سال آینده میزان صادرات صافی دیالیز به آلمان سه برابر افزایش می یابد.

افزایش سه برابری صادرات صافی دیالیز به آلمان

قدس آنلاین - سال آینده میزان صادرات صافی دیالیز به آلمان سه برابر افزایش می یابد. دبیر کنسرسیوم دیالیز ایران با بیان این مطلب در گفت و گو با خبرنگار قدس اظهار داشت: برای نخستین بار در ماه جاری محموله صافی دیالیز به ارزش یک میلیون یورو به آلمان صادر شد که تا پایان سال نیز محموله ای دیگر ارسال خواهیم کرد.  همچنین در سال آینده محصولاتی  به ارزش  سه میلیون یورو به این کشور صادر   می شود.

وی با تأکید بر این که میزان صادرات انجام شده برای ما قابل تصورنبوده ، افزود: کشور آلمان از قطب های دیالیز جهان محسوب می شود و  حتی کشور ما با تکیه بر دانش این کشور توانسته به تقویت  فناوری های خود بپردازد.پیش از این نیز سابقه نداشته که کشور آلمان برای تهیه صافی های دیالیز مصرفی خود از دیگر کشورها صادراتی انجام بدهد.این درحالیست که امروزه ضمن بومی سازی دانش تولیدصافی های مزبور توانستیم محصولاتی تولید کنیم که قابلیت استفاده  و رقابت درکشورهای اروپایی را داشته باشد. از همین رو نیز موفق شدیم گواهی نامه « سی ای » که نشان کیفیت محصول مورد قبول اروپاست را دریافت کنیم.   

دکتر مرتضوی همچنین خاطر نشان کرد:درحال حاضر استان البرز قطب دیالیز منطقه شناخته می شود.در واقع کشور ما قابلیت اینکه به وزنه ای در عرصه دیالیز جهان بدل شود را داراست.چنانکه در سال 93 که فعالیت خود را آغاز کرده ایم ، توانستیم 9 میلیون یورو صادرات داشته باشیم .

وی با اشاره به زمزمه هایی برای واردات محصولات چینی گفت:واردات صافی دیالیز  که تا امروز انجام شده سهم چندانی در بازار کشور نداشته و بیشتر برای تست های بالینی و نمونه های آزمایشی بوده است.البته آنچه نگران کننده است اینکه  در آینده تحت لوای سرمایه گذاری ها و یا واگذاری بخش های دیالیز بخواهند این واردات را افزایش دهند که امیدواریم با تمهیدات هوشمندانه سازمان غذا ودارو، اداره کل تجهیزات و وزارت صنایع   از این مساله جلوگیری شود.زیرا برای کشوری که خود توان صادرات محصولی را دارد، واردات این کالاها بی معنی بوده و مغایر سیاست های اقتصاد مقاومتی است.

دبیر کنسرسیوم دیالیز ایران ادامه داد: کشور ما چه به لحاظ کمی و چه از نظر کیفی نیازی به واردات صافی دیالیز ندارند.چنانکه حتی در سال های گذشته که با تحریم ها و محدودیت ها مواجه بودیم صادرات داخلی ما را ازاین قضیه بی نیاز کرده بود.

دکتر مرتضوی تأکید کرد:مسؤولان به تولید داخلی  اعتماد کنند و هر از گاهی نهادی و مسؤولی به بهانه های واهی همانند عدم تنوع محصولات، غیراستاندارد بودن ، گرانی کالا و یا واگذاری بخش ها مقوله واردات غیر ضروری را مطرح نکنند. زیرا اگر کشور به اقتصاد مقاومتی مصمم است باید نسبت به حمایت از تولیدات داخلی نیز بی توجه نباشد و میزان واردات تجهیزات و محصولات حوزه سلامت در حد تعریف شده  5تا10 درصد  سازمان تجهیزات پزشکی  صورت بگیرد.به این ترتیب می توان از فضای دانش و فناوری جهان آگاه شد و لطمه ای به صنعت داخلی وارد نشود. همچنین درحال حاضر بیش از 1300 نفر در شرکت های تولید کننده صافی دیالیز به کار مشغولند و این میزان می تواند به بیش از دو هزارنفر نیز افزایش پیدا کند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.