مشهد- مدیرعامل گروه شرکت‌های پدیده شاندیز اظهار داشت: معتقدیم در کنار لزوم کمک‌های دولتی و مردمی، چراغ اصلی تشکیلات پدیده را باید سرمایه گذاران روشن کنند و چرخه آن را سرمایه گذاری به حرکت در آورد.

 سرمایه گذاران به جای سود سهام می گیرند/خرید و فروش سهام خلاف بود

به گزارش قدس آنلاین، محسن شوشتری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه قیمت سهام پدیده در ابتدای سال ۹۳ بیش از ۴ هزار تومان بود و در دی ماه همان سال به بیش از ۱۲هزار و ۷۲ تومان رسید، افزود: کدام سرمایه گذاری در کشور ظرف ۱۰ ماه ۳۰۰ درصد سود دارد؟ بسیاری از مردم با توجه به این حجم سوددهی به عنوان سرمایه گذاری و نه فرآیند بورس نسبت به خرید سهام پدیده اقدام کردند، در حالی که این شیوه فروش سهام غیر قانونی و خلاف بود.

رفع مشکل ۵/۵ هکتار

وی در ادامه با اشاره به اینکه مهم ترین موتور محرک پدیده، مرکز خرید آن است، گفت: پنج و نیم هکتار از مرکز خرید پدیده در بستر کال حاج قاسم قرار گرفته بود که با کمک دادستانی و استانداری این مشکل که با آب منطقه‌ای وجود داشت، برطرف شد.

چراغ سبز بانک‌ها برای اعطای تسهیلات

وی با بیان اینکه بانک‌ها برای راه اندازی چرخ پروژه پدیده از طریق اعطای تسهیلات چراغ سبز نشان داده‌اند، گفت: در این راستا مبالغ اولیه دریافت شده و مابقی نیز در دستور پرداخت بانکها قرار دارد.

شوشتری با اشاره به تشکیل کنسرسیوم بانکی متشکل از ۶ بانک با عاملیت بانک صادرات، خاطرنشان کرد: این کنسرسیوم پرداخت تسهیلات مورد نیاز پدیده را متقبل شده است.

حذف سود ۳۰ درصدی مشارکت

وی در بخش دیگربا بیان اینکه تمامی تعهدنامه‌های پدیده شاندیز براساس مصوبه قانونی ستاد تدبیر استان اجرا و به سهام تبدیل می‌شود، اظهار داشت: در سال ۹۳ با جدی شدن مشکل پدیده عده‌ای از سهامداران قصد فروش سهام خود را داشتند و این در حالی بود که به دلیل اتمام نقدینگی برگه‌ای با عنوان تعهدنامه به آنان داده و تعهد شد که ظرف هفت ماه با تأمین نقدینگی، مطالبات آنان با محاسبه سود ۳۰ درصد پرداخت شود.

شوشتری افزود: در این تعهدنامه‌ها پرداخت سود مشارکت یاد شده ، تضامین انجام تعهد و مبلغ سهام، قید شده بود، در حالی که به دلیل فعالیت نداشتن شرکت، عملاً ۳۰ درصد سود مشارکت از نظر قانونی، شرعی و عرفی تعلق نمی‌گرفت و اگر سودی هم داده شود، ربوی است.

وی با بیان اینکه این سود ۳۰ درصدی از منظر قانونی باطل است، اما خود تعهدنامه‌ها حجم و بار سنگینی است که باید تعیین تکلیف شود، اضافه کرد:
اصل مبلغ سهام براساس ارزش ۱۲هزار و ۷۲ تومان خریداری شده واکنون در تبدیل تعهدها هم بر همین مبنا تبدیل به سهام می‌شود با این توضیح که سود مشارکت حذف می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تعهدات در این بخش افزون بر ۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان است تصریح کرد: یکی از مسایل مهم پدیده بحث تعدیل است.

وی ادامه داد: واقعیت این است که در دی ماه ٩٣ قیمت سهام پدیده به ۱۲ هزار و ۷۲ تومان رسید و این در حالی بود که مبلغ نهایی تخمین زده شده توسط کارشناسان رسمی دادگستری و همچنین پس از بازبینی در ستاد تدبیر این نرخ ۳ هزار و ۳۷۵ تومان تعیین شد و در نهایت ستاد تدبیر طی هفته گذشته، مصوب کرد تا مابه التفاوت رقم بین ۳هزار و ۳۷۵ تومان تا ۱۲ هزار و ۷۲ تومان از محل سهام، سهامداران عمده تأمین شود.

وی با بیان اینکه این تصمیم ۱۰۰ درصد به نفع سهامداران است و آینده خوبی برای آنان رقم می‌زند، یادآور شد: با توجه به ابلاغیه صورت گرفته، کار شروع شده است. ضمن اینکه تعدیل سهام به صورت یکسان برای همه سهامداران و تعهد نامه داران انجام می‌شود و موضوع دیگر اینکه اتاق مبادلات سهام هم به طور کامل آماده فعالیت است و با تبدیل سهام راه‌اندازی می‌شود.

شوشتری گفت: هم اکنون ۲۲ درصد سهام پدیده در اختیار مردم است که ۵۵ درصد از آن به صورت تعهدنامه و ۴۵ درصد دیگر به صورت سهام است که این میزان به همراه مجموع هدایا و جوایزی که به صورت سهام به برخی داده شده بود به ۲۹ درصد می‌رسد و ۷۱ درصد دیگر از سهام پدیده در اختیار ستاد تدبیر استان است.

وی در بخش دیگر یادآورشد: طی تفاهمنامه و حذف یکسری از جرایم، بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان از بدهی پدیده به میزان مصالحه و کم شد و موضوع بدهی‌های پدیده به بانک صادرات منتقل شد تا بر مبنای کارمزدهای متعارف بانک مرکزی اخذ شود.

بدهی ۱۴۰۰میلیارد تومانی

شوشتری رقم بدهی پدیده به میزان را بابت دریافت تسهیلات هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این میزان بدهی با احتساب تأخیر و جریمه‌ها رو به افزایش بود، بنابراین با کمک استانداری و دستگاه قضا اکنون بخشی از این بدهی مصالحه شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.