بندرعباس-اقدام وعمل برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی و پایدار چکیده پیام نوروزی رهبر فرزانه انقلاب به عنوان نقشه راه مسئولان و دست اندرکاران نظام بود اما با نگاهی به عملکرددولت در استان های محروم در می یابیم هنوزهم در حوزه محرومیت زدایی برای استان های کم برخوردار به اقدام وعمل نیاز داریم.

هرمزگان در «فرو چاله های» اقتصادی و خشکسالی

به گزارش قدس آنلاین، خالی شدن سفره های زیرزمینی ونشست زمین در جنوب کشور یکی از بحران هایی است که این استان با آن دست و پنجه نرم می کند و این فروچاله‌ها در میناب مشکلات عدیده‌ای را برای مردم این استان به وجود آورده است.

 به اعتقاد کارشناسان منابع آبی، باید با فروچاله‌هایی که در شهرستان میناب و دشت هرمزگان بر اثر برداشت بی‌رویه آب و البته بامجوزوزارت نیروانجام شده با نگاه کمک به مناطق محروم مقابله شود زیرا این فروچاله‌ها سلامت تعداد زیادی از شهروندان را به مخاطره انداخته است.

نگاهبان مرزهای آبی ایران نیازمند حمایت

کارشناسان استان هرمزگان معتقدند گرچه تلاش‌هایی برای مطالبه گری در این استان رخ‌داده اما هنوز اقتصاد مقاومتی با ویژگی اقدام و عمل نتوانسته است مشکلات مردم را در بحث معیشت، فرهنگ و اقتصاد حل نماید واستان نگاهبان مرزهای آبی ایران نیازمند حمایت بیشتراست.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید مصطفی ذوالقدر، نماینده مردم میناب، رودان، جاسک، سیریک و بشاگرد در مجلس شورای اسلامی دراین‌باره به خبرنگار ما می‌گوید: یکی از مهم‌ترین و زیربنایی‌ترین مشکلات توسعه‌ای استان که به‌عنوان مانعی برای محرومیت‌زدایی محسوب می‌شود، تزریق نشدن بودجه به دستگاه‌های مالی استان هرمزگان است و دولت بدهکاری‌هایش را به پیمانکارها نمی‌پردازد.

طلب ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی پیمانکاران از دولت

وی می‌افزاید: بر اساس اعلام کارشناسان مالی و فعالان عمرانی در استان هرمزگان هم‌اکنون دستگاه‌های دولتی در حوزه زیرساخت‌ها و پروژه‌های عمرانی با مشکل بودجه مواجه شده‌اند وعده‌ی ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی دولت به پیمانکاران باید پرداخته شود تا شاهد رونق و شکوفایی باشیم.

این عضو خانه ملت همچنین با اشاره به فرسودگی شبکه آب‌رسانی در میناب یادآور می‌شود:مشکلات زیادی هستند که دارای اولویت‌اند اما در حال حاضر زیرساخت‌های آب میناب در حال تخریب است و مردم به آب‌شیرین‌کن و شبکه‌های آب‌رسانی سالم و ایمن نیاز دارند.

هرمزگان در حسرت حمایت مسئولان

نماینده مردم شرق هرمزگان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت نامطلوب منابع آبی و دشت‌های میناب، مشکل کم‌آبی در این شهر را جدی ارزیابی کرده و می‌گوید: نزدیک به دو دهه خشک‌سالی و کم‌آبی در هرمزگان موجب خشک شدن ۳۶۵حلقه چاه آب آشامیدنی، ۱۸ دهنه چشمه و قنات، ۱۰۰ حلقه چاه و کاهش آب ۱۳۵ حلقه چاه بین ۳۰ تا ۷۰ درصد شده است و باید دولت در این زمینه به این منطقه رسیدگی کند.

لزوم توجه مستمر به استان‌های محروم

وی با تأکید بر تأمین تجهیزات و منابع لازم برای مقابله با بحران یادآور می‌شود: در استان ما به دلیل نبود کارهای پیشگیرانه در بحث مدیریت بحران خطر سیل و نابودی کشاورزی و خانه‌های روستایی نیز وجود دارد که باید در این زمینه کاراکاسی شود.

نماینده مردم میناب، رودان، جاسک، سیریک و بشاگرد در خانه ملت بیان می‌کند:از سویی باید در بحث حوادث غیرمترقبه و نیز حوادث طبیعی دیگر نباید این‌گونه باشد که فقط  در بحران‌های مقطعی-مانند قطعی آب و برق اهواز- استان‌های محروم موردتوجه قرار گیرند.

  نیاز استان به آب و جاده‌های روستایی

ذوالقدرهمچنین بابیان اینکه اخیراً کارهای زیربنایی خوبی در حال عملیاتی شدن است تأکید می‌کند:هنوز محرومیت وجود دارد وبری رفع مشکل تأمین آب آشامیدنی مردم باید آب‌شیرین‌کن احداث شود و آب‌رسانی به مناطق حاشیه‌ای و محروم در اولویت قرار گیرد.همچنین جاده‌های روستایی و ساحلی از نیازهای دیرینه و مهم مردم این استان است.

 به گفته این عضو خانه ملت هرچند استاندار و مجموعه نهادهای اجرایی هرمزگان باهم افزایی در استان در حال کار کردن هستند و همه در دست‌به‌دست یکدیگر داده‌اند تا مشکلات استان ازجمله معضل آب میناب را حل کنند اما باید نیازهای اعتباری زودتر رفع شوند.

وعده‌های مسئولان اجرایی نشده است

احمد مرادی، نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی نیز دراین‌باره به خبرنگار ما می‌گوید: مردم مرزنشین دیار هرمز دین خود را به کشور و نظام ادا کرده‌اند و مرزنشینان وفاداری هستند، متأسفانه قول نیز زیاد داده‌شده اما نمی‌دانم چرا وعده‌های مسئولان اجرایی نمی‌شود.

وی  می‌افزاید: در جلسه‌ای که با دکتر نوبخت داشتیم به ایشان اعلام شد لازم است همان مواردی که طبق مصوبات دولت به استان تخصیص‌یافته اجرایی شود تا کارهای عقب‌مانده انجام شود و در جهت رفع مشکلات مناطق محروم هرمزگان و جزایر سرزمینی جنوب کشور تلاش گردد.

فرماندار سابق بندرعباس بابیان اینکه دولت همواره از اعتبار مصوب مجلس نصفشان اجرایی می‌شود و بقیه تخصیص نمی‌یابد، می‌افزاید:برای برون‌رفت از مشکلات انباشته‌شده باید از توان‌بخش‌های غیردولتی  استفاده کنیم و خوشبختانه بنیاد برکت در این زمینه به کمک استان‌های محروم آمده است.

اختیارات اندک

استاندار هرمزگان پیش‌ازاین اعلام کرد: طی سه سال اخیر شرایط خوبی به لحاظ اقتصادی نداشته‌ایم. بودجه‌های ملی کشور نیز در اختیار استانداران نیست و از این بودجه تنها ۱۵ درصد استانی است که اجازه دخالت در ۶ درصد آن را نیز نداریم و همین کم بودن اختیارات استانداران مشکل‌ساز است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.