بروجرد- ابتدای سال ۱۳۹۵ تعداد ۴۸۳ کارگر نساجی بروجرد به دلیل نبود سرمایه در گردش و رکود اقتصادی بازار از کار اخراج شدند و هر چند مقرر شد تا با دریافت تسهیلات این کارگران بر سر کار خود حاضر شوند اما واقعیت اینست که سال ۹۵ به پایان رسید وعده مسوولان به سرانجام نرسید.

صنعت نساجی«بروجرد» کلاف سردر گم

به گزارش قدس آنلاین، کارخانه نساجی بروجرد یکی از بزرگترین شرکت های نساجی کشور است که دارای سالن های تولید ریسندگی، بافندگی، رنگرزی، واحدهای کنترل متراژ خام و تکمیل و بسته بندی است.

نساجی بروجرد تولید کننده نخ و پارچه خام و تکمیل شده در انواع پنبه ای و پلی استر و پلی استر ویسکوز و پلی استر پنبه در قالب پارچه های ملافه ای، پرده ای، لباسی وغیره براساس نیاز بازاراست.

از ابتدای سال جاری نساجی بروجرد به علت نداشتن نقدینگی و سرمایه در گردش برای تهیه مواد خام مصرفی خود با مشکلات بسیاری روبرو شد که در نهایت اقدام به لغو قرارداد تعداد ۴۸۳ نفر از کارگران خود کرد.

این کارگران که به بهانه نوسازی ماشین آلات وادار به ترک کار شدند پس از اعتراضات گسترده به آن ها وعده داده شد تا پس از دریافت تسهیلات باری دیگر امکان حضور و اشتغال ن ها در این صنعت فراهم خواهد شد.

هر چند که مقرر بود تعداد ۴۸۳ کارگر اخراج شده تا قبل از پایان سال به کار خود بازگردند اما متاسفانه تاکنون فقط ۵۳ نفر از این کارگران بازگشت به کار شدند و با وجود اینکه سال ۹۵ به پایان رسید اما وعده های مسوولان به سرانجام نرسید .
 

بازگشت کارگران در گرو پرداخت تسهیلات بانکی

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بروجرد بازگشت به کار کارگران نساجی بروجرد را در گرو تسهیل در پرداخت تسهیلات بانکی می داند.

هر چند که مقرر بود تعداد ۴۸۳ کارگر اخراج شده تا قبل از پایان سال به کار خود بازگردند اما متاسفانه تاکنون فقط ۵۳ نفر از این کارگران بازگشت به کار شدند و با وجود اینکه سال ۹۵ به پایان رسید اما وعده های مسوولان به سرانجام نرسیدکامران فرشید می گوید: وی نساجی بروجرد با مشکل کمبود سرمایه در گردش دست و پنجه نرم می کند و اگر بانک ملی در پرداخت تسهیلات به این شرکت موانع موجود را کم کند کارگران نیز بازگشت به کار خواهند شد.

مدیران کارخانجات نساجی بروجرد قول مساعد داده اند در صورت دریافت تسهیلات همه کارگران اخراج شده را بازگشت به کار کنند و نساجی بروجرد با ظرفیت کامل تولید خود را ادامه دهد.

وی اظهار داشت: کارخانجات نساجی بروجرد یکی از بزرگترین تولید کننده گان نخ و پارچه در کشور است که بیش از یکهزار نفر کارگر در آن مشغول به کار بودند.

وی اضافه کرد: نساجی بروجرد هم اکنون به صورت نیمه فعال و با کمتر از ۵۰ درصد ظرفیت فعالیت می کند.
 

زور استاندار هم به بانک ها نرسید

با وجود اینکه هوشنگ بازوند استاندار لرستان آبان ماه امسال از تصویب تسهیلات ۵۰۰ میلیارد ریالی برای رفع مشکل کارخانه نساجی بروجرد و ابلاغ  به بانک ملی ابلاغ شده است اما جانشین مدیر عامل نساجی بروجرد معتقد است بانک برای اعطای این تسهیلات سنگ اندازی م یکند.

دست انداز بانکی

مدیرکارخانه نساجی بروجرد با بیان اینکه رونق تولید کارخانه نساجی بروجرد در انتظارپرداخت تسهیلات بلند مدت سرمایه در گردش ۵۰۰ میلیارد ریالی است بیان می کند: قرار بود دو تسهیلات با مبالغ ۵۰ و پنج میلیارد تومانی طی دو مرحله به این کارخانجات تعلق گیرد.

امید اعلایی بیان می کند: بانک عامل پرداخت وام پنج میلیارد تومانی بانک صنعت و معدن استان بود که صراحتاً طی نامه‌ای اعلام کردند امکان اعطای چنین تسهیلاتی برای کارخانه نساجی بروجرد وجود ندارد.

وی اضافه کرد: در ۲ سال گذشته تسهیلاتی با باز پرداخت یکساله و سود بالا به نساجی بروجرد پرداخت گردیده که سود آن به یک معظل برای این واحد تولیدی مطرح کشوری تبدیل شده است.

وی ادامه می دهد: بانک صنعت و معدن خرم‌آباد که متولی پرداخت این وام بود به شکل‌های مختلف سنگ‌اندازی کرد و نهایتاً بعد از چهار ماه اعلام شد زمان این اعتبارت سپری‌شده و چون اعتبارات مربوط به سال ۹۴ بوده برگشت داده‌شده است و عملاً کارخانجات نساجی بروجرد را از دریافت این تسهیلات محروم کردند.

وی عنوان کرد: با پیگیری‌های انجام‌شده مشخص شد شرکتی در خرم‌آباد محق‌تر از نساجی بروجرد برای دریافت این تسهیلات بوده که ظاهراً به گواه مسئول بانک نزدیک به دو برابر تسهیلات مذکور را به شرکت یادشده اعطا کرده‌اند.

علایی در رابطه با روند اخذ تسهیلات ۵۰ میلیارد تومانی نیز این‌چنین گفت: بانک عامل پرداخت این تسهیلات بانک ملی است که درگذشته به‌رغم اعطای تسهیلات با بهره‌های بانکی بالا تعامل خوبی با نساجی بروجرد داشته که در حال حاضر نیز پیگیری‌ها برای دریافت این تسهیلات در دست انجام است اما تاکنون از سوی این بانک اعلام کتبی صورت نگرفته و امید است مشکلات پیش روی اخذ این تسهیلات به‌زودی مرتفع شود.

وی در خصوص بحران های پیش روی این کارخانه بیان می کند: با توجه به شرایط موجود و مشکلات بسیار در نساجی در صورتی که به هر دلیل تاجرانی که قرارداد نخ کارمزدی با این شرکت داشته از ادامه کار منصرف شوند وضعیت این شرکت بحرانی تر خواهد شد.

علایی اطهار می کند: اگر تا پایان امسال زمان کوتاهی باقی‌مانده است و روند تخصیص اعتبارات بانکی به صنایع شهرستان بروجرد ازجمله کارخانجات نساجی به‌کندی پیش می‌رود و با کارشکنی‌هایی مواجه است که نیازمند پیگیری بیشتر مسئولان امر و همکاری بانک‌ها است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.