسال جلسه ای با هدف بررسی مشکلات کوره های آجر پزی با با حضور نمایندگان اداره کار و امور اجتماعی، صنعت و معدن، جهاد کشاورزی، محیط زیست و مرکز بهداشت در محل دفتر سرپرست مرکز بهداشت بوکان برگزار شد.

مراکز و محل های اسکان کارگران با مشکلات نبود امکانات بهداشتی، وضعیت نامناسب کاری به لحاظ بهداشت محیط و بهداشت کار مواجه هستندشرکت کنندگان در این جلسه با تشکیل اتحادیه، اضافه شدن مرکز بهداشت در استعلام به هنگام اخذ مجوز، تشکیل جلسه با متصدیان کوره های آجر پزی با محوریت اداره صنعت و معدن و تجارت، تخلیه آبها، پرکردن کانال ها، تأسیس خانه بهداشت کارگری و احداث شهربازی برای کودکان موافقت کردند اما به نظر می رسد با گذشت چندین ماه از برپایی آن وضعیت این مناطق تغییر چشمگیری نداشته است.

تصمیماتی که عملی نشد

در همین زمینه کارشناس بهداشت حرفه ای مرکز بهداشت بوکان در گفت و گو با خبرنگار ما می گوید: در این جلسه راهکارهایی برای بهبود وضعیت کارگران و ساکنان مجاور کوره های آجرپزی بوکان بیان شد اما این بدلیل فصلی بودن کار آجرپزها و سردی هوا به مرحله اجرا در نیامده است.

محمد امینیان می افزاید: عمده مشکلات منطقه به جمعیت کارگری ساکن در اطراف کوره ها بر می گردد که آنان به لحاظ بهداشتی در شرایط خوبی نیستند.

اخطارهایی برای بی بضاعتان

وی اظهار می دارد: اخطارهایی به ساکنان برای بهبود وضعیت بهداشتی منازلشان داده شده ولی بدلیل اینکه توان مالی ندارند، با همان وضعیت زندگی می کنند.

وی به برگزاری جلسه ای با متصدیان کوره های آجرپزی اشاره می کند و می گوید: در این جلسه قول هایی برای بهبود شرایط از سوی آنها با شروع فصل کار داده شد اما در حال حاضر کوره ها تعطیل است.

گوشزد کردن کمبودها

در همین حال یکی از اعضای شورای شهر بوکان در گفت و گو با خبرنگار ما می گوید: عمده مشکلات این منطقه در فصل کار کوره ها  یعنی اوایل سال تا فصل پاییز بروز پیدا می کند.

قانع قرنی به آمار کوره های منطقه اشاره می کند و می گوید:  عمده کوره ها در شمال غربی شهر بوکان مستقر هستند که حدود ۶۰ کوره است و از این تعداد حدود ۳۷ کوره در حوزه استحفاظی شهرستان بوکان هستند.

عضو شورای شهر بوکان تصریح می کند: این مراکز و محل های اسکان کارگران با مشکلات نبود امکانات بهداشتی، وضعیت نامناسب کاری به لحاظ بهداشت محیط و بهداشت کار مواجه هستند.

وی می افزاید: سال گذشته کارشناسان شبکه بهداشت بازدیدهای از این مناطق انجام دادند و رعایت نکات ضروری بهداشتی و نواقص موجود را با متصدیان کوره ها گوشزد کردند.

خانه هایی که به متروکه تبدیل می شود

قرنی اظهار می دارد: تعدادی از متصدیان اقدامهایی را برای به فراهم کردن امکانات ضروری بهداشت و برطرف کردن نواقص انجام دادند اما کافی نیست.

 این عضو شورای شهر بوکان خاطرنشان می کند: بعد از اتمام فصل کار و تعطیلی کوره  محلهای سکونت کارگران به حال خود رها شده و تبدیل به متروکه می شوند.

برخورد با خاطیان

وی به جلسه آخر این هفته اشاره می کند و می گوید: چهارشنبه هفته جاری جلسه ای با حضور مسوولان شبکه بهداشت و اداره کار و اعضای شورای شهر بوکان با  صاحبان کوره های آجر پزی برای رفع مشکلات برپا می شود.

قرنی تصریح می کند: در صورت رفع نشدن نواقص و مشکلات کارگران از سوی متصدیان کوره ها، با آنان برخورد می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.