اقدامات بسیار ارزشمندی در دوران تصدی ایشان در آستان قدس انجام شد، برای نمونه؛ بازسازی تمام‌عیار حرم مطهر و اطراف آن، توسعۀ روضه منوره، احداث صحن جمهوری، صحن جامع رضوی، صحن قدس و رواق‌های دارالولایه، دارالهدایه، دارالرحمه، دارالحکمه، احداث زیرگذر اطراف حرم بود

میز و سِمت نزد مرحوم طبسی بی‌ارزش بود

قدس آنلاین - آیت‌الله ابراهیم امینی امام‌جمعۀ قم، عضو مجلس خبرگان رهبری و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است. بهمن ۵۷ به‌واسطۀ انتصاب مرحوم واعظ طبسی به تولیت آستان قدس رضوی با ایشان آشنا شده بود و بعد از آن هرگاه به بارگاه رضوی مشرف می‌شد با مرحوم واعظ که در مجلس خبرگان نیز معمولاً کنار هم می‌نشستند دیدار می‌کرد. آیت‌الله امینی می‌گوید در این دیدارها نیز مرحوم واعظ طبسی برای ایشان کنار خود صندلی می‌گذاشتند و این را به بی‌ارزش دانستن میز و سِمت برای تولیت سابق آستان قدس رضوی تعبیر می‌کنند. متن پیش رو دیدگاه شخصی آیت‌الله ابراهیم امینی نسبت به مرحوم واعظ طبسی است.

اولین آشنایی بنده با مرحوم آیت‌الله واعظ طبسی مربوط می‌شود به سال ۱۳۵۷ که هم‌زمان بود با انتصاب ایشان به سرپرستی آستان قدس رضوی. فکر می‌کنم ۲۵ بهمن‌ماه سال ۵۷ بود و بنا به سابقه‌ای که ایشان در مبارزات قبل از انقلاب داشتند و توانمندی‌هایی که در پیروزی انقلاب از خود در مشهد نشان دادند، حضرت امام (ره) تولیت آستان قدس رضوی را به ایشان واگذار نمودند.

از آنجایی که تولیت آستان قدس رضوی از جنبه‌های مختلف دینی، فرهنگی و اقتصادی، مسئلۀ مهمی بود، حضرت امام (ره) می‌بایست فردی مطمئن و قابل اعتمادی را در این سمت منصوب می‌کردند؛ و این اتفاق هم افتاد، ایشان ظاهراً فردی مطمئن برای این مسئولیت بود و اگر به متن حکم حضرت امام (ره) دقت شود چند جمله قابل توجه است و نشان از جایگاه آیت‌الله واعظ طبسی نزد حضرت امام خمینی دارد.

«جناب آقای مستطاب حجت‌الاسلام جناب آقای عباس واعظ طبسی (دامت افاضاته)

نظر به سابقه‌ای که جناب‌عالی در ادارۀ امور آستان مقدس حضرت ثامن‌الائمه (صلوات الله و سلامه علیه و علی آبائه الطاهرین) دارید و اعتمادی که در این باره به جناب‌عالی می‌باشد، به سمت تولیت آن آستانۀ مقدسه منصوب می‌شوید تا با کمال جدیت و به طور دقیق از متعلقات آنجا خصوصاً کتابخانه و خزینه و محتویات ضریح مقدس و موقوفات و سایر متعلقات آن آستان مقدس محافظت کامل را بفرمایید و از حیف‌ومیل و ضیاع اموال جلوگیری نمایید؛ و حضرات خدام محترم با جناب‌عالی در این امر لازم تشریک‌مساعی خواهند نمود؛ و آنچه لازم به تذکر است این مطلب می‌باشد که هیچ‌یک از نهادهای جمهوری اسلامی مانند جهاد سازندگی و همچنین وزارت ارشاد ملی و یا اشخاص عادی حق دخالت در موقوفات و سایر متعلقات آستان قدس را ندارد.»

این اطمینان و اعتماد به توانایی‌ها و امانت‌داری آیت‌الله طبسی در زمان رهبری فعلی نیز ظاهراً بیش از پیش ادامه داشت؛ چراکه حکم مسئولیت و تولیت آستان مقدس حضرت رضا (علیه‌السلام) برای ایشان همچنان از طرف مقام معظم رهبری تمدید و تأیید شده. البته ایشان از مدت‌های دور با مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ارتباط بسیار نزدیک و دوستی دیرینه‌ای داشتند و این امر طبیعی و دور از ذهن نبود.

میز و سِمت نزد مرحوم طبسی بی‌ارزش بود

در طول این سال‌ها من هر بار که به مشهد مشرف می‌شدم، همیشه ایشان به استقبال من می‌آمدند و با ایشان ملاقات می‌کردم و این نشانه تواضع و فروتنی ایشان بود. به دفتر ایشان در مشهد که می‌رفتیم، یک صندلی کنار صندلی خودشان برای من قرار می‌داد و لذا میز و سِمت برای ایشان ظاهراً ارزشی نداشت.

ادب خادمان آستان متأثر از ادب خاص مرحوم طبسی

ادب و احترام تقریباً در شخصیت اکثر بزرگان و علما وجود دارد؛ اما ادب در شخصیت ایشان یک ویژگی مشخص‌تر و بارز بود و من همیشه ادب و متانت ایشان را تحسین می‌کردم. ادب و احترام ایشان در رفتار خادمان آستان مقدس با زائرین هم مؤثر واقع شده بود؛ و لذا برخورد و رفتار خادمین حرم حضرت رضا (علیه‌السلام) به‌صورت محسوسی با سایر حرمین شریف در ایران متفاوت است.

بصیرت سیاسی و انصاف قضاوت در عین انقلابیگری

ایشان از سال‌ها پیش عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بودند و اتفاقاً اکثر مواقع کنار من در جلسات می‌نشستند. از مرحوم طبسی خاطرات بسیار زیادی دارم که به دلیل محرمانه بودن آن‌ها قادر به بیان نیستم، ولی ایشان به‌طورکلی در جلسات صحن مجمع بسیار کم‌حرف، زیرک و گزیده‌گو بودند. البته در حاشیۀ جلسات مجمع معمولاً با ایشان در خصوص مسائل روز و مهم کشور گفت‌وگو می‌کردم و ایشان هم نظرات خاص و جالبی نسبت به اتفاقات و افراد داشتند. به نظر من ایشان نسبت به مسائل سیاسی، بصیرت و دقت و تشخیص خوب و زیرکانه‌ای داشتند و در عین انقلابیگری، همیشه مواضع میانه‌رو و در قضاوت‌ها منصف بودند. این‌طور که من اطلاع دارم، ایشان در برهه‌های مختلف کشور برای مقام معظم رهبری، سنگ صبور و مشاور خوبی بودند.

قطب فرهنگی شیعه در جهان اسلام مرهون زحمات آیت‌الله طبسی

اقدامات بسیار ارزشمندی در دوران تصدی ایشان در آستان قدس انجام شد، برای نمونه؛ بازسازی تمام‌عیار حرم مطهر و اطراف آن، توسعۀ روضه منوره، احداث صحن جمهوری، صحن جامع رضوی، صحن قدس و رواق‌های دارالولایه، دارالهدایه، دارالرحمه، دارالحکمه، احداث زیرگذر اطراف حرم بود.

همچنین ایشان اقدامات فرهنگی و علمی مؤثر و ماندگاری نیز در مشهد انجام دادند، برای نمونه؛ احداث ساختمان جدید کتابخانۀ مرکزی حرم، مرکز اسناد و دانشگاه علوم اسلامی رضوی، دانشگاه امام رضا (علیه‌السلام)، بنیاد پژوهش‌های اسلامی، احداث بنیاد فرهنگی رضوی، احداث مؤسسۀ فرهنگی قدس، احداث مرکز آفرینش‌های هنری و توسعۀ موزه‌ها و ورزشگاه‌ها و...

شما اگر به سایر آستان‌های حرمین شریف نگاه کنید، کمتر این‌گونه توسعه را می‌توانید پیدا کنید و این نشان از فکر آینده‌نگر و بسیط ایشان بود. البته همۀ این‌ها باقیات الصالحاتی برای ایشان است و انشاالله خداوند از آن مرحوم قبول بفرماید.

از طرفی در امور اجرایی و امور مربوط به خدام و تکریم زائرین تا آنجا که من اطلاع دارم و مشاهده می‌کردم نیز به نحو احسن انجام می‌شد، به‌ گونه‌ای که خدمات ارائه‌شده از سوی آستان قدس به زائرین در بین سایر مراکز زیارتی بی‌نظیر بود.

ایشان در توسعه و تحول خود استان خراسان نیز سهم مؤثری داشت و واقعاً امروز مشهد به‌عنوان یک قطب فرهنگی شیعه در جهان اسلام مطرح است و بخش زیادی از این جایگاه مرهون زحمات آیت‌الله واعظ طبسی است.

* این مطلب در ویژه نامه «یار صادق انقلاب» به چاپ رسیده که به مناسبت نخستین سالگرد ارتحال آیت الله واعظ طبسی توسط روزنامه قدس منتشر شده است.

*جهت دریافت ویژه نامه اینجا کلیک کنید

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.