ایلام- استان ایلام به دلیل دارا بودن ۴۲۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق در زمان جنگ به خط مقدم جبهه‌ها تبدیل‌شده بود و حال به دلیل خاطرات بسیاری که در خود جای‌داده است به خط مقدم راهیان نور و تقاطع وصال با شهدا مبدل شده است.

ایلام قدمگاه راهیان نور شده است

به گزارش قدس آنلاین، مهران، دهلران، دشت عباس، چنگوله، چوار، شرهانی، قلاویزان و..همه مناطقی از استان ایلام  هستند که خاطراتی فراموش‌نشدنی در سینه‌دارند.

قلاویزان

قلاویزان برای حاضران و مرتبطان با جنگ، نام آشنایی است چراکه این منطقه یکی از مهم‌ترین مناطق عملیاتی در زمان جنگ بوده و همواره دشمن سعی داشت این منطقه را تصرف کند.

این منطقه که امروز قدمگاه راهیان نور کشور شده  است محل سنگر بتونی صدام بود که خاطرات کربلای یک را در سینه جای‌داده است و امروز در فهرست آثار ملی کشور ثبت‌شده و به قدمگاه راهیان نور تبدیل‌شده است.

شرهانی

از دیگر مناطق مهم جنگی در استان ایلام منطقه عملیاتی شرهانی است که این منطقه نیز در فهرست آثار ملی کشور ثبت‌شده و رویدادهای مهمی زمان جنگ در این منطقه رخ‌داده است.

عملیات محرم نام یکی از عملیات‌هایی است که در جریان جنگ ایران و عراق است در منطقه شرهانی انجام‌شده، این عملیات که از نوع عملیات‌های محدود بود، ۱۰ آبان ۱۳۶۱ با رمز «یا زینب(س)» و به فرماندهی سردار حسن باقری آغاز شد.

این منطقه در ۶۷ کیلومتری شهرستان دهلران مملو از موانع متعدد از قبل مین، سیم‌خاردار، است، اگر روزی می‌خواستید از پل شهید ایوبی بگذرید و به شرهانی و زیارت شهدای گمنام شرهانی مشرف شوید یادتان باشد این پل آغشته به خون صدها شهید است و ۲۶۰ کبوتر عشق از این سرزمین در شب عملیات محرم برای عبور از رودخانه دویرج در حین بارش باران و جاری شدن سیل به لقا الله پیوستند.

قرارگاه بانروشان

این قرارگاه در ۲۵۰ کیلومتری جاده ایلام به شهرستان مهران واقع است. مقر تیپ امیرالمؤمنین (ع) ایلام و محل تجمع رزمندگان  عشایر غیور استان ایلام در دوران هشت سال دفاع مقدس است.

بیمارستان صحرایی امیرالمؤمنین(ع) واقع در ۴۵ کیلومتری جاده ایلام - مهران و محل رسیدگی به مجروحین عملیات والفجر ۳ و کربلای یک است.

منطقه قلاویزان

قلاویزان از ارتفاعات استان ایلام است که در زمان جنگ تحمیلی قرارگاه تاکتیکی اورژانس، دیدگاه و انواع سنگرهای بتونی و موانع و میادین مین مربوط به متجاوزین عراقی باقی‌مانده است.

سه‌راهی چنگوله - مهران- دهلران

محل شهادت بزرگانی چون شهید مهدی شرع پسند، شهید امینی، شهید ولی‌الله عباسی و جاویدالاثر حمزه جفاری.

تپه شنی مهران

در این محل قرارگاه تاکتیکی رزمندگان اسلام قرار دارد که به‌عنوان یکی از آثار ارزشمند توسط بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس نگهداری می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.