مشهد- قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی، اقتصاد مقاومتی را رکن اصلی فعالیت‌های اقتصادی این مجموعه عظیم دانست.

سیاست‌های اقتصادی آستان قدس رضوی حول محور اقتصاد مقاومتی است

به گزارش قدس آنلاین، سید مرتضی بختیاری ظهر دوشنبه در نشست خبری به ارائه گزارشی از فرایند فعالیت‌های یک ساله آستان قدس رضوی پس از انتصاب تولیت جدید این آستان مقدس و رویکردهای جدید پرداخت و گفت: یکی از اولین اقدامات تولیت آستان قدس رضوی در حوزه موقوفات این مجموعه بود.

وی به بیان فعالیت‌های فرهنگی این آستان مقدس با نام مبارک امام رضا(ع) پرداخت و افزود: نشر اندیشه امام رضا(ع) و آموزه‌های قرآنی از محوری‌ترین برنامه‌های فرهنگی این مجموعه مقدس به شمار می‌رود.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: به منظور پویاتر شدن فعالیت‌های فرهنگی جلسات متعددی با متخصصان و اساتید حوزه و دانشگاه برگزار شد و نتیجه این جلسات به تأسیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی به ریاست حجت‌الاسلام حجت گنابادی‌نژاد انجامید.

زائرمحوری از رسالت‌های اصلی آستان قدس رضوی

وی زائر محوری را یکی از رسالت‌های اصلی و رویکرد جدید این آستان مقدس برشمرد و تصریح کرد: توصیه‌های تولیت آستان قدس رضوی در رابطه با زائران نشان‌دهنده اولویت نخست ایشان به مسئله زائرمحوری است.

بختیاری به تشرف گسترده زائران در یک سال اخیر اشاره و اظهار کرد: حرم مطهر رضوی در سال جاری پذیرای ۲۷ میلیون زائر و ۲۵۵ میلیون تشرف بوده است.

وی به تأکیدات تولیت آستان قدس رضوی مبنی بر احداث زائرشهر رضوی اشاره کرد و افزود: زمینی در ۳۵ هکتار، با ظرفیت ۲۰ هزار زائر، برای پذیرای زائران این بارگاه منور رضوی پیش‌بینی شده است که امیدوار هستیم فاز اول آن در بهار سال ۹۶ به بهره‌برداری برسد.

بختیاری با اشاره به خدمات معاونت اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی اظهار کرد: ارائه خدمات به زائران از ابتدای ورود به شهر مشهد مقدس تا زمانی که خارج می‌شوند، بر عهده این معاونت است، همچنین ۴۰ هزار خادم زیر مجموعه این معاونت به خدمتگزاری مشغول هستند.

وی در ادامه به طرح زائر از مبدا تا مبدا اشاره و عنوان کرد: زائرانی که از نقاط دورافتاده از سراسر کشور عزم زیارت به مشهد الرضا(ع) می‌کنند، باید تحت تکریم قرار گیرند که توسعه خادمیاری در این مقوله قرار می‌گیرد.

افزایش خدمتیاران در راستای خدمت به محرومان

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی  از افزایش ۴۰ هزار خادمیار به ۴ میلیون خادمیار خبر داد و گفت: یکی از مبانی نظری توسعه خدمتیاری، این است تا تمام کسانی که عاشق و دلداده امام رئوف هستند، بتوانند در عرصه خدمت به امام رضا(ع) در امر تکریم زائران گام مؤثری بردارند.

وی با تأکید بر بند دوم و سوم منشور هفت‌گانه مقام معظم رهبری، مبنی بر توجه به محرومان و مستضعفان، افزود: استفاده از ظرفیت خادمی و خدمتیاری در راستای خدمت به محرومان و نیازمندان است و گستره آن تمام جهان اسلام را شامل می‌شود.

بختیاری ادامه داد: در نقاط مختلف کشور پزشکان، معلمان، مهندسان، معماران و... هر کدام بسته به تخصصی که دارند، به نام امام رضا(ع) به محرومان خدمت‌رسانی می‌کنند که می‌توان گفت، خدمت آنان با خادمان بارگاه منور رضوی برابری می‌کند.

تشرف ۳۰۰ هزار زیارت اولی

وی به ارائه خدمات به زائران زیارت اولی‌ها اشاره و ابراز کرد: تا کنون بیش از ۳۰۰ هزار زائر زیارت اولی به حرم مطهر رضوی مشرف شده‌اند که خدماتی از قبیل، بهره‌مندی از غذای متبرک حضرت رضا(ع)، اسکان ۳ روزه و... با همکاری کمیته امداد امام خمینی(ره) و بسیج و سپاه ارائه می‌شود.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به راه‌اندازی معاونت امداد مستضعفان در این آستان مقدس گفت: این معاونت به منظور اجرای صحیح منویات مقام معظم رهبری تاسیس شد و نخستین اقدام ساختاری تولیت آستان قدس رضوی در راستای تحقق برنامه‌ها برای زیارت اولی‌ها بود.

وی افزود: متخصصان برای تحقق منشور هفت گانه مقام معظم رهبری، سیاست‌های راهبردی آستان قدس رضوی را تدوین کردند و با برگزاری نشست‌های مختلف، این سیاست‌ها در ۶ سرفصل و ۳۰ بند تصویب شد که تعیین‌کننده آینده این مجموعه عظیم خواهد بود.

بختیاری به سرفصل‌ها و بندهای این سیاست‌ها اشاره و بیان کرد: ۱۰ کارگروه در حوزه‌های موقوفات، امداد مستضعفان، عمران، علم و فناوری، اقتصادی، تندرستی و سلامت، برنامه‌ریزی و امور اداری و... تشکیل شد که متولی آن مدیران آستان قدس رضوی بودند. این کارگروه‌ها برگرفته از حکم تولیت آستان قدس رضوی پیش‌بینی شده است که سه بخش سیاست‌ها، عوامل حیاتی و شاخصه‌های موفقیت را شامل می‌شود.

وی به فعالیت‌های بخش اقتصادی آستان قدس رضوی اشاره و بیان کرد: برای نخستین بار در آستان قدس رضوی، مجامع تمام موسسات و شرکت‌های اقتصادی آستان قدس رضوی را برگزار کردیم و وظایف تکلیفی را در اختیار شرکت‌ها قرار دادیم که با این اقدام یک تحرک و پویایی در بین شرکت‌های اقتصادی ایجاد شد.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی، به بیان خدمات در حوزه سلامت اشاره کرد و گفت: کارگروه علم و فناوری در نتیجه ده‌ها جلسه گفتمان فعال شده که محصول این کارگروه دانشگاه جامع رضوی است.

وی از افتتاح رواقی ویژه بانوان در حرم مطهر خبر داد و اظهار کرد: این رواق با نام حضرت زهرا(س) و در سالروز ولادت این بانوی گرامی در فضایی با ۵ هزار متر مربع واقع در طبقه زیرین صحن آزادی افتتاح می شود.

سنددار کردن موقوفات حاشیه شهر مشهد

بختیاری خاطرنشان کرد: برای بخشی از کسانی که در مناطق موقوفه‌ای اقدام به ساخت منازل کرده‌اند و نتوانستند حق تقدیمی را بپردازند و ملک‌شان را سنددار کنند، یک کارگروه تخصصی تشکیل شد که محصول آن دستورالعملی بود که طی آن، بخشی از محرومان شامل حذف، تخفیف و پرداخت ۱۰ ساله حق تقدیمی می‌شوند.

وی در ادامه سخنان خود به اجرای برنامه‌های متنوع نوروزی طی ۲۵ اسفند ۹۵  تا ۱۵ فروردین سال۹۶ اشاره و خاطرنشان کرد: همزمان با فرا رسیدن سال جدید، ستاد نوروزی با تأکید تولیت آستان قدس رضوی در این آستان مقدس فعال شده و با برنامه‌های متعددی به ‌ویژه در زمان سال تحویل و سخنرانی مقام معظم رهبری میزبان زائران نوروزی خواهیم بود.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: در این ایام، روزانه۱۰۰ هزار صبحانه در حرم مطهر رضوی، ۴۰ هزار صبحانه در مبادی ورودی مشهدالرضا(ع)، ۱۰ هزار ناهار در حرم مطهر رضوی، توزیع بسته‌های متبرک و ... را خواهیم داشت.

بختیاری به تشرف زائران غیرایرانی اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام شناخته شده است، پیش‌بینی افزایش زائران غیر ایرانی از تعداد ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر به ۴ میلیون نفر در سال ۱۳۹۶را داریم.

وی اجلاس اعتاب مقدس جهان اسلام را از برنامه‌های شاخص آستان قدس رضوی در حوزه بین‌المللی دانست و تصریح کرد: رشد خوبی در آمار زائران پیاده آخر صفر داشتیم که از  جمله می‌توان به حرکت کاروان‌های پیاده اهل سنت به سمت حرم مطهر رضوی اشاره کرد.

بختیاری افزود: در نوروز ۹۵، تعداد ۴ میلیون تشرف به حرم مطهر رضوی به ثبت رسید و برای نوروز ۹۶ هم پیش‌بینی ۷ میلیون تشرف به این مکان مقدس شده است.

وی  اظهار کرد: در خصوص راه‌آهن مشهد به گرگان و راه جاده‌ای مشهد به قوچان و مشهد به زاهدان، نیز جلساتی با مسئولان وزارت‌راه و شهرسازی برگزار شد.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی بیان کرد: بیش از نیمی از هتل‌های کشور در مشهد است و در بحث توسعه زائران خارجی با رویکرد ترویج «گردشگری زیارت» فعال خواهیم بود، همچنین ساماندهی و رفع مشکل همه کارکنان آستان قدس رضوی اعم از رسمی و افتخاری در دستور کار قرار گرفته است.

همچنین در این نشست خلیل اکبری؛ معاون فنی و عمران موقوفات آستان قدس رضوی به مراسم افتتاحیه استادیوم امام رضا(ع) اشاره و بیان کرد: این ورزشگاه آماده برگزاری مسابقات ورزشی است و مراسم افتتاحیه این استادیوم ۲۴ اسفندماه با حضور مسئولان کشوری، استانی، شهری، آستان قدس رضوی و نخبگان و پیشکسوتان ورزشی برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.