کرج- شهرستان طالقان در شمال غرب استان البرز و در دامنه جنوبی رشته‌کوه البرز قرار دارد و به معنای تل، بلندا و پرتگاه و یا به‌عبارتی‌دیگر کوهستان یا سرزمین بلندی‌ها است

سرزمین بلندی‌ها و مشاهیر ایران میزبان گردشگران نوروزی

به گزارش قدس آنلاین، این منطقه با طبیعتی سبز و بکر در حالی‌که رودخانه شاهرود به دل‌فریبی آن می‌افزاید با در برگیری امکان مذهبی و سنتی چشم گردشگران را می‌نوازد.

اگر گذری به طالقان داشته باشیم درمی‌یابیم که این نام تا چه حد برازنده طبیعت زیبای این دیار با در اختیار داشتن کوه‌های سر به فلک کشیده و استوار، تپه‌های بی‌نظیر، غارهای طبیعی و تاریخی و آبشار و کتیبه سنگی، است.

جاذبه‌های گردشگری طالقان آن‌قدر زیاد است که شاید حساب آن‌ها از سرانگشتان دست خارج باشد، هر آنچه یک گردشگر خوش‌ذوق به دنبال آن عزم سفرکرده، در طالقان وجود دارد.

پائین طالقان، بالا طالقان و میان طالقان بخش‌های این منطقه زیبای این شهرستان است که تاریخ آن از گذشته‌های دور تاکنون دارائی تلاطم و فراز و نشیب‌های زیادی بوده و آمادها و آل کیا و مرعشیون را در خود جای‌داده است.

همچنین طالقان زادگاه مشاهیر بنامی چون جلال آل احمد، آیت‌الله طالقانی و عبدالمجید طالقانی خطاط معروف است.

جاذبه‌های گردشگری طالقان آن‌قدر زیاد است که شاید حساب آن‌ها از سرانگشتان دست خارج باشد، هر آنچه یک گردشگر خوش‌ذوق به دنبال آن عزم سفرکرده، در طالقان وجود دارد، بنابراین طالقان با دستانی پر و غنی از آثار تاریخی، طبیعی و مذهبی به استقبال نوروز و گردشگران نوروزی می‌رود.

قله‌های مرتفع، دریاچه و سد طالقان و رود شاهرود، چهار آبشار بی‌نظیر و روستاهای بکر و زیبا از آثار طبیعی طالقان و مقبره و امامزاده، زیارتگاه و اماکن مقدس، ۳۳ تپه باستانی و تاریخی، چهار گورستان تاریخی، ۲۰ حمام تاریخی، پنج دهانه غیرطبیعی و تاریخی و دوخانه تاریخی و کتیبه سنگی از آثار تاریخی آن هستند که هریک دنیایی از جاذبه‌های گردشگری را در خود جای‌داده‌اند.

رودخانه شاهرود؛ رگ حیات طالقان

یکی از جاذبه‌های بی‌نظیر طالقان رودخانه شاهرود است که از ارتفاعات جنوبی مازندران و بخش طالقان جاری است.

شکوه شاهرود و عظمت آن اندازه‌ای است که سد طالقان بر آن بناشده تا شکوه جریان رود و استواری سد منظره‌ای بی‌نظیر را به وجود آورد سد طالقان یکی از بزرگ‌ترین سدهای ایران است که بر روی رودخانه شاهرود بناشده، رودی که در مسیر خود دره طالقان را سیراب کرده و دریاچه پشت آن با حجم ذخیره فوق‌العاده، منظره بسیار زیبایی را به وجود آورده و موجب می‌شود گردشگران جلوه طبیعی بی‌بدیلی را نظاره‌گر شوند.

گویش «تاتی» را بشنوید

طالقان داری روستاهای زیادی در بخش‌های بالا طالقان و میان طالقان و پائین طالقان است که بر جذبه گردشگری آن می‌افزاید.

گویش‌های زبان‌ «تاتی‌» که گویش اهالی طالقان است، از دسته زبان‌های ایرانی شاخه شمال باختری و بازمانده‌ی یکی از گویش‌های مادی هستند، گویش‌های این زبان روزگاری از قفقاز تا شمال خراسان گسترده بود ولی امروزه با ترک‌زبان و فارسی‌زبان شدن بخشی از شمال باختری ایران تنها جزیره‌هایی از گویش‌های تاتی در منطقه به‌جامانده است.

سفر به زادگاه آیت‌الله طالقانی

روستای گلیرود که بالا طالقان تعلق دارد جزو روستاهای هدف گردشگری استان البرز بوده و زادگاه آیت‌الله طالقانی، از شخصیت‌های بزرگ انقلاب است خانه وی هنوز پابرجا و مورداحترام اهالی طالقان و گردشگران است در جوار منزل آیت‌الله طالقانی، یک حمام تاریخی نیز واقع‌شده که میزبان گردشگران بسیاری است.

مراسم «نوروزک»

روستای گته دره یکی از شرقی‌ترین روستاهای طالقان است که مسیر دسترسی به آن جاده‌ای است که در بالا طالقان از روستاهای جوستان، خچیره و سه‌راهی آسکان عبور می‌کند که تمامی این اماکن از روستاهای گردشگری هستند.

در این روستا خانه‌ها از سنگ با ملات گل بناشده و همین امر موجب هماهنگی زیبایی در بافت روستا شده است، رودخانه پر آب شاهرود از میان روستا گذشته و به زیبایی‌های آن می‌افزاید در این روستا مراسم سنتی مانند عید نوروزک برگزار می‌شود.

امامزاده هارون

بنای امامزاده هارون در روستای جوستان بخش بالا طالقان واقع‌شده است، بنای این امامزاده دارای گنبد رک و پلان است که درون بنا کتیبه‌ای سنگی قرار دارد که در آن فرمان شاه‌طهماسب صفوی با خط ثلث حک‌شده و در آن آورده شده که به سبب عجز و ناتوانی و عدم تمکن مالی طالقان از دادن مالیات به حکومت وقت معاف است.

چنار کلارود در ضلع جنوب غربی امامزاده محمود روستای کلارود با قطر چهار و نیم متر و عمر ۴۵۰ سال و چنار کهن‌سال در فاصله ۴۵۰ متری ضلع شرقی روستای پرگه در پائین طالقان با محیط ۱۶ متر و عمر ۱۳۰ سال از دیگر جاذبه‌های طالقان است.

اهالی روستای «پرگه» بر این باورند که هرسال عاشورا از چند نقطه این چنار کهن‌سال خون جاری می‌شود و به همین دلیل هرسال مراسم ایام محرم در کنار این درخت برپا می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.