آیت الله اعرافی ورود به عرصه تولید علم را از الزامات حوزه دانست و از افراط و تفریط در حوزه علوم جدید به عنوان دام های خطرناک مباحث جدید در حوزه نام برد.

ورود به عرصه تولید علم از الزامات حوزه/ دام های خطرناک افراط و تفریط در حوزه علوم جدید

به گزارش «قدس آنلاین»،  آیت الله علیرضا اعرافی شامگاه دوشنبه در نشست مجمع طلاب و فضلای شهرستان های گنبد، مینودشت، گالیکش و کلاله که در سالن همایش پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، با اشاره به ضرورت توجه به بحث تهذیب در حوزه های علمیه عنوان کرد: توجه به بحث تهذیب و خودسازی در کنار پیشرفت علمی از الزامات تحصیل در حوزه های علمیه است.

وی افزود: اگر نظام تزکیه نفس و خودسازی وجود نداشته باشد راه به جایی نمی بریم و عزم فردی برای توجه به این موضوع در درجه اول قرار دارد و بدون این عزم نمی توان تزکیه نفس داشت.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور تصریح کرد: محاسبه نفس از موضوعاتی است که در بحث تهذیب باید مورد توجه قرار گیرد و اگر سیستم ارزیابی از خود و دیگران دچار مشکل شود، انسان مبتلا به آسیب های مختلف روحی و روانشناسی خواهد شد.

وی حب نفس را از زمینه های نفوذ شیطان دانست و خاطرنشان کرد: انسانی که به حال خود رها شده است دچار حب ذات انحرافی می شود و همین موضوع روزنه نفوذ شیطان می شود و انسان تا جایی پیش می رود که شیطان بر او ولایت پیدا می کند.

آیت الله اعرافی اضافه کرد: تأکید بزرگان دینی بر مراقب و نگهبانی از قلب، نشان دهنده اهمیت این موضوع است و باید دانست که سرآغاز بسیاری از آسیب های روحی و روانشناختی، نظام ارزیابی غلط و انحرافی از نقاط ضعف و قوت هر فرد است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با مهم برشمردن توجه به علوم انسانی و اجتماعی جدید خاطرنشان کرد: شالوده علوم اجتماعی و انسانی بر روی مبانی غیرالهی بنا نهاده شده و باید این مبنا تغییر کرده و این علوم بر مبانی الهی استوار شود.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور افزود: علی رغم کارهای بسیار خوبی که در این زمینه در حوزه انجام شده، اما انتظاراتی که جامعه و نظام اسلامی از ما دارد برآورده نشده و نیاز است تا ورودی جهادی در این موضوع داشت.

وی وجود افراط و تفریط در پرداختن به مباحث جدید را از آفت های این موضوع دانست و ابراز کرد: باید به شدت مراقبت کرد که حوزه در دام نگاه های افراطی و تفریطی در این موضوع نیفتد چرا که این نگاه ها از خطرات این موضوع محسوب می شوند.

آیت الله اعرافی خاطرنشان کرد: افرادی که نگاه افراطی دارند معتقدند که به هر طریق باید وارد مباحث جدید شد هرچند که مبتنی بر مباحث بنیادی و اجتهادی نباشد که این موضوع سرانجام، سر از یک نوع روشنفکری غلط در آراء و انظار غیر متقن در می آورد و مسیر خطرناکی است که باید از آن اجتناب کرد.

وی افزود: در نقطه مقابل نیز عده ای معتقدند که نیازی به ورود به مباحث جدید وجود ندارد و با آنچه در تراث حوزه است می توان نیازهای روز را پاسخ داد که این هم نگاه غلطی است بلکه نگاه صحیح این است که با توجه به تراث حوزه های علمیه باید بر مبنای روش اجتهادی و مبتنی بر پایه های علمی به مباحث جدید ورود کرد.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور ورود به حوزه مسائل جدید را لازم دانست و تأکید کرد: در بحث تولید علم و پرداختن به مباحث جدید در حوزه فقه، کلام، فلسفه، علوم انسانی و اجتماعی باید ورود جدی داشت و در موضوعی مانند فقه حداقل ۱۰ تا ۲۰ کتاب فقهی در حد و اندازه کتاب های فقهی قدیم نگاشته شود چرا که جامعه، جهان اسلام و دنیا از ما انتظار دارد که ورود جدی به این مسائل داشته باشیم.

وی افزود: یک بعد مهم حوزه انقلابی، داشتن نظریه در اقتصاد، فرهنگ، سیاست، حکومت، سبک زندگی و دیگر موضوعات است و برای رسیدن به این هدف نیازمند حوزه ای هستیم که جامعه و جهان و نیازهای آنها را شناخته و برای رفع مشکلات آن نسخه مناسب را تجویز کند.

آیت الله اعرافی در پایان خاطرنشان کرد: فعالیت در عرصه تولید علم باید در دستور کار طلاب قرار گیرد و شوق و ذوق و رغبت علمی نسبت به این موضوع باید روز به روز افزایش یابد.

منبع: خبرگزاری رسا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.