تبریز- تالاب بین المللی قوریگل که در۱۵ کیلومتری بستان آباد قراردارد یکی از جاذبه های توریستی و تاریخی منطقه است که نقش مهمی در تعدیل آب و هوا و اقلیم منطقه دارد و سالانه پذیرای میلونها مسافر و میزبان گونه های مختلف پرندگان و جانوران است.

تالاب بین المللی قوریگل چشم به راه آب

به گزارش قدس آنلاین، بُسْتانْ‌آبادْ یکی از شهرهای شرقی استان آذربایجان شرقی و مرکز شهرستان بستان‌آباد است. این شهر از سه بخش تاریخی به نام‌های اسکی‌کند، بستان‌آباد علیا و بستان‌آباد وسطی تشکیل شده‌است. تالاب بین المللی قوریگل از جاذبه هاب چرشگری این شهرستان است. قوری‌گل (به معنی تالاب خشک) در ۳۰ کیلومتری جنوب شرق تبریز و در ۱۵ کیلومتری غرب شهر بستان‌آباد درمجاورت روستای یوسف آباد قرار گرفته‌است. منابع تأمین‌کنندهٔ آب این تالاب از آب‌های جاری ناشی از برف و باران و تعدادی چشمه‌های زیرزمینی است که در کف آن جریان دارند.

با توجه به اهمیت زیست محیطی دریاچه قوریگل، این تالاب جزء تالابهای بین‌المللی ثبت شده در کنوانسیون رامسر می‌باشد. همچنین این تالاب به خاطر پذیرا بودن فصلی شماری از پرندگان حمایت شده مهاجر، حائز اهمیت ملی و بین‌المللی است. هم اکنون برنامه های حمایتی از این تالاب شامل حفاظت از منابع آب دریاچه و نیز ایجاد منطقه شکار ممنوع برای حفظ گونه های جانوری اطراف دریاچه می باشد.

از اوایل پاییز تا اواخر بهار هرسال بعنوان فصل آبرسانی یا آبگیری قوریگل شناخته می شود که آبهای روان یا آب حاصل از ذوب شدن برفها از طریق کانال آبرسانی به این تالاب منتقل می شود.  

اما به دلیل مشکلاتی که تنها کانال آبرسانی به قوریگل با آنها مواجه است تنها کمتر از یک سوم آب موجود به کانال منتقل می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.