یزد - مدیرکل منابع طبیعی استان یزد گفت: در ۱۵ سال گذشته، استان یزد۱۳سال متوالی را با خشکسالی مواجه بوده و این خشکسالی ها تأثیرات نامطلوبی را بر مراتع طبیعی استان داشته است.

مراتع طبیعی استان یزد تحت تاثیر خشکسالی ۱۳ساله است

به گزارش قدس آنلاین،  محمدرضا آخوندی عصر شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه استان اظهارداشت: فقر مراتع، جمعیت دامی استان یزد را به شدت کاهش داده و۵۰۰ هزار واحد دامی پروانه برداشت از مراتع را دارند اما فقر مراتع فشار بسیاری بر دام‌ها وارد کرده است.

وی افزود: یزد با هفت و سه دهم میلیون هکتار مساحت دارد که دو و سه دهم میلیون هکتار آن اراضی بیابانی و نزدیک به ۱۳۰ هزار هکتار جنگل‌های طبیعی و دست‌کاشت است.

وی با بیان اینکه  حفظ، احیا، توسعه و بهره‌برداری اصولی از عرصه‌های منابع ملی هدف اصلی و کلیدی این سازمان است افزود: ۸۷ درصد از اراضی کشور ایران را انفال تشکیل می‌دهند که متولی آن سازمان جنگل‌ها و منابع طبیعی است.

آخوندی تصریح کرد: ۹۰۰ هکتار از اراضی منابع طبیعی استان یزد خلع ید شد که ۵۲۶ هکتار از این میزان مربوط به پرونده‌های خلع ید و بیش از ۴۰۰ هکتار مربوط به پرونده‌های قلع و قمع بوده است.

وی درمورد برنامه های هفته منابع طبیعی در استا ن گفت: نشست شورای حفاظت استان به میزبانی اداره کل منابع طبیعی استان، همایش بزرگداشت روز ملی درختکاری، کشت نهال در منطقه دهکده مقاومت یزد با همکاری بسیج سازندگی، نشست با اصحاب رسانه از مهمترین برنامه‌های این هفته است.

مدیر کل منابع طبیعی یزد افزود: از ۲۳ بهمن کار توزیع نهال در سطح استان آغاز شده و به مدت یک ماه ادامه خواهد داشت و در طول این مدت مردم به صورت رایگان یا با پرداخت وجه، نهال دریافت می‌کنند در سالجاری بیش از ۳۰۰ هزار اصله نهال به صورت رایگان و نقدی در بین اقشار مختلف مردم یزد توزیع شده  واین نهال‌ها شامل کاج، سرو، سنجد معمولی، سنجد تلخ، اقاقیا می باشد .

مدیرکل منابع طبیعی استان یزد گفت: کار کاشت نهال به مناسبت هفته منابع طبیعی، فردا ۱۵ اسفندماه به مناسبت روز درختکاری در محدوده امامزاده سلطان با حضور مسؤولان استان یزد آغاز خواهد شد.

وی خاطرنشان ساخت: از کل اراضی بیابانی استان یزد، ۱۳ کانون بحران با مساحت حدود ۵۳۰ هزار هکتار داریم که ۱۸۰ هکتار آن کانون بحرانی حاد و منشا داخلی داردو ۱۸۰ هزار هکتار از این کانون بحران اولویت اول اجرایی دارد و ۳۰۵ هزار هکتار دیگر نیز اولویت اجرایی دوم دارد.

آخوندی به طرح های شاخص منابع طبیعی استان تصریح کرد: پروژه منارید در شهرستان بهاباد اجراشده و پروژه ترسیب‌کربن هم در بخش بهمن شهرستان ابرکوه برگزار شده و همچنین پروژه آبخیزداری در شهرستان اشکذر با ۴۱ هکتار وسعت انجام شده و اجرای این طرح‌ها زمینه تغییر نگاه مسئولان به حفاظت بیشتر منابع طبیعی را فراهم کرده است.

وی تصریح کرد: برای حفاظت از منابع طبیعی به همکاری همه دستگاهها نیازداریم  ودر این خصوص  با همکاری فرماندار شهرستان خاتم، موفق شدیم که پروژه ترسیب کربن را از شهرستان ابرکوه به این شهرستان خاتم هم انتقال بدهیم.

وی با اشاره به پرونده‌های تشکیل شده در محاکم قضایی افزود: ۹۹۸ پرونده در دستگاه قضایی استان یزد تشکیل شده که از این تعداد ۵۲۶ هکتار مربوط به پرونده‌های خلع یزد و بیش از ۴۰۰ هکتار نیز مربوط به پرونده‌های قلع و قمع بوده و ارزش ریالی این اراضی خلع ید شده ۴۲۰ میلیارد ریال می باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.