غسان بن جدو با بیان اینکه اکنون لزوم توجه به رسانه‌ها در محور مقاومت به طور جدی احساس می شود، گفت: علی رغم امکانات محدود شاهد حضور خوب و موفق برخی رسانه‌ها در جبهه مقاومت هستیم که نیازمند تشویق و حمایت بیشتری از سوی دولت ها هستند.

نقش موثر رسانه‌های انقلابی در پیروزی‌های محور مقاومت بر صهیونیست‌ها

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ویژه نامه بیت المقدس؛ در حالی حدود ۵ سال از تاسیس شبکه ماهواری «المیادین» می گذرد که بنا بر آمار رسمی و نظرسنجی‌های متعدد این شبکه در رتبه نخست رسانه‌های عرب زبان در منطقه قرار دارد. این جایگاه و اثرگذاری المیادین که آن‌را باید از رسانه‌های محور مقاومت به حساب آورد بیش از هر چیز مدیون توانمندی، حسن مدیریت و هوشمندی مدیرعامل این شبکه «غسان بن جدو» است.

غسان بن جدو در گفت و گوی تفصیلی با بیت المقدس به بیان نقش رسانه‌ها در پیشبرد اهداف محور مقاومت و نیز ارزیابی سخنان رهبر معظم انقلاب در افتتاحیه کنفرانس حمایت از انتفاضه فلسطین پرداخت.

متن کامل این گفتگو بدین شرح است:

رسانه‌های حامی مقاومت در پیشبرد هر چه بیشتر اهداف محور مقاومت در منطقه چه نقشی می‌توانند ایفا کنند؟

در گذشته می‌گفتیم رسانه بخش چهارم دموکراسی یا قدرت است اما امروزه باید بگوییم رسانه یعنی امنیت، ارتش، دولت. رسانه قدرت اول است  و تاثیر زیادی در امور دیگر دارد. هیچ عملیات نظامی یا فعالیت سیاسی یا تصمیم استراتژیک بدون داشتن رسانه موفق نمی شود.

رسانه‌ می‌تواند تغییر ایجاد کند، رسانه، قدرت، صلح و دوستی را تغییر می دهد و حتی می تواند از شر دفاع کند و فتنه، جنگ، قتل و کشتار و تکفیر را مورد حمایت خود قرار دهد چیزی که متاسفانه امروز منطقه ما گریبانگیرش است.

من صریح و شفاف در این باره بگویم که رسانه محور مقاومت به اندازه کافی قوی نیستند و نیازمند به رسانه قوی‌تر و بزرگتری داریم چرا که جزیی از این محور است. رسانه‌ها تنها به تبادل اخبار نپردازند. رسانه در افکار عمومی و شناخت سره از ناسره تاثیر گذار است و در شناخت صحیح موثر می باشد.

اکنون لزوم توجه به رسانه‌ها در محور مقاومت به طور جدی احساس می شود چرا که به قدر کافی تاثیرگذار نیستند. علی رغم امکانات محدود شاهد حضور خوب و موفق برخی رسانه‌ها در جبهه مقاومت هستیم اما نیازمند تشویق و حمایت بیشتری هستند.

رسانه‌های محور مقاومت نقش بزرگی در این محور دارند و در برنامه‌های استراتژیک کشورهای حامی مقاومت همچون فلسطین، لبنان، عراق، سوریه و ایران تاثیرگذارند.

کشورهای حامی محور مقاومت برای تقویت رسانه‌ها چه اقداماتی باید انجام دهند؟

بهتر است اولویت حمایت از رسانه‌ها را مورد توجه قرار دهند و امکانات لازم را در اختیار آنها قرار دهند. رسانه مقاومت می تواند به شکل گسترده‌تری موفق باشد و از منافع کشورهای محور مقاومت در سطح منطقه و جهان دفاع کند.

به تجربه معتقدم کل جنگهای مقاومت در فلسطین و یا لبنان با اشغالگری اسرائیل با تبلیغات قوی و موفق رسانه‌ها به شکست انجامیده و اسرائیل از این تلاش رسانه‌های مقاومت رنج می برد. این جنگها اکنون از سوی تکفیری‌ها در عراق و سوریه سوق داده شده است، معتقدم که به توسعه رسانه‌ها در سطح جهانی و بین المللی بیشتر نیاز داریم تا در این رقابتهای رسانه‌ای تاثیرگذار و موفق‌تر باشیم.

شما در ششمین کنفرانس حمایت از انتفاضه فلسطین حضور داشتید و در اختتامیه آن به ایراد سخن پرداختید. تحلیل تان در خصوص این کنفرانس چیست؟

کنفرانس حمایت از فلسطین در تهران در زمان حساسی برگزار شد. روشنگری رسانه می تواند دو دستگی موجود در منطقه را شفاف سازد و اصلی ترین آرمان جهان اسلام که همان فلسطین است را مورد توجه قرار دهد. من به عنوان یک فرد رسانه‌ای به شما می‌گویم که رسانه نیز جزئی از محور مقاومت است که باید به این مسائل و نکات ظریف توجه ویژه داشته باشد و خطِ مشی خود را بر اساس آنها مشخص سازد. به صراحت بگویم که ما در شبکه المیادین از طرح این مسائل بسیار خوشحال هستیم. علت هم کاملا واضح است. ما از زمان آغاز به کار در المیادین، شعار تعامل با همه گروه‌ها را سرلوحه کار خود قرار دادیم و اکنون نیز نه تنها با گروه‌های فلسطینی و عربی بلکه با جریان‌های حاضر در کشورهای جهان سوم و همچنین جریان‌های فعال در آمریکای لاتین، آفریقا و ... بدون استثناء در تعامل هستیم.

ارزیابی شما از سخنرانی رهبر انقلاب در افتتاحیه کنفرانس چیست؟

همانطور که در سخنانم در جلسه اختتامیه هم گفتم دو نکته مهم در این بیانات توجه من‌را به خود جلب کرد؛ نکته اول حمایت از تمامی جنبش‌های مقاومت فلسطین و دوم اشاره ایشان به این مسأله که اگر هر یک از جنبش‌ها و گروه‌های مقاومت پرچم دفاع از قدس و انتفاضه را پائین آورند، جنبش‌ها و گروه‌های دیگری هستند که به جای آنها این مسیر را ادامه دهند. این نکته کاملا جدید و مهمی است که ایشان بدان اشاره کردند.

شاید جمهوری اسلامی با گروه‌های فلسطینی که بر شعارها و ارزش‌های اسلامی و همچنین گزینه مقاومت تکیه دارند، راحت‌تر باشد و این کاملا طبیعی است؛ همانگونه که جنبش‌ها و انقلاب‌های چپگرا در جهان شاید با گروه‌های فلسطینی و عربیِ چپگرا راحت‌تر باشند که این مسأله هم کاملا طبیعی است.

با این حال، آنچه که آقای خامنه‌ای فرمودند این است که مسأله فلسطین با وجود اینکه مسأله اصلی و مرکزی جهان اسلام است، اما به مقاومت نیز احتیاج دارد.

نکته دوم این است که ایشان فرمودند ما از تمامی گروه‌ها و جنبش‌ها حمایت می‌کنیم و این مسأله لزوما به اسلامی و یا غیراسلامی بودن آنها مشروط نیست. ایشان حتی به اسامی گروه‌ها هم اشاره کردند. جنبش حماس، گردان‌های عزالدین القسام، گردان‌های سرایا القدس، جنبش جهاد اسلامی، شهداء الأقصی و جنبش فتح که یک جنبش اسلامی نیست، بلکه جنبشی ملی است.

از همه این‌ها بالاتر، ایشان به نام گردان‌های «ابوعلی مصطفی» وابسته به «جبهه ملی» نام بردند. جبهه ملی نماینده چه کسانی است؟ این جبهه به طور کلی نماینده جنبش‌های چپگراست. آقای خامنه‌ای تلاش کردند تا هیچ گروهی را حذف نکنند، حتی اگر این گروه‌ها چپگرا باشند. این یک مسأله مهم است که ایشان از آن سخن گفتند. این بدان معناست که جمهوری اسلامی ایران و رهبر عالی آن قائل به تعامل با گروه‌ها و جنبش‌های مختلف هستند.

هنگامی که سخن ایشان را در عرصه واقعیت تجسم می‌کنیم، در می‌یابیم که این سخن، تعامل با سازمان‌های جامعه مدنی، سازمان‌های فرهنگی، احزاب سیاسی و گروه‌های مقاومت را شامل می‌شود که قرار نیست لزوما همه آنها شعارهای اسلامی سردهند.

نکته دیگر این است که ایشان با درایتی خاص و همچنین با تکیه بر منطقی ملایم اما استراتژیک، این مسأله را گوشزد کردند که اگر هر طرفی پرچم مقاومت فلسطین را بر زمین بگذارد، بدون شک طرف دیگری برای بالابردن این پرچم خواهد آمد. هرچند که ایشان به صراحت از هیچ طرفی در این خصوص نام نبردند، اما بدون تردید سخنشان ناظر بر بیش از یک گروه و جنبش بود. حداقل ما این مسأله را می‌فهمیم. چه بسا گروه‌ها و جنبش‌های ملی که در طول سالیان متمادی گزینه مقاومت مسلحانه در برابر صهیونیستها را پیشه کردند اما پس از مدتی، گزینه آنها به یک‌باره به گزینه‌هایی نظیر مذاکرات، روند مسالمت‌آمیز، گزینه‌های سازش و ... تغییر مسیر داد.

ایشان معتقدند که این گزینه‌ها موفقیت‌آمیز نخواهند بود. به اعتقاد ایشان، همیشه گروه‌هایی هستند که در صورت تغییر مواضع گروه‌های دیگر، پرچم مقاومت را بالا ببرند. شاید در داخل جریان‌های اسلامی و حتی کشورهای اسلامی کسانی باشند که شعار مقاومت را همیشه درست و صحیح قلمداد کردند اما در طول سالیان گذشته و پس از ظهور و بروز «بهار سیاه عربی» گزینه مقاومت را نه به عنوان اولین که به عنوان دومین اولویت، نصب‌العین قرار دادند. ایشان نسبت به این مسأله هم هشدار دادند.

الحمدالله تمامی گروه‌هایی که آقای خامنه‌ای از آنها نام بردند از جمله گردان‌های عزالدین القسام، شهداء الأقصی، سریا القدس و أبوعلی مصطفی همگی از جمله گروه‌های مقاومت هستند و اعتقاد دارم که نه تنها جمهوری اسلامی ایران بلکه حامیان مقاومت در هرجایی که باشند، از این گروه‌ها حمایت می‌کنند.

ایشان فرمودند: «هر طرفی که از مقاومت حمایت کند، ما از آن حمایت می‌کنیم». این بدان معناست که تفاوتی ندارد که حامیان مقاومت در آمریکای لاتین یا آفریقا و یا آسیا باشند. آنها در هرجای جهان که باشند ما از آنها حمایت می‌کنیم. این مسأله بسیار با اهمیتی است.

شجاعت بزرگی در اینگونه سخن گفتن نهفته است. می‌دانید این شجاعت در کجای ماجراست؟ این شجاعت زمانی نمایان می‌شود که ترامپ پس از روی کار آمدن در آمریکا شمشیر تهدید می‌کشد و علیه جمهوری اسلامی به عربده‌کشی می‌پردازد و از تشکیل یک پیمان عربی ـ اسرائیلی ـ آمریکایی برای مواجهه با ایران و شعار مقاومت، سخن می‌راند. با این حال، شما بیانات السید خامنه‌ای را در کنفرانس حمایت از انتفاضه فلسطین مشاهده می‌کنید که ایشان از هیچ چیزی جز فلسطین و انتفاضه و مقاومت سخن نمی‌گویند.

برخی انتظار داشتند که ایشان در کنفرانس حمایت از انتفاضه بر ایالات متحده آمریکا و هم‌پیمانان آن بتازند، اما ایشان تمام بیانات خود را به فلسطین و مقاومت اختصاص دادند و به توطئه‌گران اجاز ندادند تا اینگونه به افکار عمومی القاء کنند که جمهوری اسلامی از کنفرانس انتفاضه استفاده ابزاری کرده و از آن برای رساندن پیام‌های خود به کشورهای منطقه و آمریکا بهره برده است. /

انتهای پیام

روح الله فرقانی فدافن

ویژه نامه بیت المقدس دوشنبه هر هفته ضمیمه روزنامه قدس منتشر می شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.