سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان گفت برخی کشورهای غربی اجازه غنی سازی ندارند اما ما در اکتشاف، تبدیل اورانیوم، غنی سازی مشکلی نداریم.

کمالوندی: در اکتشاف، تبدیل و غنی سازی اورانیوم مشکلی نداریم

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، کنفرانس ملی اقتصاد مقاومتی و برجام عصر امروز شنبه با حضور مقامات سازمان انرژی اتمی در مرکز مطالعات وزارت امور خارجه برگزار شد.

بهروز کمالوندی معاون امور بین الملل و سخنگوی سازمان انرژی اتمی در این نشست با بیان اینکه صنعت هسته ای صنعتی نیست که یک کشور با امکانات خود به سطوح عالی برسد و اگر در انزوا باشد محکوم است که در سطح معینی بماند، اظهار داشت: در حوزه نیروگاهی از مدتها قبل وارد ان شده ایم و الان در وضعیتی هستیم که شروع به راه رفتن کرده ایم اگرچه مدت زیادی متوقف بوده ایم. الان یک نیروگاه فعال داریم و دو نیروگاه قرار داد بسته شده و طی ٩ سال اینده از 100 هزار مگاوات برق باید تولید کنیم که بر اساس قیمت برق درصد برق هسته ای تعیین خواهد شد.

وی افزود برجام راه بسته در زمینه تامین و تجهیز را باز کرده است.

سخنگوی سازمان انرژی با اشاره به حوزه چرخه سوخت که بجز جمهوری اسلامی سایر کشورها با اهداف نظامی وارد شده اند، گفت: شاید این موضوع هم درباره ایران برای آنها سوال برانگیز بود.

کمالوندی ادامه داد: باشگاه اعضای دارنده تامین کننده تجهیزات هسته ای باشگاهی هست که عضو نمی‌پذیرد و لی برای ایران که عضو نیست هم چارچوبهایی تعیین کرده اند. مثلا اینکه نمیتواند به هرکسی آب سنگین بفروشد. برخی کشورهای غربی اجازه غنی سازی ندارند اما ما در اکتشاف، تبدیل اورانیوم، غنی سازی  مشکلی نداریم. از این مرحله به بعد که تامین سوخت است مشکلاتی داریم. در حوزه تامین سوخت نیازمند تجهیزات و امکانات هستیم که در این زمینه در حوزه بالانیستیم.

کمالوندی با اشاره به سفر خود به روسیه و امضای نقشه راه ٥ ساله برای سوخت اجزای سوخت و ٥ ساله بعدی تولید سوخت گفت: این روند در کشورهای دیگر 20 ساله است. در برجام قید شده اگر تولید سوخت ما استاندارد بین المللی داشته باشد از ذخیره 300 کیلو معاف خواهد شد.

معاون رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: ما در حال ساخت ماشین های ٢٤ سو هستیم که مسیر خوبی است. بازفراوری که مربوط به تولید مولیپلن هست مستثنی هستیم.

وی درباره تولید آب سنگین هم که در حال تولید و فروش است گفت: صحبت آمریکایی‌ها که یکی از بهترین آب سنگینهای دنیاست باعث شده تا کشورهای دیگر نیز خواهان آن شده اند.

کمالوندی افزود: درباره شفافیت ما پادمان پرورتکل الحاقی را پذیرفته ایم و برخی تعهداتمان برای ٢٥ سال شامل بازرسی از معادن به کارخانه است و نه بیشتر از آن.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: برخی قوانین و قواعد در دنیا تعریف شده مثل یاتا و کشوری مثل ایران که متوسط به بالا هست نمی‌تواند بگوید این قوانین را قبول ندارد ولی می‌تواند در آنها وارد شده و مواردی را که درست نمی‌داند اصلاح کند.

فتوره چیان معاون شرکت تولید و توسعه در کنفرانس ملی اقتصاد مقاومتی و برجام که امروز در تهران برگزار شد با بیان اینکه امروزه تکنولوژی هسته ای برای تولید برق یک گزینه مطرح است زیرا اقتصاد برقی را به همراه دارد و آلایندگی آن نیز کم است، گفت: امروز استفاده از نیروگاه‌های هسته ای برای تولید برق مطرح است و الان ١١ درصد صنعت برق دنیا از انرژی هسته ای است.

وی افزود: در سال 2025 به 500 راکتور هسته ای در دنیا خواهیم رسید.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.