نماینده مشهد وکلات با اشاره به مصوبه اخیر آستان قدس رضوی مبنی برسنددار شدن منازل ساخته شده در موقوفات آستان قدس رضوی این اقدام را گامی موثر در رفع معضل حاشیه نشینی دانست

سند دار شدن منازل ساخته شده در موقوفات آستان قدس نوید بخش محرومان حاشیه نشین

رضا شیران نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با«قدس آنلاین» با بیان اینکه منازل مسکونی ساخته شده در موقوفات آستان قدس رضوی سنددار می شود در این باره از مسئولان آستان قدس رضوی بابت تحقق این امر تشکر کرد وگفت: بخش عمده‌ای از حاشیه مشهد به طبقه ضعیف جامعه تعلق دارد که این اراضی متعلق به آستان قدس رضوی بوده و به مدت چندین سال است این افراد سند مالکیت در حد اجاره خط نداشتند و مشکلاتی در بحث حق تقدیمی وجود داشت.

نماینده مردم مشهد و کلات با اشاره به مساعدت آستان قدس رضوی با در خواست های نمایندگان مردم اُستان درخصوص سند دار شدن منازل ساخته در موقوفات آستان تاکید کرد: آستان با رویکرد همیشگی خود برای کمک به محرومان و مستضعفان دستورالعملی صادر و مصوب کردند که بر این اساس از کسانی که در اراضی آستان قدس منازلی را بنا کرده و ساخته اند ۳۰ درصد حق تقدیمی در اقساط ۱۰ ساله دریافت شود که این موضوعی نویدبخش برای مردم محروم حاشیه شهر است و در این باره نهایت تقدیر و تشکر خود را از تولیت آستان قدس رضوی به عمل می آورم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی،  با بیان اینکه سنددار کردن منازل مسکونی ساخته شده در موقوفات آستان قدس رضوی منجر به کاهش پرونده های قضایی می شود، تصریح کرد: این اقدام از سویی عمران و آبادی مناطق حاشیه نشین را به همراه دارد

به گزارش «قدس آنلاین» غلامرضا رحمتی‎زاده  معاون املاک و اراضی آستان قدس رضوی اخیرا اعلام کرده است: در راستای اجرای منشور هفتگانه مقام معظم رهبری و مصوبه مساعدتی تولیت معزز آستان قدس رضوی، عرصه منازل مسکونی واقع در حاشیه شهرها و روستاهایی که اراضی آن متعلق به موقوفه آستان قدس رضوی است و اشخاص در آن اعیانی احداث کرده‎‎اند، با اعمال شرایط مساعدتی ویژه در معافیت پرداخت حق تقدیمی و اقساط بلند مدت سنددار خواهند شد.

وی در این باره افزود: با تأکید تولیت معزز آستان قدس رضوی مبنی بر مساعدت و پیگیری مشکلات کسانی‎که منازل آنان در حاشیه شهرها و روستاهای اراضی موقوفه‌ آستان قدس رضوی قرار گرفته و فاقد سند هستند، برای رفع این مهم جلساتی با حضور قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی و کارشناسان متخصص حوزه قائم مقام و معاونت املاک و اراضی برگزار شد که در نهایت شیوه نامه‌های مساعدتی پیشنهاد و با تأیید تولیت آستان قدس رضوی مورد تصویب قرار گرفت.

معاون املاک و اراضی آستان قدس رضوی گفت: براساس مفاد این مصوبه، صاحبان اعیان مسکونی در اراضی موقوفات آستان قدس رضوی می‌توانند متناسب با مساحت و موقعیت منطقه به منظور استفاده از معافیت پرداخت حق تقدیمی با مراجعه به دفاتر پیشخوان خدمت آستان قدس رضوی یا ادارات املاک و اراضی تابع این معاونت از این مساعدت در راستای سنددار کردن منازل خود بهره‎مند شوند.

وی تصریح کرد: به طور مثال، این معافیت در حاشیه شهر مشهد علاوه بر شهرک شهید رجایی، شهرک شهید باهنر، طرق و ...، ۴۲۲ روستای اطراف شهر مشهد را در بر گرفته که مساحتی متناسب با موقعیت مکانی هر یک، مشمول این معافیت می‌شوند. در مثالی دیگر، در شهرک شهید رجایی این معافیت در مساحتی تا سقف ۱۵۰ متر عرصه،  فقط مشمول پرداخت ۳۰ درصد ارزش روز حق التقدیمی خواهد شد که این مبلغ نیز در اقساط ۱۰ ساله قابل پرداخت است.

معاون املاک و اراضی آستان قدس رضوی گفت: این معافیت در روستاهای اطراف شهرها شامل ۴۰۰ متر مربع بدون دریافت حق تقدیمی خواهد بود.

رحمتی‎زاده خاطرنشان کرد: با توجه به تأیید این شیوه نامه‌ها از سوی تولیت معزز آستان قدس رضوی و ابلاغ  آن به صورت رسمی، از امروز فرآیند اجرایی شدن این مصوبه مساعدتی در تمامی ادارات املاک و اراضی آستان قدس رضوی در سراسر کشور آغاز خواهد شد.

وی از صاحبان این‎گونه منازل دعوت کرد تا با مراجعه به دفاتر پیشخوان خدمت آستان قدس رضوی و ادارات تابع این معاونت در سراسر کشور از معافیت حق تقدیمی بهره‎مند شده و منازل خود را سند دار کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.