آیت الله سعیدی بر انجام امر به معروف و نهی از منکر با زیبایی و شیرینی تأکید و تصریح کرد: تلاش برای احیای این دو فریضه الهی مسؤولیت همگانی است که نباید از آن شانه خالی کرد.

همه در احیای فریضه امر به معروف مسؤولیت دارند

به گزارش «قدس آنلاین»،  آیت الله سعیدی در آیین تجلیل از خادمان نماز و آمرین امر به معروف و ناهین از منکر دانشگاه علوم پزشکی قم که امروز چهارشنبه در سالن مفتح این دانشگاه برگزار شد با اشاره به آیه ۳۷ سوره ابراهیم بیان داشت: حضرت ابراهیم(ع) پس از انجام مأموریت و رها کردن هاجر و تنها فرزندش اسماعیل(ع) در صحرا می گوید پروردگارا فرزندانم را در دره‌ ای بی‌ کشت نزد خانه محترم تو سکونت دادم تا نماز را به پا دارند.

تولیت آستان مقدسه حضرت فاطمه معصومه(س) ادامه داد: براساس سخنان حضرت ابراهیم(ع) و آیه ۳۷ سور ابراهیم اقامه نماز با سختی، هجرت، محرومیت و حرف و حدیث همراه است؛ خواندن نماز در هر مکانی و در هر شرایطی به راحتی امکان دارد اما اقامه نماز با مشکلات فراوانی همراه است.

وی اضافه کرد: حضرت ابراهیم(ع) با وجود اطلاع از مشکلات، خالصانه مأموریت خود را انجام می دهد و به واسطه آن خداوند نیز به وی عنایت می کند و مکانی که در آن قدم گذاشته بود به عزت و آبرو دست پیدا کرده و به قبله و محل اجتماع مسلمانان جهان تبدیل می شود؛ التبه محرومیت مردم ایران از حج نیز نشان می دهد انجام دادن هر کاری بی هزینه نیست و ما نیز هزینه آن را پرداخت کرده ایم.

آیت الله سعیدی با بیان این که امر به معروف و نهی از منکر نیز همانند نماز با مشکلات و سختی همراه است، تلاش برای احیای این دو فریضه را وظیفه ای همگانی دانست و گفت: اسلام اقامه نماز را برای تقرب به خداوند، وحدت و پرهیز از منکرات و زشتی ها برپا کرده و مرکزیت آن را هم کعبه که بر اساس عاطفه و محبت ساخته شده قرار داده است گرچه در طول تاریخ برخی توحید را دوست نداشته اند و تلاش فراوانی انجام دادند تا آن را به بت خانه تبدیل کنند که با ظهور امام زمان(عج) این مشکلات نیز بر طرف خواهدشد.

وی ادامه داد: در مقابل کعبه که با صلح و عاطفه ساخته شده، اهرام ثلاثه قرار دارد که از روی فشار و زور ساخته شده است؛ بازدیدکنندگان کعبه برای انجام حج و حفظ کعبه جان می دهند چنانچه افراد فراوانی این را انجام داده اند، اما بازدیدکنندگان اهرام ثلاثه برای حفظ آن چنین کاری انجام نخواهند داد.

تولیت آستان مقدسه حضرت فاطمه معصومه(س) با تشبیه کردن امر به معروف و نهی از منکر به غذا تصریح کرد: در صورت قرار دادن غذا روی یک کاغذ یا یک ظرف حلبی فردی به خوردن غذا رغبت پیدا نمی کند؛ امر به معروف و نهی از منکر نیز این گونه است و باید از روی شیرینی و زیبایی به دیگران منتقل شود گرچه کلمه امر و نهی دراین فریضه به کار رفته است.

وی ادامه داد: کفار نیز امر و نهی دارند و مقابله رژیم صهیونیستی با مردم مظلوم فلسطین نمونه بارز آن است اما امر به معروف و نهی از منکر در اسلام براساس دیدگاه ساختن کعبه یعنی صلح و عاطفه است اما امر و نهی کفار بر اساس زور و پستی است بنابراین امر به معروف و نهی از منکر باید از روی زیبایی باشد تا تأثیر گذارد و اگر تأثیر گذار باشد ماندگار می شود؛ در غیر این صورت با بر طرف شدن فشار اثر نیز برطرف می شود.

منبع: خبرگزاری رسا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.