مهاباد- شهرستان مهاباد با بیش از ۲۱۵ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی تنها بیمارستان امام خمینی (ره) را در خود جای داده است که این مرکز درمانی نیز در حال حاضر به دلیل فرسودگی و کمبود تخت بستری گنجایش شهروندان بیمار را نداشته و چشم انتظار توسعه و بازسازی است.

 بیمارستان مهاباد مرهمی از جنس توسعه می خواهد

به گزارش قدس آنلاین، بیمارستان امام خمینی با ۲۵۰ تخت فعال در سال ۱۳۵۰ آغاز به کار کرده است که با توجه به تراکم جمعیت مراجعه کننده به این مرکز درمانی، قطعا به بیمارستان وسیع تری نیاز دارد که به دلیل اینکه در جدول برنامه پیش بینی نشده بود، متاسفانه عملیاتی نشده است.

شهر مهاباد با جمعیت ۲۴۰ هزار نفر، قطب درمانی جنوب استان آذربایجان غربی است که بیماران شهرهای بوکان، سردشت، نقده و پیرانشهر برای دریافت خدمات درمانی به این بیمارستان مراجعه می کنند.

هر چند که وحیده دستجردی وزیر بهداشت وقت سال ۱۳۹۰ در جریان بازدید، دستور ارتقای سطح بیمارستان امام خمینی (ره) مهاباد از ۲۲۰ به ۳۷۰ تختخواب را صادر کرد اما روند احداث این بیمارستان با توجه به ضرورت و نیاز بسیار کند پیش می رود.

این مرکز درمانی با ضریب ۹۰ درصد اشغال تخت و سیل مراجعه کنندگان اورژانس پرمراجعه و شلوغی را دارد که باید توسعه آن شتاب بیشتری بگیرد.

 بهمن ۱۳۹۴

بهمن سال گذشته معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در بازدید سرزده از بیمارستان امام خمینی (ره) مهاباد بر کمبود های این بیمارستان مهر تایید زد و گفت: این شهرستان به ۳۵۰ تخت بیمارستانی نیاز دارد.

دکتر ایرج حریر چی بر بازسازی و توسعه این بیمارستان تاکید کرد و بیان داشت: اگر چه با اقدامات اخیر پس از اجرای طرح تحول سلامت در بخش هتلینگ و بازسازی و تجهیز این بیمارستان قدیمی، خدمات مناسب تری به بیماران ارائه شده است اما هم چنان به تخت های بیشتری نیاز دارد.

پیگیری می کنیم

نماینده مهاباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه منکر مشکلات و کمبود در حوزه بهداشتی و درمانی نیستیم بیان کرد: بیمارستان ۳۷۰ تختخوابی که در زمان وزیر بهداشت وقت دکتر دستجردی دستور احداث آن صادر شده بود در زمان حال با پیگیری های انجام گرفته از طریق دکتر هاشمی وزیر بهداشت در بودجه سالیانه گنجانده شده است.

جلال محمود زاده اظهار کرد: همچنین احداث بیمارستان ۱۰۰ تختخوابی دیگر نیزدر نظر گرفته شده بود که در ردیف جدول شماره ۲۹ بودجه کشوری قرار داشت که می بایست توسط وزارت مسکن و شهرسازی تکمیل می شد و هم اکنون در حال پیگیری آن هستیم.

وی با اشاره به اینکه تا کنون بیش از ۱۰۰ میلیارد ریال جهت تکمیل و ساخت پروژه های عمرانی بیمارستان امام خمینی(ره) مهاباد هزینه شده است ادامه داد: این میزان هزینه کرد در فضایی به وسعت بیش از ۶ هزار متر مربع در بخش های مرکز تشخیص و ثبت بیماران سرطانی، کلینیک ویژه تخصصی، بلوک زایمان و اورژانس انجام گرفته است.

وی افزود: در راستای اجرای طرح تحول سلامت در حوزه درمان بخش بلوک زایمان بیمارستان امام خمینی(ره) مهاباد با هدف کاهش عمل های سزارین مادران باردار و گسترش ترویج انتخاب زایمان طبیعی در این مرکز بازسازی شده است.

وی یادآور شد: در راستای ارتقا سلامت شهروندان بیمارستان ۳۶ تختخوابی تامین اجتماعی  قرار است برای بیمه شدگان تامین اجتماعی در شهرستان مهاباد احداث شود.

۵ سال زمان نیاز داریم

مدیر شبکه بهداشت و درمان مهاباد نیز گفت: مشکل اصلی و عمده حوزه درمان کمبود تخت بیمارستانی است و لذا با احداث و تکمیل بیمارستان ۳۷۰ تختخوابی و ۱۰۰ تختخوابی در شهرستان مهاباد در ۵ سال آینده مشکلات کمبود فضای فیزیکی و کمبود تخت بیمارستانی نخواهیم داشت.

با احداث و تکمیل بیمارستان ۳۷۰ تختخوابی و ۱۰۰ تختخوابی طی ۵ سال آینده مشکل کمبود فضای فیزیکی و تخت بیمارستانی حل می شودسامرند مرزنگ افزود: با تلاش ها و پیگیری های انجام گرفته توسط نماینده و سایر مسوولان شهرستان دانشکده پیراپزشکی با رشد فیزیکی حدود ۹۰ درصد در ردیف بودجه استانی قرار داده شد و انشالله عملیات تکمیل ساخت این پروژه به پایان خواهد رسید و شاهد بهره برداری از این مکان به عنوان مجتمع آموزش عالی سلامت خواهیم بود.

وی گفت: در راستای اجرای طرح تحول نظام سلامت کار ساخت بخش بلوک زایمان با مساحت ۱۴۰۰ متربع و با هزینه ۱۸ میلیارد ریال اقدام شده است که کمک شایانی در سلامت مادران دارد.

وی افزود: پروژه های مرکز تشخیص و ثبت بیماران سرطانی و کلینیک ویژه تخصصی از پیشرفت فیزیکی بیش از ۶۰ درصد برخوردار بوده و بزودی تا پایان سال بهره برداری از آن ها انجام خواهد شد.

وی افزود: همچنین با راه اندازی سیستم نوبت دهی در درمانگاه تخصصی بیمارستان از طریق اینترنتی،تلفنی و پیامکی گام بزرگی را در راستای طرح تکریم ارباب رجوع و حقوق شهروندان برخواهیم داشت و از صف های طولانی مراجعین درمانگاه و اتلاف وقت همشهریان جلوگیری می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.