مشهد- مدیرعامل سازمان آتش نشانی مشهد گفت: شهر مشهد به دلیل سیل عظیم زائران و تراکم جمعیتی نیاز به امکانات آتش نشانی ویژه دارد.

مشهد مقدس به امکانات ویژه آتش نشانی نیاز دارد

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، حسن جعفری ظهر شنبه در نشست خبری در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه شهردار مشهد در نشست صبح امروز خود با خبرنگاران وضعیت سازمان آتش نشانی در این شهر را مثبت ارزیابی کرده است اما شما این وضعیت را نامناسب می دانید و این تناقض از چه چیزی نشأت می گیرد، گفت: وضعیت این سازمان به نسبت تهران وضعیت مناسبی ندارد اما نسبت به دیگر شهرهای کشور وضعیت مطلوبی دارد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین مبنی بر اینکه آیا در ایام چهارشنبه سوری مدیریت شهری و یا سازمان آتش نشانی برای جلوگیری از حوادث آتش سوزی اماکن خاصی را در سطح شهر برای برگزاری این جشن ملی در نظر گرفته است یا خیر، گفت: این طرح چند سال گذشته انجام شد که آتش نشانی ایمنی این جشن ملی را تضمین کند اما برای برپایی این جشن در سال بعد نیروهای انتظامی به دلیل مباحث امنیتی با این مساله موافقت نکردند.

وجود خلأهای قانونی در آتش نشانی

جعفری با اشاره به اینکه در حوزه پیشگیرانه قوانین خاصی در اختیار نداریم که به استناد قانون مباحث پیشگیری از حوادث در مناطق و اماکن ناایمن شهر را دنبال کنیم، تصریح کرد: در همه جای دنیا کاربران شهری موظف به دریافت مجوزهای ایمنی از سازمان های مرتبط با این امر هستند اما متاسفانه در کشور ما در حوزه آتش نشانی قوانین بالادستی وجود ندارد که به عنوان ضوابط قضایی بتوانیم ورود پیدا کنیم و ساختمان های ناایمن را ملزم به رعایت ایمنی کنیم.

وی با اشاره به بازدیدهای پیشگیرانه سازمان آتش نشانی مشهد از اماکن و ساختمان های مختلف در سطح شهر گفت: در سطح شهر مشهد ۲۱۵ مرکز تجاری، ۱۴۲ هتل اقامتی، هزار و ۲۵۵ مهمانپذیر، ۶۱ تالار، ۱۴۰ پروژه درحال ساخت بازرسی شدند که تعداد اندکی از آن ها را توانستیم متقاعد به ایمن سازی کنیم.

وی با بیان اینکه سازمان آتش نشانی مشهد همه ساله میانگین بودجه ۱۰۰ میلیارد ریالی داشته که این بودجه به بحث های عمرانی، ساخت ایستگاه ها، تجهیز ماشین آلات اختصاص داشته است، افزود: بودجه این سازمان برای سال آینده ۷۴ میلیارد ریال درنظر گرفته شده است که پس از وقوع حادثه پلاسکو بودجه این سازمان در کمیسیون های مختلف شورا به بحث و بررسی رسید و احتمال افزایش ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصدی را دارد.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی مشهد از ساخت ایستگاه آتش نشانی جدیدی در بلوار شاهنامه خبر داد و گفت: ایستگاه آتش نشانی دیگری در شهرک شهید باهنر در فروردین ماه آینده به افتتاح خواهد رسید که هم اکنون ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی به پیگیری حقوق آتش نشانان در صحن علنی مجلس پس از وقوع حادثه پلاسکو اشاره و خاطرنشان کرد: حقوق آتش نشانان باید در تراز مساوی یا بالاترین حقوق در مجموعه شهرداری ها به تصویب برسد.

تمهیدات ویژه آتش نشانی در سخنرانی مقام معظم رهبری در حرم رضوی

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر تمهیدات ویژه آتش نشانی در نخستین روز از سال نو برای سخنرانی مقام معظم رهبری در حرم مطهر رضوی اظهار کرد: برای ورود مقامات به شهر و به خصوص سخنرانی رهبر معظم انقلاب هر ساله ۴ لایه استقرار نیروهای آتش نشانی از جمله موتورهای امدادی، ماشین های پیش رو و تجهیزات نیمه سنگین در اطراف حرم رضوی داریم که این لایه ها تا میدان شهدا، میدان شهدای گمنام، خیابان فدائیان اسلام تا پنجراه و میدان ۱۵ خرداد مستقر می شوند.

یکی از نکات پرحاشیه این نشست مطرح شدن بحث ایمنی ساختمان اصلی و مدیریتی سازمان آتش نشانی مشهد بود که به گفته جعفری آسانسور این ساختمان از جمله موارد ناایمن است.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی مشهد افزود: در سال های گذشته ساختمان اصلی مدیریت که مشکلاتی داشت به ما دستور تخلیه این ساختمان را دادند و قرار بود در مدت سه ماه ساختمان ایمن را به ما تحویل دهند که بعد از مدت چند سال هنوز این سه ماه تمام نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.