عربستان سعودی تلاش کرد تا پروژه دو قطبی «عدن ـ صنعاء» را در یمن پیاده‌سازی کند، به گونه‌ای که عدن را به عنوان پایتخت خود اعلام و صنعاء را نیز تا اطلاع ثانوی و فراهم شدن فرصتی مناسب برای اشغال آن، به یمنی ها واگذار کند که در تحقق این هدف ناکام ماند.

مقاومت خستگی ناپذیر یمنی ها، کارد را به استخوان آل‌سعود رسانده است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ویژه نامه بیت المقدس؛ در حال حاضر در حال ورود به سومین سال از آغاز جنگ وحشیانه‌ رژیم سعودی و هم‌پیاله‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای آن علیه مردم بی‌دفاع و بی‌گناه یمن هستیم. عربستان سعودی فروردین ماه 94 به همراه شماری از هم‌پیمانان خود با تشکیل ائتلافی تحت عنوان «طوفان قاطعیت» حملات هوایی و توپخانه‌ای خود به مناطق مسکونی و زیرساخت‌های یمن را به منظور کسب اهدافی مشخص و در رأس آنها سرنگونی انقلابیون به رهبری انصارالله آغاز کرد. حملاتی که بخش عمده‌ای از آنها مشمول جنایت‌های جنگی می‌شوند. تاکنون بسیاری از سازمان‌ها و نهادهای بین‎‌المللی حقوق بشری از جمله سازمان عفو بین‌الملل در مقابل تجاوز وحشیانه آل‌سعود به یمن، لب به اعتراض گشوده‌اند.

ائتلاف متجاوز سعودی در طول این مدت حملات زیادی را به زیرساخت‌های یمن ترتیب داده است. تاکنون بیش از 45 هزار مسجد، بیمارستان، دانشگاه، پل، نیروگاه تولید برق، کارخانه، مخزن آب، زمین زراعی، خانه و کارخانه در یمن به دنبال حملات رژیم سعودی با خاک یکسان شده‌اند.

در حملات ائتلاف سعودی به یمن در طول این مدت همچنین قریب به 35 هزار نفر شهید و زخمی شدند که زنان و کودکان 10 هزار نفر از آنها را دربرمی‌گیرند. این ائتلاف در جریان حملات خود از تسلیحات مدرن جنگی از جمله 250 جنگنده پیشرفته، 50 کشتی جنگی و ناو هواپیمابر و 80 پهپاد استفاده کرده است. بسیاری از کارشناسان و ناظران بین‌المللی معتقدند که به دلیل نوع تسلیحات به کارگرفته شده علیه مردم یمن توسط سعودی‌ها، حجم تلفات به جای مانده از نظامیان و غیرنظامیان یمنی بسیار فراتر از آن چیزی است که در رسانه‌ها عنوان شده است.

همزمان با تداوم حملات ائتلاف سعودی به مردم یمن در طول حدود دو سال گذشته، رژیم آل‌سعود، مردم یمن را تحت محاصره زمینی، هوایی و دریایی قرار داده است. محاصره طولانی‌مدت یمنی‌ها ضربات سنگینی را بر اقتصاد آنها وارد آورده است. علاوه بر این، بسیاری از غیرنظامیانی که به دنبال حملات سعودی‌ها زخمی شده‌اند، به دلیل این محاصره خفه‌کننده از دسترسی به خدمات پزشکی و مواد دارویی محروم مانده‌اند.

طبق آخرین گزارش‌های صادره از سوی نهادها و سازمان‌های بین‌المللی، در حال حاضر به دنبال حملات وحشیانه سعودی‌ها به یمن 20 میلیون نفر از شهروندان این کشور به کمک‌های بشردوستانه فوری نیازمندند، 3 میلیون کودک از سوء تغذیه رنج می‌برند، 10 میلیون کودک به مراقبت‌های پزشکی نیازمندند و خطر خشکسالی بسیاری از مناطق بمباران شده را تهدید می‌کند. این در حالی است که به دنبال این حملات، میلیون‌ها نفر از خانه و کاشانه خود آواره شده‌اند.

ماجراجویی کینه‌توزانه سعودی‌ها و هم‌پیمانان منطقه‌ای و بین‌المللی آنها در یمن، مشکلات اقتصادی داخلی زیادی را برای آنها به وجود آورده است. سعودیها تاکنون میلیاردها دلار صرف خرید تسلیحات پیشرفته نظامی از ایالات متحده آمریکا و انگلیس برای تداوم جنگ علیه انقلابیون یمن کرده‌اند. این در حالی است که آنها در طول حدود دو سال گذشته دستاوردی که بتوانند از طریق آن، این هزینه‌ها را جبران کنند، به دست نیاوردند.

با این حال، ریاض در تحقق این هدف با شکست سنگینی مواجه شد و در نهایت از نشاندن دست‌نشانده خود بر مسند قدرت در یمن عاجز ماند. علاوه بر این، عربستان سعودی تلاش کرد تا پروژه دو قطبی «عدن ـ صنعاء» را در یمن پیاده‌سازی کند، به گونه‌ای که عدن را به عنوان پایتخت خود اعلام و صنعاء را نیز تا اطلاع ثانوی و فراهم شدن فرصتی مناسب برای اشغال آن، به یمنی ها واگذار کند. با این حال، در تحقق این هدف نیز ناکام ماند.

در همین ارتباط، «بروس رایدل» تحلیلگر سابق امور خاورمیانه در سازمان سیا در خصوص شکست عربستان سعودی در تحقق اهداف خود در یمن، می نویسد: «واقعیت این است که ثروتمندترین کشور عربی به فقیرترین کشور عربی یورش برد و در این میان، جامعه جهانی هیچ گامی را در راستای حمایت از غیرنظامیان انجام نداد». وی همچنین می‌افزاید: «در این میان، ایالات متحده آمریکا و انگلیس جنگ علیه یمن را برای سعودی‌ها تسهیل کردند. بسیاری از جنگنده‌های پیشرفته و تسلیحات گوناگون توسط دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا و انگلیس به عربستان واگذار شد. با تمام این‌ها، عربستان سعودی موفق به تحقق هیچ یک از اهداف خود از حمله نظامی به یمن نشد».

نکته قابل تأمل در جنایت‌های ائتلاف سعودی علیه مردم یمن، سکوت سنگین جامعه جهانی در قبال این جنایت‌ها و عدم اتخاذ موضعی قاطعانه در برابر آن است. کشورهای غربی ـ عربی که هریک به تنهایی داعیه‌دار پرچمداریِ پایبندی به حقوق بشر در سطح منطقه و جهان هستند، تاکنون هیچ واکنشی در قبال حملات ددمنشانه به مردم یمن اتخاذ نکرده و سکوتِ آمیخته با رضایت را در این مسیر پیش گرفته‌اند. بدون تردید اگر جامعه جهانی از ابزارها و امکانات در نزد خود برای اعمال فشار بر ریاض جهت توقف عملیات تروریستی علیه مردم یمن بهره می‌برد، امروز شاهد ظهور و بروز این حجم از حوادث دردناک در یمن نبودیم.

افزون بر این، در طول قریب به دو سالی که از حملات ائتلاف سعودی به یمن سپری می‌شود، «اسماعیل ولدالشیخ» فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن به اصل «اتخاذ مواضع بی‌طرفانه» در قبال تحولات این کشور پایبند نبوده است. جانبداری ولدالشیخ از آل‌سعود در کنار حمایتهای خارجی از این رژیم، وضعیت را بیش از پیش برای مردم یمن پیچیده کرده است. البته با توجه به کارنامه ناموفق گذشته سازمان ملل متحد، در حال حاضر هیچکس از این سازمان انتظار حل و فصل منازعات و مناقشات منطقه‌ای و جهانی را ندارد، اما با این حال حداقل انتظار می‌رفت که این سازمان در قبال رویدادهای یمن بدون جانبداری به ایفای نقش خود بپردازد.

با وجود سلسله عملیات‌های تروریستی سعودی‌ها علیه مردم بی‌دفاع یمن از یک سوی و حمایتهای مالی ـ تسلیحاتی کشورهای منطقه و جهان از آنها از سوی دیگر، گروه‌های یمنی در طول این مدت موفق شدند با تأسیس شورای عالی سیاسی و سپس تشکیل دولت نجات ملی، نقطه عطفی را در روند مواجهه با دشمن سعودی رقم بزنند. وحدت یافتن احزاب و گروه‌های یمنی در بحبوحه حملات سعودی‌ها به این کشور به مثابه سیلی محکمی بر صورت مقامات ریاض بود.

در طول این مدت، نه تنها قدرت نظامی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن تضعیف نشده، بلکه تقویت نیز شده است. در همین ارتباط، اخیرا «صالح الصماد» رئیس شورای عالی سیاسی یمن به همراه شماری از مقامات سیاسی و نظامی این کشور از نخستین پهپادهای تولید شده داخلی و استراتژیک تحت عناوین «راصد»، «قاصف1»، «هدهد1» و «رقیب» رونمایی کردند. چندی پیش «عبدالملک الحوثی» رهبر انصارالله یمن وعده داده بود که در آینده با رونمایی از برخی توانمندی های نظامی در حوزه هوایی، سعودی‌ها را غافلگیر خواهد کرد؛ وعده‌ای که یمنی‌ها در نهایت به آن جامه عمل پوشاندند.

تقویت قدرت موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن امروز بزرگترین تهدید برای عربستان سعودی به ویژه در مناطق مرزی آن محسوب می‌شود. موشک‌هایی که در چند ماه اخیر چندین بار به سوی اماکن نظامی در جده و ریاض شلیک شده‌اند. نقش بازدارندگی این موشک‌ها در کنار تقویت بنیه دفاعی و هجومی نیروهای یمنی می‌تواند معادلات میدانی در نبرد با رژیم سعودی را بیش از پیش دستخوش تغییر کند؛ رژیمی که مقاومت خستگی‌ناپذیر سربازان جان‌برکف یمنی، کارد را به استخوانش رسانده است./

انتهای پیام

رامین حسین آبادیان

ویژه نامه بیت المقدس دوشنبه هر هفته ضمیمه روزنامه قدس منتشر می شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.