تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه وحدت تاکتیک نیست بلکه یک استراتژی محسوب می‌شود، گفت: دشمن‌شناسی همواره باید در ذهن انسان هدفمند باشد تا بتواند دشمن را در مقابل خود ببیند و به مسائل اختلافی بین خود نپردازد.

 وحدت یک استراتژی محسوب می‌شود / علم صائب و عمل صالح از ویژگی‌های آیت‌الله واعظ‌زاده بود

به گزارش «قدس آنلاین»،  حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در مراسم نکوداشت آیت‌الله واعظ‌زاده عصر امروز (چهارشنبه ۱۸ اسفند) در دانشگاه تقریب مذاهب اسلامی، ‌ اظهار داشت: علم صائب و عمل صالح از ویژگی‌های این عالم بزرگوار بود. ایشان عمر خویش را در آموختن، قلم زدن و تلاش برای حفظ وحدت و تشکیل امت واحده صرف کردند.

وی با اشاره به اینکه وحدت به عنوان یک ضرورت، راهبرد و استراتژی باید مطرح باشد افزود: لازمه این امر اتکاء و توجه به پیشگامان این مسیر است و بر پایه پیشینه محکم و قوی می‌توان آینده محکمی را رقم زد.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی تصریح کرد: دشمنان اسلام اختلاف و تفرقه را یکی از راهبردهای اساسی خود برای حکومت در جوامع اسلامی می‌دانند و همواره تلاششان برای تفرقه‌افکنی در میان امت اسلامی زیاد است و متاسفانه در این مسیر افرادی ناآگاه، جاهل و گاه غرض‌ورز و خودخواه به اختلافات دامن می‌زنند و باعث موفقیت آنها در جاهایی شده‌اند.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه امت واحده از واژگان قرآنی است، گفت: امت از حیطه لغوی اَمَمَ است و عنصر اول این واژه مقصد و هدف است که در درون امت باید وجود داشته باشد. جامعه و امت اسلامی مقصد و هدفش خدا و معاد است و معتقدان به دین و ارزش‌های دینی مقصدشان خدا و بازگشت به سوی اوست. دومین عنصر این واژه پویایی و حرکت است و در آن ایستایی جایی ندارد.

وی در تبیین سوم واژه اَمَمَ  گفت: عبارت است از امام و مقتدای ملت که با بهره‌گیری از ظرفیت‌هایی که در امت است جامعه را به اهداف مقدس خود باید نزدیک کند.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی افزود: در این رابطه آنچه که اهمیت دارد یکپارچگی است که باید وجود داشته باشد و آهنگ مخالفت حرکت امت را کند و شتاب به سوی فتح قله‌ها را با مشکل روبرو می‌کند. اعتقاد به خدا و نبی اسلام (ص) از اعتقادات مشترک است که باید بر آنها تکیه کرد چون این هدف مقدس دارای دشمن است و دشمن‌شناسی همواره باید در ذهن انسان هدفمند باشد تا بتواند دشمن را در مقابل خود ببیند و به مسائل اختلافی بین خود نپردازد.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه پرداختن به مسائل وحدت‌آفرین در میان علمای شیعه سابقه طولانی دارد با اشاره به کتاب خلاف شیخ طوسی که به این موضوع پرداخته گفت: فسق، تکفیر، تهمت‌زدن و تشتت از ثمرات اختلاف است.  با کرسی‌های آزاداندیشی، اجتهاد تمدن‌ساز، تحقیق و تفحص می‌توان ثمرات وحدت را مهیا کرد.

وی افزود: وحدت تاکتیک نیست که بگوییم نیاز امروز ماست بلکه یک راهبرد است همانگونه که در سیره امیرالمومنین و همه معصومین حفظ امت واحده اسلامی را همواره در نظر داشته‌اند بنابراین اقتضای امروز و فردای جامعه در بحث وحدت اقتضای امروز یا فردا جامعه مطرح نیست بلکه یک بحث استراتژیکی است.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با اشاره به حدیث امام رضا (ع) که کلمه توحید را هم‌وزن توحید کلمه دانسته‌اند و در فرمایش خود در کنار کلمه توحید از توحید کلمه استفاده کرده‌اند، گفت: این موضوع نشاندهنده اهمیت حفظ وحدت و اتحاد در جامعه اسلامی است که امروز تسنن آمریکایی و تشیع انگلیسی هر دو در حال تخریب آن هستند.

تولیت آستان قدس رضوی در بیان شخصیت آیت‌الله واعظ خراسانی تصریح کرد: ایشان بسیار انسانی کوشا و خستگی‌ناپذیری در مسیر علمی بودند و ملالت و ناراحتی در مقابل سخنانی که گاهی بر علیه ایشان در مسیر وحدت مطرح می‌شد نداشتند و معتقد، راسخ و عقیده‌مند به کاری که انجام می‌دادند بودند و بنده آخرین باری که ایشان را قبل از وفاتشان ملاقات کردم یک هفته قبل از مریضی ایشان بود و دیدم ایشان به شدت مشغول هستند و وقتی از چرایی پرکاری و تلاش‌های سخت علمی ایشان می‌پرسیدم می‌گفتند که دشمنان ما در زمینه تفرقه و اختلاف‌افکنی به شدت مشغول هستند و ما نباید برای ایجاد وحدت لحظه‌ای درنگ کنیم.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.