برای پیگیری یک گزارش از کمیتۀ استانی انقلاب به خراسان سفر کرده و برای اولین بار با آیت‌الله واعظ طبسی که در آن زمان یکی از ۳ ضلع طلایی انقلاب در خراسان بود، آشنا می‌شود؛ دیداری که با هر بار تشرف آقای علیخانی به مشهد مقدس با تولیت سابق آستان قدس رضوی تازه می‌شد.

مرحوم طبسی جزو اصولگرایان بود

قدس آنلاین- قدرت‌الله علیخانی ازجمله مبارزین برجسته در دوران پیش از انقلاب بوده‌ و در این راه متحمل زندان نیز شده است وی که در جرگۀ همراهان امام خمینی (ره) در زمان انقلاب قرار می‌گیرد، مسئولیت‌های اجرایی متعددی ازجمله فرماندهی کمیتۀ انقلاب اسلامی را در رزومۀ کاری خود دارد؛ در زمان همین مسئولیت بود که برای پیگیری یک گزارش از کمیتۀ استانی انقلاب به خراسان سفر کرده و برای اولین بار با آیت‌الله واعظ طبسی که در آن زمان یکی از ۳ ضلع طلایی انقلاب در خراسان بود، آشنا می‌شود؛ دیداری که با هر بار تشرف آقای علیخانی به مشهد مقدس با تولیت سابق آستان قدس رضوی تازه می‌شد. از همین باب گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام علیخانی در حیطۀ شناخت وی از مرحوم واعظ طبسی داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

‌آقای علیخانی لطفاً برای ما بگویید آشنایی شما با مرحوم واعظ طبسی به چه زمانی بازمی‌گردد و بیشترین شناخت شما از این عالم مجاهد در چه حوزه‌ای است؟

در زمان کمیتۀ انقلاب اسلامی که آقای سراج فرماندهی کمیته را داشت، گزارشی از کمیتۀ استان خراسان تحت مسئولیت آقای رضایی با سبقۀ یک دوره نمایندگی مجلس آمده بود؛ البته در ظاهر امر آقای رضایی مسئول کمیتۀ انقلاب استان خراسان بودند و در واقع ایشان زیر نظر مرحوم واعظ طبسی مسئولیت داشتند. آن زمان من هم مسئولیت نظارت کمیته‌های انقلاب را بر عهده داشتم؛ لذا مأموریت یافتم صحت گزارش ارسالی از کمیتۀ خراسان را بررسی کنم. بنده هم به سبب اینکه ارتباطم با آقای ناطق بالا بود و می‌دانستم آقای ناطق نیز با مرحوم طبسی ارتباط دارند، ایشان را در جریان گذاشتم و آقای ناطق نیز مسئله را با آیت‌الله طبسی هماهنگ کردند. آقای ناطق به من گفتند که وقتی برای بررسی مسئله به خراسان می‌روید خدمت آیت‌الله طبسی بروید و خودتان را معرفی کنید؛ البته آقای ناطق تلفنی بنده را معرفی کرده بودند و در نهایت بنده در خراسان خدمت آقای طبسی رسیدم و آنجا ایشان را ملاقات کردم و ابتدا مسئله را با مرحوم واعظ در میان گذاشتم. شناخت اولیۀ ما آنجا شروع شد. ایشان در همان برخورد اول محبت و صفا و صمیمیتی از خودشان نشان دادند و همین باعث شد گهگاهی که به خراسان می‌رفتم خدمت ایشان هم برای عرض ارادت می‌رسیدم.

البته در زمان حضرت امام (ره) هم نمایندگانی در مجلس بودند با عنوان چپ که البته امروز همه عاقل شدند و بعدها به آیت‌الله طبسی ارادت پیدا کردند؛ درهرصورت آن زمان پشت سر ایشان بگومگوهایی بود، ولی امام، بیت و دفتر امام ازجمله حاج احمد آقا از ایشان حمایت می‌کرد و ما می‌دیدیم که عنایت ویژه‌ای روی مرحوم آیت‌الله طبسی بوده و قطعاً ارادت ما نسبت به ایشان بر این اساس بیشتر شده بود.

گهگاهی هم ایشان تهران می‌آمدند و ما در مجمع تشخیص مصلحت نظام به ایشان اظهار ارادت می‌کردیم و این ارتباط ما را بیشتر کرده بود. چند سالی هم درسفرهای مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به خراسان در معیت ایشان با آیت‌الله طبسی دیدار می‌کردیم؛ تا سفر سال گذشته که به مشهد رفتیم، سر ناهار از ایشان درخواست کردم که یک پرده‌ای یا هر چیز متبرکی از امام رضا (علیه‌السلام) را به بنده هدیه کنند. ایشان هم بلافاصله به یکی از خدام دستور این کار را دادند، هرچند آن هدیه تحت شرایطی به بنده نرسید، اما ارادت بنده به ایشان در این برخورد زیبا و محترمانه بیشتر شد. درهرصورت ما به‌جز خاطرۀ خوب از ایشان یاد نداریم.

‌تعریف شما از جایگاه انقلابی ایشان چگونه است؟

ایشان نقش مؤثری در پیروزی انقلاب داشتند و یکی از استوانه‌های اصلی انقلاب بودند. بعد از آن هم خدمات بسیاری در این انقلاب داشتند و همواره پشت سر امام (ره) و نمایندۀ ایشان در خراسان بودند. باوجود حرف‌های بسیاری که پشت ایشان بود، امام هیچ‌گاه تحت تأثیر قرار نگرفتند و ایشان همواره مورد احترام، توجه ویژه و اعتماد خاص امام (ره) بودند.

‌فرمودید امام نسبت به مرحوم طبسی اعتماد خاصی داشتند. بفرمایید کدام ویژگی شخصیتی ایشان سبب شد که امام نسبت به آیت‌الله واعظ طبسی چنین اعتماد و احترامی داشته باشند؟

امام طبعاً نسبت به آن‌هایی که در انقلاب نقش داشتند و بعد از انقلاب هم با صداقت پشت سر انقلاب بودند، اعتماد داشته و آن‌ها را محترم می‌داشتند. به خاطر دارم در زندان اوین بودیم به همراه عسگراولادی، شهید عراقی، حاج ابوالفضل حیدری و ... جمعی از این شخصیت‌ها را از زندان خراسان به بندی در زندان اوین آوردند که بیشتر شخصیت‌ها من‌جمله آیت‌الله منتظری، آیت‌الله مهدوی، هاشمی و گرامی هم آنجا بودند. آقای عسگراولادی خاطرات زندان خراسان را تعریف می‌کردند و از آیت‌الله طبسی هم یاد می‌کردند. بله آیت‌الله طبسی هم سابقۀ مبارزاتی و گرفتاری‌های پیش از انقلاب توسط ساواک را داشتند.

اما آنچه بیش از همه مورد توجه خاص امام (ره) بود صداقت و اخلاص افراد بود که برای امام اهمیت خاصی داشت. درهرصورت، ایشان جزو شخصیت‌های بزرگ انقلاب در خراسان بودند. شخصیت زیاد بود ولی این‌هایی که خاص بودند آیت‌الله خامنه‌ای و آیت‌الله طبسی و شهید هاشمی‌نژاد بودند. امام توجه ویژه‌ای به این شخصیت‌ها داشتند و از طرفی آیت‌الله طبسی انصافاً برای توسعۀ حرم حضرت امام رضا (علیه‌السلام) زحمات بسیاری کشیدند. در هر استانی شخصیت‌های بزرگی بودند و ایشان هم جزو شخصیت‌های بزرگ و مورد توجه و احترام خاص امام (ره) در خراسان بودند. وزنه‌های بسیاری در انقلاب داشتیم که امروز جایشان خالی است. کتاب انقلاب و تاریخ ایران را که ورق می‌زنیم به حوادث عجیب و غریب زیادی می‌رسیم.

‌از منظر شما چه نقش مستقل و خاصی برای آیت‌الله واعظ طبسی در پیروزی انقلاب اسلامی ایران می‌توان تعریف کرد؟

اوایل انقلاب که خط و خطوط خاصی در کشور نبود، صفا و صمیمیت‌اش هم به همین بود که این‌جور مسائل در کار نبود مثل قبل از انقلاب و اگر هم بود پررنگ نبود و آقای طبسی هم در جرگۀ تقسیم‌بندی جزو اصول‌گرایان بود ولی حالت مستقلی داشتند. سهم ایشان در پیروزی انقلاب در همان مبارزات انقلابی در خراسان بود. در هر استانی در آن زمان از این روحانیون ریشه‌دار زیاد بودند و در این استان هم آیت‌الله واعظ طبسی در کنار شهید هاشمی‌نژاد و آیت‌الله خامنه‌ای نقش مثبت و خاصی داشتند. همان‌طور که در هر استانی شخصیت‌های خاص و بزرگی در انقلاب نقش داشتند، در خراسان این ۳ شخصیت نقش ویژه‌ای داشتند. ایشان هم‌دورۀ انقلابی آیت‌الله دستغیب و آیت‌الله خزعلی بودند.

‌مرحوم واعظ بعد از انقلاب همان‌طور که همراه امام بودند همراه مقام معظم رهبری هم بودند. این مسئله را ممکن است با ذکر مصداق بیان کنید؟

ببینید همۀ آن‌هایی که در زمان انقلاب پشت سر و حامی امام خمینی (ره) بودند، همچنان‌که در قید حیات باشند، پشت سر مقام معظم رهبری و حامی ایشان هستند؛ به عبارتی همۀ این افرادی که در استان‌های مختلف هستند با اذن ولی فقیه زمان ما منصوب شده‌اند. آیت‌الله طبسی هم‌دورۀ مبارزاتی مقام معظم رهبری و دوست ایشان بودند، طبیعتاً ارادت و حمایت خاصی به سبب شناخت‌ها از ایشان داشتند.

‌جناب علیخانی آیت‌الله واعظ طبسی یک جاهایی به اشرافیگری متهم شدند! در این خصوص با توجه به شناخت شما از ایشان چه نظری دارید؟

چنین اتهاماتی کاملاً دروغ و ناروا است. همۀ آن امکانات متعلق به حرم بوده است. دلیل هم این است با توجه به اینکه ایشان حقوقی از این طریق (تولیت آستان) دریافت نمی‌کردند.

‌امتیاز ویژۀ شخصیتی مرحوم طبسی از دیدگاه شما چیست؟

 ایشان با اعتقاد و مخلصانه به امام هشتم خدمت کردند و هیچ‌گونه وابستگی به تعلقات دنیوی نداشتند و این یکی از امتیازات شخصیتی آیت‌الله واعظ طبسی بود.

* این مطلب در ویژه نامه «یار صادق انقلاب» به چاپ رسیده که به مناسبت نخستین سالگرد ارتحال آیت الله واعظ طبسی توسط روزنامه قدس منتشر شده است.

*جهت دریافت ویژه نامه اینجا کلیک کنید

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.