۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۵
کد خبر: 510043

«تهران و مسکو روابط خود را نه بر اساس مفهوم انتزاعی برادری، بلکه بر اساس اهداف میان مدت و بلندمدتشان پیگیری می کنند؛ به همین علت است که روسیه برای بهبود روابط خود با آمریکا در دوره ترامپ، روابط خود با ایران را تخریب نخواهد کرد.»

المانیتور: تهران و مسکو برادر نیستند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از جام نیـوز، پایگاه آمریکایی المانیتور (Almonitor) با انتشار گزارشی تحت عنوان "چرا ایران به عنوان یک ابزار چانه زنی میان روسیه و آمریکا استفاده نخواهد شد" به بررسی روابط ایران و روسیه در دوران ریاست جمهوری ترامپ پرداخت.

در بخش هایی از این گزارش آمده است:

«تا کنون گمانه زنی های زیادی در رابطه با تلاش احتمالی دونالد ترامپ برای ایجاد شکاف میان مسکو و تهران مطرح شده است. اما به نظر می رسد که این ایده، ایده ای ناقص است.

اینکه بگوییم آمریکا، پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ، پیشنهاد بهبود روابط با روسیه را مطرح کرده و از مسکو خواسته است که در قبال لغو برخی تحریم های آمریکا، انگشت اتهام به سوی ایران دراز کرده و تهران را سرزنش نماید، یک جمع بندی زودهنگام و بی موقع است.

 از سوی دیگر، این تئوری که مسکو شدیدا به ایران محتاج است و مجبور به ادامه همکاری استراتژیک با تهران است نیز امری ثابت نشده است. این دو ایده که در نقطه مقابل یکدیگر قرار دارند، کاملا غیرطبیعی به نظر می رسند.

تعاملات مسکو و تهران در جریان جنگ داخلی سوریه، به خوبی روابط مستحکم روسیه و ایران در همکاری های راهبردی نظامی-امنیتی را به نمایش گذاشت؛ هرچند شاید نتوان همکاری دو کشور را موکدا راهبردی توصیف نماییم.

همانطور که برخی رسانه ها تحلیل کرده اند، همکاری روسیه و آمریکا در مبارزه با داعش، در واقع می تواند موضع ایران در خاورمیانه را تقویت نماید؛ هرچند شیرین کاری های اخیر ترامپ از جمله ادعای اینکه "کریمه" باید به اوکراین بازگردد، از اشتیاق روسیه نسبت به همکاری با آمریکا کاسته است.

 به هر حال باید گفت حتی اگر آمریکا تلاش کند که در روابط ایران و روسیه مداخله نماید، تهران و مسکو آنقدر منافع مشترک دارند که روابطشان مستحکم باقی بماند.

تهران و مسکو روابط خود را نه بر اساس مفهوم انتزاعی برادری، بلکه بر اساس اهداف میان مدت و بلندمدتشان پیگیری می کنند؛ به همین علت است که روسیه برای بهبود روابط خود با آمریکا در دوره ترامپ، روابط خود با ایران را تخریب نخواهد کرد.»
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.